Povstalci na nákladní lodě útočili už v minulém týdnu, největší námořní přepravní společnosti, mezi nimi i britská BP a tchajwanská Evergreen, proto oznámily, že pozastavují tranzit přes Rudé moře. Panují obavy, že by tato vysoce frekventovaná námořní cesta spojující Západ s Východem mohla být nakonec neprůjezdná úplně.
Podle majitele tankeru Swan Atlantic loď zasáhl neznámý předmět. Nikomu z posádky se podle norské firmy nic nestalo. Tanker převážel chemické a ropné produkty na ostrov Réunion. Podle aplikace Vessel Finder se loď nacházela u strategicky významné úžiny Báb al-Mandab, která ústí do Arabského moře.
K útoku na Swan Atlantic se přihlásili Húsíové, kteří tvrdí, že zaútočili i na další nákladní loď MSC Clara, píše agentura Reuters. Ozbrojenci, kteří jsou kvůli svému velmi skromnému odívání označováni někdy jako trhani, již dříve uvedli, že budou útočit na všechny lodě, které mají nějakou spojitost s Izraelem. Chtějí tak podpořit palestinské hnutí Hamás v boji proti izraelské armádě.
To, že útok spáchali Húsíové, řekl agentuře Reuters již dříve nejmenovaný americký představitel. Na pomoc přepravní lodi se podle něj vydala jedna americká bojová loď.
Útoků povstalců z Jemenu už je moc, přepravci stahují lodě z plaveb Rudým mořem |
Kvůli útokům na přepravní lodě největší námořní přepravci volí pro svá plavidla náhradní plavební trasy mimo Rudé moře. Minulý týden to oznámil největší námořní přepravce Mediterranean Shipping Co. (MSC), před tím tak učinily i dánská společnost Maersk a německá přepravní firma Hapag-Lloyd.
Podobný krok v pondělí oznámila i britská ropná společnost BP a tchajwanská přepravní společnost Evergreen. Ta uvedla, že lodě, které měly jen proplout Rudým mořem, budou volit novou trasu přes mys Dobré naděje a že společnost přestává s okamžitou účinností přijímat izraelské náklady. Zastavení příjmu nákladu z Izraele oznámila i čínská společnost Orient Overseas Container Line (OOCL).
Jemenští povstalci zaútočili na další nákladní loď, USA žádají námořní koalici |
Kroky námořních firem by mohly vést ke zpožděním v dodacích lhůtách, protože alternativní námořní trasy jsou o řadu dní delší. Například plavba ze Šanghaje do Rotterdamu přes mys Dobré naděje trvá podle analytiků o zhruba týden déle než trasa přes Suezský průplav a Rudé moře. Delší trasy zvýší i náklady na přepravu a současně mohou mít negativní dopad na Egypt, pro který jsou poplatky za použití Suezského průplavu významným zdrojem příjmů.
Podle agentury AFP se odhaduje, že přes úžinu Báb al-Mandab a Rudé moře proplouvá zhruba 40 procent světového mezinárodního obchodu.