Lamborghini Gallardo: pět set koní pod kapotou

  17:38
Čtyři metry třicet délky, dvě sedadla, či spíše křesla, pro pilota a spolujezdce a rychlost přesahující tři sta kilometrů v hodině. To jsou základní parametry, které nalezneme v rodném listě nového Lamborghini.

Gallardo - "malé" Lamborghini, které se narodilo proto, aby prohánělo (a především přetáhlo zákazníky) soupeře typu  Ferrari 360 Modena a Porsche 911 v těch nejvyšlechtěnějších verzích.

Zařazuje se tak mezi supersportovní vozy, které se nejlépe cítí především při řádění na závodních okruzíchGallardo však neodmítne ani běžný provoz na "civilních" komunikacích. Záleží na majiteli, bude-li nové Lamborghini trápit v městském provozu, při jízdách do práce, za nákupy, či zábavou a nebo jej nechá proběhnout na okruhu. 

Design
Základní stylistický koncept menšího bratra murciélaga byl nastíněn v roce 2000. Zadáním pro designéry bylo vymyslet vůz, který bude i přes nový a atraktivní kabát identifikovatelný jako typické Lamborghini.

Úkolu se zhostil Giugiaro se svým studiem Italdesign. Na základě jeho základního konceptu tak vznikl vůz hlásící se na jedné straně k dravému, jednoduchému a "svalnatému" designu vozů s býkem ve znaku, na druhou stranu gallardo reprezentuje moderní design, který rozhodně pouze neopakuje v minulosti osvědčené postupy a jde svou vlastní cestou. Rozhodně patři, alespoň v otázce designu k tomu lepšímu, co si může dnešní milionář se slabostí pro rychlé vozy pořídit.

Jednoduchý profil vozu naznačuje výborné aerodynamické vlastnosti. Ani zpracování luxusem čišícího interiéru u Lamborghini neodbyli, prostor pro pilota a spolujezdce je tak pevně zakomponován do struktury vozu, pasažéři jsou tak obklopeni nejen luxusem a pohodlím, ale především bezpečím.

Ostře řezané rysy, které jsou umně zakomponované do jinak relativně jednoduchých základních linií vozu, podporují sportovní a dynamický vzhled. Agresivitu podtrhují výřezy vstupů vzduchu v předním spojleru, výsledný dojem potom podtrhují nad nimi umístěné světlomety.
 
Zadním partiím pak dominují hranaté světlomety navazující na zadní horizontální lapače vzduchu, zadním světlometům zdatně sekundují výrazné koncovky výfuků. Při vyšších rychlostech pak mohou diváci obdivovat křídlo zadního spojleru optimalizující svou polohu podle aktuální rychlosti. 

Vůz této cenové kategorie by si možná zasloužil kamerový systém informující řidiče o dění za vozem. V automobilu, hýřícím elektronickými pomocníky by si své místo určitě zasloužil. Gallardo prozatím zůstává u klasických zrcátek. Za jejich provedení se sice stydět nemusí, svými nemalými rozměry však na čistých liniích vozu působí lehce rušivě. Nemluvě o aerodynamické "náročnosti", která je u vozu, u kterého výrobce věnuje nemalý čas a prostředky na optimalizaci aerodynamiky, jistě výrazná.   

Výrazným stylistickým prvkem jsou též devatenáctipalcová kola obutá na pětipaprskových discích.

Systém vzhůru otevíraných dveří je "rezervovaný" pouze pro dvanáctiválcové vozy ze Sant´Agata Bolognese, gallardo se tak musí spokojit s klasicky otevíranými dveřmi.

Motor
Srdce nového Lamborghini má objem pět litrů rozdělených do deseti válců. Maximální výkon činí 500 koní, točivý moment je též pozoruhodný - 510 Nm.

Narozdíl od klasického dvaasedmdesáti stupňového V, na které jsme u Lamborghini zvyklí, svírají válce v motoru gallarda 90 stupňů. Více otevřené V napomohlo snížit těžiště celého vozu, nemluvě o snížení výšky celého motoru. 

Zvláštní pozornost italští konstruktéři věnovali optimalizaci sacího potrubí. Nejen jeho variabilní délka, ale i další technické inovace napomohly k lepším výkonovým charakteristikám.

Desetiválec pod kapotou gallarda tak dosáhne 80% točivého výkonu při 1500 ot/min, maxima (510Nm) pak dosáhne při 4500 ot/min.
Pro úplnost dodejme, že maximálních 500 koní (367kW) výkonu dosáhne motor při 7800 otáčkách.

Výkon motoru je přes šestistupňovou převodovku přenášen na všechna čtyři kola.

Pohodlnější řidiči uvítají variantu se sekvenční automatickou převodovkou.

Systém Lamborghini Viscous Traction obstarává přísun a nejefektivnější rozdělení výkonu na každé z kol.

Lamborghini Viscous Traction
Při jízdě konstantní rychlostí na povrchu s dostatečnou přilnavostí je výkon rozdělen v poměru 30/70 procentům mezi přední a zadní nápravu. Při ztrátě trakce však viskózní spojka přerozdělí co nejefektivněji výkon.

Při zrychlení na přilnavých površích je větší část výkonu přenášena na zadní nápravu. Naopak při ztrátě trakce, je výkon přenášen ve větší míře na přední nápravu. Pro zachování bezpečnosti a ovladatelnosti vozu.

Rám
Pro Gallardo, inženýři od Lamborghini postavili extrémně tuhý a lehký hliníkový rám. Při jeho konstrukci si nechali poradit od odborníků od Audi.Ve spolupráci s dalšími hi-tech materiály tak vůz dosahuje hmotnosti pouhých 1430 kg.


Podvozek
Je už tradicí Lamborghini, že architektura odpružení je čtyřúhelníková. Propracovaná konstrukce tak má v souhře s přesně definovanými parametry pružin a stabilizačních tyčí hlavní zásluhu na kvalitních jízdních vlastnostech gallarda.

Volba devátenáctipalcových pneumatik umožnila použít obří kotouče brzd (vpředu 365mm, vzadu 335mm), které mohou být ve spolupráci s třmeny Brembo (osmipístkovými vpředu, čtyřpístkovými vzadu) pro nepřipoutané pasažéry při pouhém razantnějším zabrždění velmi nebezpečné.

Pro bezpečnost jsou kvalitní brzdy hlavním předpokladem, jsou-li doplněny nejmodernějšími systémy ABS a ESP, jako v případě gallarda, je o bezpečnost posádky postaráno více než dobře.


Nepřehlédnutelné "boty" od Pirelli o úctyhodných rozměrech 235/35 ZR19 pro přední a 295/30 ZR19 pro zadní nápravu jasně napoví s kým máte tu čest.

Pro fanoušky zimních sportů malá kuriozita: pro ty, kteří se rozhodnou své gallardo vyvézt na hory, připravil milánský výrobce sadu zimních pneumatik ve stejných rozměrech - "hurá do bílé stopy":

Co umí?
Vysoký výkon v kombinaci s minimální hmotností napovídá, že malé Lamborghini je spíše ušlechtilé závodní nářadí, než přibližovadlo na ranní cesty do práce, nebo večer do kina.

Maximální rychlost 309 km/h i tak pravděpodobně okusí velmi málo z nich.

Specifikace:

Rám a karoserie:

Rám prostorový hliníkový 
Karoserie vnější panely příchycené na rám šrouby, příp. příchytkami z termoplastického materiálu 
Nápravy čtyřúhelníkové schéma, zkrutné tyče, tlumiče KONI - samoregulovatelné
ESP kompletní výbava ABS, ASR a ABD
Brzdy Power vacuum assisted. Třmeny z hliníkové slitiny 8 pístků vpředu, 4 vzadu. Chlazené kotouče 365 x 34 vpředu; 335 x 32 vzadu
Rízení s posilovačem, hřebenové
Pneumatiky Pirelli Pzero 235/35 ZR19 vpředu; 295/30 ZR19 vzadu
Kola hliníková slitina 8,5´x 19´´vpředu; 11´x 19´´ vzadu
Průměr otáčení 11,5 metru
Zadní spojler elektricky nastavitelný
Airbagy přední dvoustupňové pro řidiče a spolujezdce, boční a hlavové

 Motor:

Typ 10 válců do V 9  stupňů, DOHV 4 ventily na válec 
Objem 4961 ccm
Vrtání x zdvih 82,5 mm x 92,8 mm
Sání proměnná geometrie
Kompresní poměr 11:1
Max. výkon 500 koní (367 kW) při 7800 ot/min
Max. točivý moment 510 Nm při 4500 ot/min
Kontrola emisí třícestný katalyzátor s lambda sondou
Chlazení dva chladiče vody + chladič oleje + chladič motoru
Řídící jednotka Lamborghini L.I.E.; sekvenční vstřikování multipoint, systém Drive-by-Wire 
Mazání suchá skříň


Pohon:

Pohon permanentní 4x4 se systémem viscious traction
Převodovka 6+1 manuální; (automatická E_GEAR s ovládáním na sloupku volantu) 
Spojka dvojitá, průměr 215 mm
Zadní diferenciál s omezeným prokluzem  45%
Přední diferenciál s omezeným prokluzem, řízeno systémem ABD

Maximální rychlost:

Maximální rychlost 309 km/h

Rozměry:

Rozvor 2560 mm
Délka 4300 mm
Šířka 1900 mm
Výška 1165 mm
Rozchod   1622 mm - vpředu; 1592 mm - vzadu
Hmotnost (bez paliva) 1430 kg
Rozdělení hmotnosti 42/58  (vpřed/vzad)

Objem nádrží provozních kapalin:

Nádrž 90 litrů
Olej 10 litrů
Chladící kapalina 20 litrů

Stáhněte si tapetu Lamborghini Gallardo:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 

 

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Vstoupit do diskuse (23 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody
To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody

Najít skutečně jemné vlhčené ubrousky pro citlivou dětskou pokožku je někdy opravdu oříšek. A co teprve když se k tomu přidá plenková dermatitida....

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.