Nákladní loď Galaxy Leader v Rudém moři doprovázejí lodě jemenských povstalců....

Nákladní loď Galaxy Leader v Rudém moři doprovázejí lodě jemenských povstalců. (20. listopadu 223) | foto: Reuters

USA zahájí námořní operaci. Chce ochránit lodě v Rudém moři před povstalci

  • 139
USA zahájí mezinárodní námořní operaci s cílem ochránit lodě v Rudém moři před útoky jemenských povstalců Húsíů. Oznámil to ministr obrany Austin. Stalo se tak poté, co další nákladní loď čelila v pondělí v Rudém moři útoku jemenských Husíů. Na palubě tankeru norské společnosti Inventor Chemical Tankers vypukl menší požár, jeho palubní systémy jsou však funkční a nikdo z posádky nebyl zraněn.

Povstalci na nákladní lodě útočili už v minulém týdnu, největší námořní přepravní společnosti, mezi nimi i britská BP a tchajwanská Evergreen, proto oznámily, že pozastavují tranzit přes Rudé moře. Panují obavy, že by tato vysoce frekventovaná námořní cesta spojující Západ s Východem mohla být nakonec neprůjezdná úplně.

Podle majitele tankeru Swan Atlantic loď zasáhl neznámý předmět. Nikomu z posádky se podle norské firmy nic nestalo. Tanker převážel chemické a ropné produkty na ostrov Réunion. Podle aplikace Vessel Finder se loď nacházela u strategicky významné úžiny Báb al-Mandab, která ústí do Arabského moře.

K útoku na Swan Atlantic se přihlásili Húsíové, kteří tvrdí, že zaútočili i na další nákladní loď MSC Clara, píše agentura Reuters. Ozbrojenci, kteří jsou kvůli svému velmi skromnému odívání označováni někdy jako trhani, již dříve uvedli, že budou útočit na všechny lodě, které mají nějakou spojitost s Izraelem. Chtějí tak podpořit palestinské hnutí Hamás v boji proti izraelské armádě.

To, že útok spáchali Húsíové, řekl agentuře Reuters již dříve nejmenovaný americký představitel. Na pomoc přepravní lodi se podle něj vydala jedna americká bojová loď.

Útoků povstalců z Jemenu už je moc, přepravci stahují lodě z plaveb Rudým mořem

Kvůli útokům na přepravní lodě největší námořní přepravci volí pro svá plavidla náhradní plavební trasy mimo Rudé moře. Minulý týden to oznámil největší námořní přepravce Mediterranean Shipping Co. (MSC), před tím tak učinily i dánská společnost Maersk a německá přepravní firma Hapag-Lloyd.

Podobný krok v pondělí oznámila i britská ropná společnost BP a tchajwanská přepravní společnost Evergreen. Ta uvedla, že lodě, které měly jen proplout Rudým mořem, budou volit novou trasu přes mys Dobré naděje a že společnost přestává s okamžitou účinností přijímat izraelské náklady. Zastavení příjmu nákladu z Izraele oznámila i čínská společnost Orient Overseas Container Line (OOCL).

Jemenští povstalci zaútočili na další nákladní loď, USA žádají námořní koalici

Kroky námořních firem by mohly vést ke zpožděním v dodacích lhůtách, protože alternativní námořní trasy jsou o řadu dní delší. Například plavba ze Šanghaje do Rotterdamu přes mys Dobré naděje trvá podle analytiků o zhruba týden déle než trasa přes Suezský průplav a Rudé moře. Delší trasy zvýší i náklady na přepravu a současně mohou mít negativní dopad na Egypt, pro který jsou poplatky za použití Suezského průplavu významným zdrojem příjmů.

Podle agentury AFP se odhaduje, že přes úžinu Báb al-Mandab a Rudé moře proplouvá zhruba 40 procent světového mezinárodního obchodu.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video