Čtvrtek 2. července 2020, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. července 2020 Patricie

Zřícené indonéské letadlo mělo závadu už před startem. Přesto muselo letět

  19:33aktualizováno  19:33
Letadlo indonéské společnosti Lion Air, které se v říjnu zřítilo s téměř dvěma stovkami cestujících, nebylo vůbec způsobilé ke startu. Ve středu to uvedli vyšetřovatelé indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy. Podle jejich zjištění piloti úporně bojovali s poškozeným automatickým systémem řízení, než se po třinácti minutách letu stroj zřítil do moře.

Nurcahyo Utomo, šéf indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy, která vyšetřuje říjnovou havárii letounu Lion Air, při středeční tiskové konferenci ilustroval příčiny zřícení stroje na jeho plastové maketě | foto: AP

Zjištění vyšetřovací komise naznačují, že společnost Lion Air vrátila letadlo do provozu, ačkoliv měl stroj závažné technické nedostatky. Piloti, kteří s poškozeným Boeingem 737 Max letěli v předchozích dnech, popsali vážné problémy s automatickým systémem řízení letu, které se letadlu nejspíš stalo osudným.

Fotogalerie

Technologie, která v letounu selhala, se starala o náklon letadla při stoupání, aby stroj nesměřoval nahoru pod příliš velkým úhlem a neztratil vztlak. Podle serveru BBC je tento systém u letadel 737 Max novinkou.

Záznamy z černé skříňky odhalily, že při osudném letu 29. října z indonéské Jakarty na ostrov Bangka, nasměrovával automatický systém nos letadla opakovaně dolů, ačkoliv stroj stoupal pod obvyklým úhlem. Letoun tak nemohl nabrat výšku.

Piloti se snažili úhel stoupání manuálně napravit, avšak marně. Automatický systém jim v tom pokaždé zabránil, pravděpodobně kvůli poškozenému senzoru náklonu letadla. Ze záznamů černé skříňky vyplývá, že piloti se o stoupání pokusili více než dvacetkrát, přibližně každých pět vteřin. Automatický systém však nepustil stroj ani po třinácti minutách letu výše než 1,5 kilometru nad zem.

Letoun se zřítil do Jávského moře krátce poté, co piloti požádali o návrat na letiště v Jakartě. Z vyšetřování zatím není jasné, zda nebo proč se piloti nepokusili vadný sytém vypnout.

Aerolinka o problémech věděla

Podle Nurcahya Utoma, šéfa komise vyšetřující havárii letounu, je zatím příliš brzy na to určit přesnou příčinu neštěstí. Naznačil však, že podíl na vině za neštěstí nese společnost Lion Air. 

„Podle našeho názoru nebyl stroj způsobilý k letu, měl být odstaven,“ uvedl ve středu Utomo. Reagoval tak na údaje z černé skříňky i výpovědi pilotů, podle kterých letoun prodělal podobné problémy při předchozím letu z Bali na Jakartu. Přestože Lion Air o problémech věděl a selhal v opravě závady, zařadil poškozený letoun do provozu. 

Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait doposud tvrdil, že ačkoliv byl stroj před osudným letem skutečně podroben opravě, závada byla odstraněna. Údaje z černé skříňky  ale tuto verzi vyvrátily. Vyšetřovatelé společnosti důrazně doporučili, aby zvýšila bezpečnostní standardy a důkladně dokumentovala závady i opravy svých strojů.

V Indonésii se zřítilo letadlo. Nikdo ze 189 lidí nepřežil

Mateřská společnost Lion Air Group, která vlastní také aerolinky Batik Air a Wings Air, v současnosti ovládá polovinu letového provozu v Indonésii. Její bezpečnostní statistiky jsou však přinejmenším pochybné. Za posledních patnáct let mají indonéské aerolinky na kontě 40 smrtelných leteckých nehod.

Co na to Boeing?

Výrobce letadel Boeing ve svém oficiálním prohlášení vyjádřil smutek nad havárií letadla. Technickou závadu na svém stroji ale odmítá. Místo toho společnost naznačila, že na vině může být pochybení pilotů. „Jak postupovat v případě nevyžádané horizontální stabilizace pohybu je uvedeno v příslušných letových příručkách,“ píše se v prohlášení. 

Podle Boeingu lze z indonéské vyšetřovací zprávy vyčíst, že při předposledním problémovém letu z Bali do Jakarty piloti vykonali příslušný postup, který zabránil automatickému stláčení nosu letadla dolů. „Zda takto učili i piloty havarovaného letu 29. října zatím není jasné,“ píše Boeing. 

Šéf vyšetřovací komise Utomo ale s firmou nesouhlasí. „V letovém manuálu k 737 Max jme nenašli žádné informace, které by se týkaly systému kontroly úhlu stoupání,“ uvedl. Podle amerických médií si na nedostatek informací k technologickým novinkám v posledních řadách strojů Boeing stěžuje více pilotů. Indonéští vyšetřovatelé proto firmu vyzvali, aby vydala speciální manuál, podle kterého by piloti problémy s kontrolou úhlu stoupání dokázali vyřešit. 

Autor:

  • Nejčtenější

Češi při mluvení myslí jako počítač se sedmi procesory, říká Američan

Gavin Roy je jednatřicetiletý vystudovaný meteorolog. Den po získání doktorátu však s vědou skončil a začal se naplno...

Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek...

Prodavačky obelstily automat na výkup lahví, vydělaly na něm desetitisíce

Sedmdesát tisíc korun vydělaly pracovnice jednoho z jihlavských obchodních domů v automatu na výkup lahví. Vedoucí...

V Česku přibylo 260 nakažených za den, podle Vojtěcha nejde o druhou vlnu

V sobotu v Česku přibylo 260 lidí s potvrzenou nákazou koronavirem. Je to největší denní nárůst od 8. dubna. Podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na životech bělochů nezáleží, napsala pedagožka. Univerzita ji povýšila

Profesorka indického původu z britské univerzity v Cambridgi Priyamvada Gopalová čelí výhrůžkám kvůli aktivitě na...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

  • Další z rubriky

V Íránu hořelo u továrny na obohacování uranu. Zamoření nehrozí, říká režim

Írán ve čtvrtek ohlásil další nehodu. U továrny na obohacování uranu ve městě Natanz hořela rozestavěná budova. Provoz,...

Rusové v referendu změnili ústavu. Putin může být u moci až do roku 2036

Rusové umožní prezidentovi Vladimirovi Putinovi setrvat u moci až do května 2036. Změny v ruské ústavě schválilo v...

Trump v průzkumech jasně prohrává. Možná to vzdá, spekulují republikáni

Do amerických prezidentských voleb zbývají čtyři měsíce a Donald Trump v průzkumech na svého vyzyvatele Joe Bidena...

Policie v Seattlu „čistí“ autonomní zónu. Několik demonstrantů zatkla

Policie v americkém městě Seattle zahájila operaci s cílem ukončit existenci „autonomní zóny“, která v části místní...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Čtyři sexuální polohy, které muži doslova zbožňují a vy se nenadřete

Sex, mocný „nástroj” lidského života. Ač mnozí tvrdí, že je přeceňovaný, opak je pravdou. I přesto tu a tam nastane...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...