Na palubě letadla, které se včera zřítilo do Indického oceánu poblíž souostroví Komory, bylo 153 lidí. Přežila pouze čtrnáctiletá dívka. Náhoda, nebo důsledek příznivých okolností?
"Nemyslím si, že lze definovat nějaký vzorec schopnosti přežití. Je to prostě o štěstí, které také závisí na tom, jakým způsobem letadlo spadne," řekl CNN letecký expert John Eakin.
dívka z airbusu je při vědomíZáchranáři už také v moři našli černou skříňku |
Jenže podle dat shromážděných týmem Todda Curtise z nadace Airsafe.com, který analyzoval dvanáct leteckých nehod s jediným přeživším od roku 1970, vycházejí jisté skupiny z tragédií přece jen lépe. Čtyři byli členové posádky a pět děti. Na dalekosáhlé závěry je to číslo příliš nízké, na pochybnosti o náhodě dostatečné.
Sám Curtis si tuhle typologii neumí vysvětlit. "Jedním z faktorů, který mluví ve prospěch členů posádky, je jejich pozice v odolném kokpitu," uvedl. Letušky navíc často používají i během sezení bezpečnostní pásy, doplnil jej popularizátor letectví David Noland.
Jejich kolega Eakin ovšem ukvapené závěry odmítá. "Nevěřím, že existuje nějaký určitý typ letadla nebo pozice sedadla, které vám zvýší šanci na přežití. Mnohem více to záleží na typu nehody a jejích dopadů na stroj," uvedl a upozornil na to, že někdy se všichni přeživší nacházeli v ocasu, jindy zase v přední části trupu letadla.
I černé skříňky jsou až v ocasu
Odlišný pohled nabídl Nolandův článek publikovaný před dvěma lety v magazínu Popular Mechanics. Autor v něm analyzoval dvacet nehod amerických letadel, během nichž přežila aspoň jedna osoba a zároveň někdo zemřel. Zjistil, že bezpečnější jsou sedadla v zadní části stroje. "Cestující v blízkosti ocasu mají o 40 procent vyšší šanci na přežití než ti, kteří sedí v několika prvních řadách," napsal Noland.
Ostatně ne nadarmo jsou černé skříňky v letadle umístěné na konci kabiny pro cestující, přesněji na stropě pod svislou ocasní plochou.
Podle stejného principu Noland vydedukoval, že pasažéři usazení za křídly stroje přežili při nehodách s úmrtím aspoň jedné osoby z 69 procent, zatímco cestující v první či byznys třídě se zachránili jen v 49 procentech případů.
Hlavně se dostat ven z letadla
"Přijde mi to zcela zřejmé: když narazíte v něčem, co se rychle pohybuje, předek je vždycky více rozmačkaný než zadní část," řekl CNN Noland. Dokonce i v případě jiných typů nehod, jako je sjetí z ranveje či nucené přistání, se letadlo vždy pohybuje dopředu, takže náraz schytá předek," dodal.
Připomněl i fakt, že robustní stroje typu Boeing 747 a 777 a Airbus A310 a A330 vykazují vyšší míru přežití než letouny malé.
Podle Eakina může hrát nejdůležitější roli pro přežití dostupnost únikových cest. "Pokud lidé přežijí náraz letounu, musí se vypořádat s dalším problémem - jak se z něj dostat ven," uvedl. Zmínil přitom úspěšné přistání amerického Airbusu A320 na řece Hudson v New Yorku, z něhož cestující vyvázli jen s lehkými zraněními, ačkoliv letoun se rychle naplnil studenou vodou. "To byla demonstrace toho, jak důležité je rychle uniknout," zdůraznil. - čtěte více o přistání airbusu na řece Hudson
Klíčová je i blízkost záchranného vybavení a personálu, doplnil jej Curtis. "Pokud lze požáry rychle uhasit a přeživší dopravit do nemocnice, je šance na záchranu nepoměrně vyšší."
Přesto se experti shodují, že letadla jsou dnes natolik bezpečná, že při běžném létání je pravděpodobnost nehody stále minimální.