Nákupní centra: poroste počet i kvalita

  • 16
Po záplavě jednoduchých hypermarketů se Češi a Moravané žijící ve velkých a bohatnoucích městech mohou těšit na druhou vlnu rozvoje nákupní sítě. Kromě zvyšování počtu nákupních center, a to jak v metropolích, tak v dosud opomíjených mimopražských okresech, se stále silněji prosazují tendence k větší pestrosti a bohatší nabídce. Jenom v Praze má v nejbližších letech přibýt dalších 14 hypermarketů či obchodních center.

Nové hypermarkety, které mají v Praze vzniknout, se nyní nacházejí v různých fázích územního řízení.

Zvítězí originalita projektů
Zatímco v první vlně hrály prim jednoduché velkoprodejny, nové projekty musí být stále důmyslnější, aby se odlišily od konkurence a vyhověly stále zmlsanějším zákazníkům.

"Musíme se vyhnout riziku, že zde vznikne mnoho nákupních center, která se budou navzájem hodně podobat," potvrzuje šéf rozvoje sítě Carrefour Pascal Jahan. Jeho společnost tento týden představila plán dvou svých nových pražských nákupních center - ve Stodůlkách u nájezdu na plzeňskou dálnici a v areálu Eden ve Vršovicích. Hlavně druhý projekt, který chce firma dokončit do dvou let, odpovídá sílící módě pestřejšího nakupování - kromě velké samoobsluhy zastřeší řadu menších obchodů, v sousedství se rovněž počítá s kancelářemi.

Expanze obchodních center po celé zemi
Další expanzi plánují prakticky všichni hlavní hráči - v Praze je nejaktivnější britské Tesco a nizozemský Ahold.

V Česku je celkem 106 hypermarketů a podle sociologických průzkumů v nich nakupuje třetina obyvatel.

Další invaze obchodů nečeká jen Prahu. Podle čerstvě vydané výroční zprávy Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí je v současnosti aspoň jeden hypermarket v 48 okresech. Toto číslo má dále růst, protože nadnárodní obchodní sítě se budou stahovat i do míst, kam dosud nezavítaly.

"V příštích letech dojde s největší pravděpodobností k rozšíření hypermarketů i do řady zbylých oblastí ČR, výjimku budou patrně představovat okresy s málo výraznými centry a nízkou kupní silou obyvatel (jde například o okresy Tachov, Domažlice, Prachatice, Semily, Ústí nad Orlicí, Svitavy, Jeseník, a další)," soudí autoři zveřejněné výroční zprávy.

Naproti tomu jsou v republice místa, která jsou obchodními místy už málem zahlcena. Podle agentury Incoma je v čtyřech okresech (Ústí nad Labem, Ostrava-město, Hradec Králové a Mladá Boleslav) dvakrát větší prodejní plocha hypermarketů na tisíc obyvatel než v hlavním městě.

V místech, jako jsou Praha či Ostrava, se investoři do nových projektů pouštějí trochu jinak než dříve vymýšlejí nápady, aby se odlišili od konkurence. "V České republice určitě poroste kupní síla, ale ještě více poroste diferenciace mezi obchodními místy," uvedl Tomáš Drtina z Incomy. Zejména v Praze plynou peníze investorů nikoli jen do tradičních hypermarketů, ale stále více také do pestřejších nákupních center.

Podle developerské společnosti DTZ se letos v tomto odvětví otevře 140 tisíc metrů čtverečních nové prodejní plochy, dvakrát více než loni. K hlavním projektům patří rozšíření Zličínského a Letňanského obchodního parku či módní dům na Flóře. Další expanze závisí podle asociace zejména na kupní síle mladších lidí a neschopnosti investorů nalákat do nákupních zón zábavní prvky.