„Je důležité, aby rozvedení lidé, kteří žijí v novém svazku, věděli, že jsou součástí církve, že nejsou exkomunikováni,“ píše se mimo jiné ve 260stránkovém dokumentu, který obsahuje devět kapitol a kromě rozvodů a nových manželství se týká i programů předmanželské přípravy či výchovy dětí.
„Zaujalo mě potvrzení možnosti rozdílných přístupů a důraz na chápající službu biskupů a kněží všem,“ uvedl generální sekretář České biskupské konference Tomáš Holub. Jako velmi pozitivní vnímá reflexi toho, že se prodloužila doba života rodiny. Papež vyzývá k tomu, aby mladí lidé byli vychováváni s vidinou rodiny a manželství, které trvá celý život.
Tradiční učení o rodině nepočítalo s tím, že po odchodu dospělých dětí dnes manželům zbývá třeba 20 let dalšího společného života, připomíná Holub. Připomínka emočního rozměru lásky je pak podle příštího plzeňského biskupa odrazem papežovy jihoamerické mentality, která na emoce ve vztazích i životě možná klade větší důraz než Evropané.
Papežův dokument nemění katolickou doktrínu, ale podle Holuba je důležitý důraz na inkulturaci, tedy na kontext, v jakém se papežova slova interpretují. K části, v níž se papež věnuje rozvedeným a nově sezdaným, je podle něj velmi důležitá role kněžích a biskupů, která by měla být naplněna milosrdným rozhodnutím.
V dokumentu, který se rodil přes dva roky na základě konzultací dvou synod, se také říká, že církev by již neměla „házet kamenem“ na ty, kteří přestali žít podle ideálu evangelia týkajícího se sňatků a rodiny.
Papež se v novém doporučení dotkl též postavení homosexuálů, kteří by podle něj měli být respektováni, ale zároveň zopakoval stanovisko církve, že nejsou „absolutně žádné důvody“ pro to, aby se registrovaná partnerství dávala na stejnou úroveň jako heterosexuální svazky.
Strach konzervativců a naděje liberálů
Materiál nazvaný Amoris Laetitia je určen celé církvi. Rodina byla tématem dvou biskupských synod v letech 2014 a 2015, které se shodly mimo jiné na tom, že katolická církev by měla vstřícněji přistupovat k rozvedeným lidem, kteří uzavřou nová manželství.
To je názor, který zastává i sám František. Podle listu The New York Times však stále panují spory o to, zda by rozvedení katolíci měli dostávat svaté přijímání.
Někteří konzervativci tvrdí, že František by svými liberálními kroky mohl destabilizovat církev a rozložit katolickou doktrínu. Liberálové naopak doufají, že papež se bude v dokumentu přímo věnovat i takovým pro církev delikátním otázkám, jako je manželství mezi osobami stejného pohlaví nebo antikoncepce.