"Challengeru prasklo přední sklo, musel přistál v Praze," potvrdil iDNES.cz Jan Pejšek.
Ministři životního prostředí osmnácti zemí, včetně pěti států EU, USA, Ruska a Číny, mají naplánovanou schůzku v italských Syrakusách. Martin Bursík tam měl reprezentovat české předsednictví Unii. Bursíkova delegace odletěla ze Kbel do sicilské Catanie náhradním Airbusem A-319 ve 14:15.
Kokpit letounu Challenger CL-601. Zdroj: 24. základna dopravního letectva Praha-Kbely
Na programu jednání je boj proti klimatickým změnám a ochrana biologické rozmanitosti. Summit je jedním z kroků pro dosažení nové světové dohody na ochranu klimatu, která se čeká od prosincového klimatického summitu v Kodani.
"Je to nepříjemný pocit, letět s prasklým sklem. Ale především jsem zmeškal důležité jednání osmi nejvyspělejších ekonomik světa," řekl serveru Týden.cz Bursík.
Prasklé sklo letadla, které vezlo Martina Bursíka, není zdaleka prvním problémem stroje Challenger CL-601 v české vládní letce. Před sedmi lety challengeru vypověděly na zemi poslušnost motory, odstartovat tak nemohl tehdejší premiér Miloš Zeman. V roce 2004 praskla jedna vrstva čelního skla letounu, když v něm letěl Cyril Svoboda. V roce 2005 prasklo sklo letadlu, kterým letěl prezident Václav Klaus, opět Cyril Svoboda a Lubomír Zaorálek. "Zubatá nás minula o pár metrů," řekl pilot Svobodovi po přistání. Letadlo muselo klesat z deseti tisíc metrů. - více o prasklém skle při letu na pohřeb papeže Jana Pavla II. čtěte zde V roce 2006 technici zjistili poruchu challengeru ještě na zemi, a na cestu do Asie se tak stroj ani nevydal. Loni v dubnu chtěl challengerem letět předseda Senátu Přemysl Sobotka, místo ve Francii ale kvůli závadě autopilota přistál už v pražských Kbelích.
PROBLÉMY CHALLENGERU