Čtvrtek 17. června 2021, svátek má Adolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 17. června 2021 Adolf

Zřícené indonéské letadlo mělo závadu už před startem. Přesto muselo letět

  19:33
Letadlo indonéské společnosti Lion Air, které se v říjnu zřítilo s téměř dvěma stovkami cestujících, nebylo vůbec způsobilé ke startu. Ve středu to uvedli vyšetřovatelé indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy. Podle jejich zjištění piloti úporně bojovali s poškozeným automatickým systémem řízení, než se po třinácti minutách letu stroj zřítil do moře.

Nurcahyo Utomo, šéf indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy, která vyšetřuje říjnovou havárii letounu Lion Air, při středeční tiskové konferenci ilustroval příčiny zřícení stroje na jeho plastové maketě | foto: AP

Zjištění vyšetřovací komise naznačují, že společnost Lion Air vrátila letadlo do provozu, ačkoliv měl stroj závažné technické nedostatky. Piloti, kteří s poškozeným Boeingem 737 Max letěli v předchozích dnech, popsali vážné problémy s automatickým systémem řízení letu, které se letadlu nejspíš stalo osudným.

Fotogalerie

Technologie, která v letounu selhala, se starala o náklon letadla při stoupání, aby stroj nesměřoval nahoru pod příliš velkým úhlem a neztratil vztlak. Podle serveru BBC je tento systém u letadel 737 Max novinkou.

Záznamy z černé skříňky odhalily, že při osudném letu 29. října z indonéské Jakarty na ostrov Bangka, nasměrovával automatický systém nos letadla opakovaně dolů, ačkoliv stroj stoupal pod obvyklým úhlem. Letoun tak nemohl nabrat výšku.

Piloti se snažili úhel stoupání manuálně napravit, avšak marně. Automatický systém jim v tom pokaždé zabránil, pravděpodobně kvůli poškozenému senzoru náklonu letadla. Ze záznamů černé skříňky vyplývá, že piloti se o stoupání pokusili více než dvacetkrát, přibližně každých pět vteřin. Automatický systém však nepustil stroj ani po třinácti minutách letu výše než 1,5 kilometru nad zem.

Letoun se zřítil do Jávského moře krátce poté, co piloti požádali o návrat na letiště v Jakartě. Z vyšetřování zatím není jasné, zda nebo proč se piloti nepokusili vadný sytém vypnout.

Aerolinka o problémech věděla

Podle Nurcahya Utoma, šéfa komise vyšetřující havárii letounu, je zatím příliš brzy na to určit přesnou příčinu neštěstí. Naznačil však, že podíl na vině za neštěstí nese společnost Lion Air. 

„Podle našeho názoru nebyl stroj způsobilý k letu, měl být odstaven,“ uvedl ve středu Utomo. Reagoval tak na údaje z černé skříňky i výpovědi pilotů, podle kterých letoun prodělal podobné problémy při předchozím letu z Bali na Jakartu. Přestože Lion Air o problémech věděl a selhal v opravě závady, zařadil poškozený letoun do provozu. 

Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait doposud tvrdil, že ačkoliv byl stroj před osudným letem skutečně podroben opravě, závada byla odstraněna. Údaje z černé skříňky  ale tuto verzi vyvrátily. Vyšetřovatelé společnosti důrazně doporučili, aby zvýšila bezpečnostní standardy a důkladně dokumentovala závady i opravy svých strojů.

V Indonésii se zřítilo letadlo. Nikdo ze 189 lidí nepřežil

Mateřská společnost Lion Air Group, která vlastní také aerolinky Batik Air a Wings Air, v současnosti ovládá polovinu letového provozu v Indonésii. Její bezpečnostní statistiky jsou však přinejmenším pochybné. Za posledních patnáct let mají indonéské aerolinky na kontě 40 smrtelných leteckých nehod.

Co na to Boeing?

Výrobce letadel Boeing ve svém oficiálním prohlášení vyjádřil smutek nad havárií letadla. Technickou závadu na svém stroji ale odmítá. Místo toho společnost naznačila, že na vině může být pochybení pilotů. „Jak postupovat v případě nevyžádané horizontální stabilizace pohybu je uvedeno v příslušných letových příručkách,“ píše se v prohlášení. 

Podle Boeingu lze z indonéské vyšetřovací zprávy vyčíst, že při předposledním problémovém letu z Bali do Jakarty piloti vykonali příslušný postup, který zabránil automatickému stláčení nosu letadla dolů. „Zda takto učili i piloty havarovaného letu 29. října zatím není jasné,“ píše Boeing. 

Šéf vyšetřovací komise Utomo ale s firmou nesouhlasí. „V letovém manuálu k 737 Max jme nenašli žádné informace, které by se týkaly systému kontroly úhlu stoupání,“ uvedl. Podle amerických médií si na nedostatek informací k technologickým novinkám v posledních řadách strojů Boeing stěžuje více pilotů. Indonéští vyšetřovatelé proto firmu vyzvali, aby vydala speciální manuál, podle kterého by piloti problémy s kontrolou úhlu stoupání dokázali vyřešit. 

Autor:

Se Zemanem jsem nemluvil od Vrbětic, řekl Prymula. Byl o něj zájem do voleb

  • Nejčtenější

Zasloužíte si všechno, co se vám děje. Feriho ctitel spílal moderátorce ČT

Aféra kolem bývalého poslance TOP 09 Dominika Feriho, kterého několik žen obvinilo z faktického znásilnění, má ve...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Pieta pro Popelku. Lidé přišli uctít památku Šafránkové

Příznivci Libuše Šafránkové mohli přijít vzdát herečce hold na sousedskou pietu. Vzpomínková akce se konala v pondělí...

Otec se synem nesprávně chlorovali bazén. Spustili chemickou reakci

Pořádný malér se stal osmdesátiletému Němci a jeho synovi, kteří v městě v Hesensku chtěli chlorovat bazén. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedali odměny, řekl řidič sanitky a má padáka. Reportéra vyrazili ze dveří

Řidičům sanitek garantuje vyhláška ministerstva zdravotnictví odměnu 75 tisíc korun za nasazení během koronavirové...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Italská televize zveřejnila video pádu lanovky. Policie to přitom zakázala

Italská veřejnoprávní televize Rai čelí kritice poté, kdy zveřejnila video květnové nehody, při které po pádu kabiny...

Jsme rasističtí a bílí. Klimatická skupina skončila kvůli domorodcům

Premium Novozélandská skupina klimatických protestů Školní stávky pro klima, které iniciovala švédská ekologická aktivistka...

GLOSA: Summer of Love je tady, ukázaly summity. Jste už taky polyamorní?

Pravé léto lásky je samozřejmě jen jedno, to z roku 1967. Letos, poté, co všichni pookřáli po dlouhých měsících...

Na paraglidistu z Eura už mířili snipeři. Zachránil ho nápis, říká ministr

Mnichovští policisté řeší incident, kdy aktivista z organizace Greenpeace přistál na hřišti před fotbalovým zápasem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Rozloučení se Šafránkovou bude asi veřejné, pohřeb s poctami rodina nechce

Rodina zřejmě počítá s veřejným rozloučením se zesnulou Libuší Šafránkovou. Zatím ale není jasné, v jaké by to mělo být...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...