Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

  6:00
Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že jejich práci zastane zcela sám a nové mnohamilionové kontrakty už nebude uzavírat. Novinka se týká sítě bývalých rychlostních silnic. Kromě zimní údržby se státní silničáři zaměří na havarijní opravy výtluků a svodidel nebo sečení travních porostů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

„ŘSD plánuje zajišťovat veškerou údržbu dálnic vlastními silami,“ uvedl mluvčí státního správce dálnic Jan Studecký. Podél bývalých rychostních silnic budou vznikat střediska údržby, jejichž správu bude mít na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Dohromady ředitelství silnic chystá výstavbu dvaceti takových středisek. Ta budou mít na starosti nejen zmíněná „erka“, která se stala dálnicemi v roce 2016, ale mají vznikat i podél nově postavených úseků dálnic. 

Nejblíže výstavbě jsou ta v jihočeském Borku a v Přerově, která by měla vzniknout v příštím roce. Výstavba posledního jmenovaného má vyjít na 235 milionů korun. Na pět desítek silničářů odtud bude udržovat padesátikilometrový úsek.

První skončí za tři roky

Nápad soutěžit zimní pluhování a správku výtluků tehdejších rychlostních komunikací se objevil zhruba před sedmi roky. Do té doby to měly na starosti silniční správy jednotlivých krajů.

První firmou, která zvítězila v pilotním programu, byla v roce 2013 společnost AVE CZ odpadové hospodářství. Ta by měla přijít o část byznysu po roce 2022. Tehdy totiž ŘSD dokončí výstavbu vlastních středisek údržby v Mníšku pod Brdy pro dálnici D4 a u obce Fialka pro karlovarskou dálnici D6.

ŘSD tak na všech úsecích převezme zakázky přesahující sto milionů korun ročně.

Podobným způsobem si ředitelství silnic stáhne od soukromníků a krajských silničních správ údržbu i na liberecké D10 nebo chomutovské D7. Dočasnou výjimkou tak bude pouze úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi.

Ten je v současnosti připravován jako takzvaný PPP projekt. Místo státu jej bude stavět soukromý investor, který se o něj bude i 25 let starat. Stát mu za to bude v pravidelných splátkách posílat peníze. Po uplynutí dohodnuté doby by pak měl soukromý investor převést celý úsek do rukou státu.

Konkurence přinesla úspory

Přestože u silnic první třídy si ministerstvo dopravy pochvalovalo úspory plynoucí ze soutěží, u dálnic převážila snaha správu takzvaných starých a nových dálnic sjednotit pod ŘSD.

„Téměř ve všech soutěžených oblastech uspěly firmy, které zimní údržbu dělají standardně. Dosáhli jsme ale o 15 procent nižší ceny,“ uvedl v létě 2015 ministr dopravy Dan Ťok, když se snažil vládu přesvědčit o výhodách, které podle výsledků pilotního programu zavedení konkurenčního prostředí do oblasti správy silnic přineslo.

Úplně hladký však přechod od původních správců, kterými byly zpravidla krajské příspěvkové organizace, nebyl.

Kdy vzniknou první střediska?

D35 - Městec 2020

D55 - Napajedla 2021

D4 - Mníšek pod Brdy 2022

D6 - Fialka 2022

D6 - Lubenec 2022

D35 - Opatovec 2023

D35 - Chomutice 2024

D48 - Poruba 2024

D48 - Frýdek-Místek 2024

D6 - Sokolov 2026

D52 - Pohořelice 2026

D55 - Rohatec/Hodonín 2027

D49 - Vizovice 2037

D4 - Mirotice PPP projekt

Pramen: studie

Například Olomoucký kraj si zprvu stěžoval, že nový správce vzešlý ze soutěže pořádané ředitelstvím silnic neměl dostatek techniky a na kvalitu zimní údržby si lidé opakovaně stěžovali. 

„Na Červenohorském sedle jsme měli tři auta s pluhem a jeden traktor. Firma, která to tam nyní obhospodařuje, má jeden sypač s pluhem. Je jasné, že při intenzivním sněžení nemůže zajistit údržbu,“ řekl loni v únoru náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

Kraj se tehdy snažil překazit snahu ŘSD, aby podobnou soutěž vypsalo i na takzvanou letní údržbu silnic první třídy.

Aktuální cena, kterou stojí údržba kilometru dálnic ve správě Ředitelství silnic a dálnic, činí 250 tisíc korun za rok. Jde však o statistický údaj za celou síť. „Rozhodující je, jak tuhá je zima,“ uvedl Studecký. 

Další náklady bude představovat výstavba areálů dálničních správ, které slouží primárně pro zaparkování těžké techniky a uskladnění posypového materiálu. V současnosti mají silničáři takových středisek osmnáct. Posledním zprovozněným byla dálniční správa Chotoviny, která má na starosti nový úsek jihočeské D3 od Tábora do Veselí nad Lužnicí.

Ambiciózní plán, jenž je dozvukem koncepce nového pojetí dálniční sítě, jejich počet zdvojnásobí. Součástí této koncepce bylo rekordní, ale pouze papírové rozšíření dálniční sítě.

K začátku roku 2016 stát převedl 450 kilometrů bývalých rychlostních silnic na dálnice. Ty ve srovnání s klasickými autostrádami nesplňují řadu parametrů. Jsou například užší, nacházejí se na nich autobusové zastávky či na nich chybějí služebny dálniční policie.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...