Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Okřídlené monstrum přepíše historii. Američané chystají obří nákladní letoun

  16:27
Američtí inženýři chtějí v následujících letech změnit podobu letecké nákladní dopravy, smělé plány mají navíc environmentální podtext. Jejich chystaný největší letoun historie s názvem WindRunner bude delší než socha Svobody a přepravovat by měl gigantické listy rotorů větrných elektráren, které se dosud stavěly pouze na moři.
Letoun Radia WindRunner na počítačových vizualizacích

Letoun Radia WindRunner na počítačových vizualizacích | foto: Radia

Touha po extrémech není v letectví ničím novým, konstruktéři se vždy snažili o překonávání rychlostních rekordů a do vzduchu se snažili dostat co největší stroje. Čtrnáctého října 1947 slavný Chuck Yeager za kniplem experimentálního letounu Bell-X1 46-062 poprvé v historii překonal rychlost zvuku. Druhého listopadu téhož roku se zhmotnil sen šíleného vizionáře Howarda Hughese, který těsně nad hladinou moře pár minut pilotoval celodřevěného osmimotorového obra H-4 Hercules.

Hughesův příběh je smutným důkazem, že ne všechny letecké příběhy končí šťastně. Po zkonstruování největšího letounu své doby ho zničily psychické problémy a dožil v potemnělém pokoji, kde ho dohnal chorobný strach z bakterií a nemocí. Okřídlení giganti si prokletí nesou i v současnosti. Donedávna největší dopravní letoun Antonov An-225 Mrija, tedy ukrajinsky Sen, se stal na sklonku února 2022 obětí ruské invaze na Ukrajinu. Vypadá to však, že v následujících letech bude mít zdárného nástupce, který navíc pomůže s budováním gigantických větrných elektráren.

Letoun s názvem WindRunner je projektem americké společnosti Radia, kterou v roce 2016 založil podnikatel a absolvent prestižního Massachusettského technologického institutu (MIT) Mark Lundstrum. Design obřího stroje si jeho inženýři nechávali dlouho pro sebe, před pár dny však představili první návrhy. S délkou 108 metrů se stane nejdelším strojem historie, zároveň bude mít i nejobjemnější nákladní prostor s kapacitou 8 200 metrů krychlových.

Pro srovnání, do jednoho z nejpoužívanějších nákladních letadel současnosti An-124 Ruslan se vejde „jen“ 1 160 metrů krychlových nákladu, Airbus A300-600ST Beluga s čistě účelovým hrbem na zádech je oproti chystanému letounu prcek.

Příběh obra: Největší letadlo světa kdysi nouzově přistálo v Praze

Do útrob stroje se vejde náklad o délce až 105 metrů s hmotností takřka 73 tisíc kilogramů. Cestovní rychlost je navržena na 0,6 Machu (asi 750 km/h). Rozpětí letounu je z praktických důvodů 80 metrů, kvůli dobré manévrovatelnosti na běžných letištích. O pohon se postarají (v porovnání s Mrijou pouhé) čtyři výkonné motory živené plně udržitelným palivem. Předpokládaný dolet je dva tisíce kilometrů, v porovnání s Ruslanem jde o méně než polovinu, pro určení letounu to však podle Lundstruma postačuje.

Letoun Radia WindRunner na počítačových vizualizacích

Inženýři počítají s tím, že WindRunner bude přistávat i na nestandardních a neupravených plochách, vystačit by si měl s ranvejí dlouho 1 800 metrů, píše CNN. To je oproti současným dopravním obrům jedna z hlavních výhod. Pro co nejjednodušší a nejrychlejší manipulaci s nákladem bude mít letoun odklápěcí čumák.

Ve znamení jednoduchosti

Parametry chystaného letounu jsou ambiciózní a přepíšou mnohé rekordy, technologické srdce však bude zcela záměrně co nejjednodušší. „Soustředíme se na již existující technologie. Všude, kde to je jde, využíváme schválené a časem ověřené materiály, komponenty a výrobní postupy posvěcené americkými leteckými úřady,“ uvádí společnost Radia. Cílem je dostat letoun do provozu co nejrychleji, ideálně už v roce 2027.

Porovnání letounu WindRunner (vlevo) se stroji Antonov An-124 a Boeing 747-400.

Lundstrom už při založení společnosti Radia věděl, že půjde o synergii dvou na první pohled nesouvisejících oborů. Obří letoun totiž bude zprvu sloužit k přepravě jednoho konkrétního nákladu. Útroby jsou uzpůsobeny k převozu listů rotorů větrných elektráren, menší se tam vejdou rovnou čtyři, Lundstrom však plánuje i přepravu stometrových listů určených pro větrné elektrárny až dosud umístěné pouze na moři. Velké součástky totiž nebylo možné dopravovat po pevnině, což chce Radia změnit.

„Jednou z nejtěžších věcí na tomto energetickém sektoru je doprava a logistika obecně,“ vysvětluje Lundstrom. Manévrovat se stometrovým rotorem v běžném provozu takřka nejde. Zvažovalo se nasazení vzducholodí i helikoptér, obě řešení se však neosvědčila kvůli velké náchylnosti na povětrnostní podmínky, popisuje šéf Radie. Přesun gigantických větrných elektráren na pevninu by výrazně snížil náklady oproti složité výstavbě na moři.

Armáda a těžaři jako záložní plán

Ambiciózní projekt společnosti Radia přilákal celou řadu vlivných osobností ze světa letectví i mimo něj. S vývojem nové generace větrných elektráren i samotným letounem pomáhají bývalí inženýři z Boeingu, Rolls-Roycu i MIT, organizační záležitosti mají na starosti někdejší americký ministr pro energetiku Ernest Moniz a bývalý australský premiér Malcolm Turnbull, uvádí list The Wall Street Journal.

Budování vyšších větrných elektráren s masivnějšími rotory podle Lundstroma zefektivní a stabilizuje dodávky elektřiny i v oblastech s nižší rychlostí větru. Výsledkem má být snížení cen takto vyrobené elektřiny, podle Radie až o 35 procent, zároveň se zvedne konzistentnost dodávek o zhruba dvacet procent. Klíčové je to zejména pro americké státy Iowa, Illinois, Texas, Oklahoma a Kansas, které jsou z velké části závislé právě na větrných elektrárnách.

Příběh obra ruského letectva. Proč Britové neprodali Sovětům svůj motor

Firma už má první potenciální zákazníky a do budoucna plánuje rozšiřovat své aktivity i mimo Spojené státy. Podle nezávislých odhadů má už nyní hodnotu miliardy dolarů. Lundstrom však přemýšlí o nejbližších letech realisticky, pokud by nebyl o leteckou dopravu obřích rotorových listů dostatečný zájem, mohl by podle něj posloužit letoun i klientům z armádního a těžařského sektoru.

Větrné elektrárny se totiž po celém světě stávají terčem kritiků z řad veřejnosti i ochránců životního prostředí. Plány Radie by navíc do krajiny zasadily výrazně větší zařízení a mohou tak mimo Spojené státy narazit na přísné regulace.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...