Kromě klasické uzavřené verze se vyrábí také jako otevřený spyder nebo o sto kilogramů odlehčená superleggera. VÍCE...
Na okruhu v Sosnové usedáme do modrého uzavřeného gallarda, výraz posádky, která si krocení zuřivého býka osahala před námi, ani nepotřebuje komentář. Usedáme do perfektně tvarovaných sedaček, potažených jemnou kůží.
Na obhlédnutí interiéru nezbývá moc času. Náš exemplář je vybavený sekvenční převodovkou E-gear, musíme si v rychlosti zažít její ovládání: pravým pádlem pod volantem řadíme nahoru, levým dolů.
Vnitřek si co do kvality zpracování a jakosti použitých materiálů nezadá s luxusními limuzínami. Výhled jak z tanku, prostor, který je tak akorát na míru 184 cm vysokého pasažéra, a sedačky zamezující sebemenšímu bočnímu pohybu prozrazují, že se jedná o čistokrevný supersport. Startujeme.
V rychlosti vypínáme kvalitní audiosoustavu, abychom si mohli vychutnávat zpěv desetiválcového motoru. Ten je však na volnoběh utlumen do takové míry, že k posádce proniká jen minimum mechanických zvuků.
Může se hoditVyberte si vůz on-line! www.automodul.cz |
Řidič řadí za jedna a vyráží za šedou superleggerou, za jejímž volantem sedí "pan instruktor" Valentino Balboni, který v letošním roce oslaví čtyřicetileté výročí coby testovací jezdec Lamborghini, řídil tedy snad úplně všechno, co v automobilce Ferruccia Lamborghiniho vzniklo. Po dvou testovacích kolech, při kterých se seznamujeme s tratí jako spolujezdci, začíná přiostřovat.
Šedé "lambo" se vzdaluje. Adrenalin stoupá spolu s otáčkami motoru, za sedadly umístěné a původně pevně zajištěné batohy s fototechnikou mění svojí polohu v pravidelném cyklu. Už se ani nepokouším jejich pohyb korigovat.
Po zhruba pětadvaceti kolech následuje výměna za volantem. "Zaplouvám" do stísněného kokpitu. Malý, ale silný věnec padne skvěle do ruky, pedály jsou patřičně tuhé a blízko u sebe, přesně tak, jak se na sportovní vůz patří. Malé výhrady mám jen k větší vzdálenosti voličů sekvenční převodovky od volantu. Kolona pozvolna vyjíždí na trať, dvě obligátní seznamovací kolečka a vše může začít. Zatáčka stíhá zatáčku, znovu, znovu a znovu.
Na prověření převodovky v Sosnové příliš prostoru není, prakticky celý okruh se dá totiž projet na druhý rychlostní stupeň. Převodovka ale reaguje znamenitě, proto se ji snažím využívat co nejvíce. Pravým pádlem řadím trojku přesto jen ve dvou úsecích, abych o dvě vteřiny později levým pádlem znovu podřadil.
Permanentní pohon všech kol, široká kola na obou nápravách a nízko položené těžiště dávají pocit, jako by byl vůz k asfaltu přilepený, stačí ale přidat více plynu při výjezdu ze zatáčky a zadní část se efektně začne hrnout bokem.
Na své si přijdou také brzdy vybavené keramickými kotouči. Sice nepůsobí tak jedovatě, jak legendy hlásají, dávkování jejich účinku je ale velmi přesné, a pokud je to zapotřebí, dokáže být decelarace nesmlouvavě razantní. Reakce na pokyny plynového pedálu jsou bezprostřední, desetiválec s výkonem 520 koní ohromuje svou pružností i rychlostí, s jakou se žene do otáček.
Zvuková kulisa uvnitř vozu je nepopsatelná, mechanický zvuk rázem prostupuje celou kabinu, až běhá mráz po zádech. Jako balzám na uši naopak působí meziplyn, který si převodovka automaticky dávkuje.
Na pokyn instruktora musím zpomalit, na cílové rovince zařadím gallardo mezi ostatní lamba. Neutrál se řadí tak, že naráz stiskneme pravý i levý volič převodovky.
Konečná? Naštěstí ne. Vystupuji a měním modré gallardo za fotogenické žluté provedení. Usedám za volant a šmátrám po ovladačích převodovky E-gear, marně, tahle verze je totiž manuál. Ortodoxní řidiči mají raději manuální převodovky, ale v případě gallarda je to něco docela jiného.
Řazení je poměrně tuhé, krátká páka se ve standardním "háčku" sice pohybuje s velkou přesností, ale je zapotřebí její chod dokončit až na doraz. Pomalu se rozjíždím, plynulá akcelerace mi naštěstí nečiní problémy, první kola ale s převodovkou a hodně natěsnanou skupinou pedálů trochu zápasím.
Po chvíli si na mechanické ústrojí zvykám, začínám zrychlovat a stahovat ztrátu, kterou jsem v počátečních kolech nabral.
Řízení vyžadující soustředění mě tak pohltilo, že jsem ani nepostřehl, že "mé" žluté lambo krouží po okruhu samo. Defekt zadního kola u instruktorské superleggery si vyžádal přerušení jízdy. Znamenité svezení, ale o hodně náročnější ovládání, říkám si, když orosený vystupuji z kokpitu žlutého manuálního gallarda.
Lamborghini v číslech |
Gallardo |
Superleggera | Spyder |
Typ motoru |
atmosférický zážehový vidlicový desetiválec | ||
Počet válců / ventilů | 10 / 40 | ||
Zdvihový objem (ccm) | 4961 | ||
Výkon (kW / koní) | 382 / 520 | 390 / 530 | 382 / 520 |
Kroutící moment (Nm) | 510 | 510 | 510 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 3,95 | 3,8 | - |
Maximální rychlost (km/h) | 315 | 315 | 314 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1430 | 1330 | 1570 |
Hmotnost na koně (kg/k) | 2,75 | 2,51 | 3,02 |