Nurcahyo Utomo, šéf indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy, která...

Nurcahyo Utomo, šéf indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy, která vyšetřuje říjnovou havárii letounu Lion Air, při středeční tiskové konferenci ilustroval příčiny zřícení stroje na jeho plastové maketě | foto: AP

Zřícené indonéské letadlo mělo závadu už před startem. Přesto muselo letět

  • 96
Letadlo indonéské společnosti Lion Air, které se v říjnu zřítilo s téměř dvěma stovkami cestujících, nebylo vůbec způsobilé ke startu. Ve středu to uvedli vyšetřovatelé indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy. Podle jejich zjištění piloti úporně bojovali s poškozeným automatickým systémem řízení, než se po třinácti minutách letu stroj zřítil do moře.

Zjištění vyšetřovací komise naznačují, že společnost Lion Air vrátila letadlo do provozu, ačkoliv měl stroj závažné technické nedostatky. Piloti, kteří s poškozeným Boeingem 737 Max letěli v předchozích dnech, popsali vážné problémy s automatickým systémem řízení letu, které se letadlu nejspíš stalo osudným.

Technologie, která v letounu selhala, se starala o náklon letadla při stoupání, aby stroj nesměřoval nahoru pod příliš velkým úhlem a neztratil vztlak. Podle serveru BBC je tento systém u letadel 737 Max novinkou.

Záznamy z černé skříňky odhalily, že při osudném letu 29. října z indonéské Jakarty na ostrov Bangka, nasměrovával automatický systém nos letadla opakovaně dolů, ačkoliv stroj stoupal pod obvyklým úhlem. Letoun tak nemohl nabrat výšku.

Piloti se snažili úhel stoupání manuálně napravit, avšak marně. Automatický systém jim v tom pokaždé zabránil, pravděpodobně kvůli poškozenému senzoru náklonu letadla. Ze záznamů černé skříňky vyplývá, že piloti se o stoupání pokusili více než dvacetkrát, přibližně každých pět vteřin. Automatický systém však nepustil stroj ani po třinácti minutách letu výše než 1,5 kilometru nad zem.

Letoun se zřítil do Jávského moře krátce poté, co piloti požádali o návrat na letiště v Jakartě. Z vyšetřování zatím není jasné, zda nebo proč se piloti nepokusili vadný sytém vypnout.

Aerolinka o problémech věděla

Podle Nurcahya Utoma, šéfa komise vyšetřující havárii letounu, je zatím příliš brzy na to určit přesnou příčinu neštěstí. Naznačil však, že podíl na vině za neštěstí nese společnost Lion Air. 

„Podle našeho názoru nebyl stroj způsobilý k letu, měl být odstaven,“ uvedl ve středu Utomo. Reagoval tak na údaje z černé skříňky i výpovědi pilotů, podle kterých letoun prodělal podobné problémy při předchozím letu z Bali na Jakartu. Přestože Lion Air o problémech věděl a selhal v opravě závady, zařadil poškozený letoun do provozu. 

Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait doposud tvrdil, že ačkoliv byl stroj před osudným letem skutečně podroben opravě, závada byla odstraněna. Údaje z černé skříňky  ale tuto verzi vyvrátily. Vyšetřovatelé společnosti důrazně doporučili, aby zvýšila bezpečnostní standardy a důkladně dokumentovala závady i opravy svých strojů.

V Indonésii se zřítilo letadlo. Nikdo ze 189 lidí nepřežil

Mateřská společnost Lion Air Group, která vlastní také aerolinky Batik Air a Wings Air, v současnosti ovládá polovinu letového provozu v Indonésii. Její bezpečnostní statistiky jsou však přinejmenším pochybné. Za posledních patnáct let mají indonéské aerolinky na kontě 40 smrtelných leteckých nehod.

Co na to Boeing?

Výrobce letadel Boeing ve svém oficiálním prohlášení vyjádřil smutek nad havárií letadla. Technickou závadu na svém stroji ale odmítá. Místo toho společnost naznačila, že na vině může být pochybení pilotů. „Jak postupovat v případě nevyžádané horizontální stabilizace pohybu je uvedeno v příslušných letových příručkách,“ píše se v prohlášení. 

Podle Boeingu lze z indonéské vyšetřovací zprávy vyčíst, že při předposledním problémovém letu z Bali do Jakarty piloti vykonali příslušný postup, který zabránil automatickému stláčení nosu letadla dolů. „Zda takto učili i piloty havarovaného letu 29. října zatím není jasné,“ píše Boeing. 

Šéf vyšetřovací komise Utomo ale s firmou nesouhlasí. „V letovém manuálu k 737 Max jme nenašli žádné informace, které by se týkaly systému kontroly úhlu stoupání,“ uvedl. Podle amerických médií si na nedostatek informací k technologickým novinkám v posledních řadách strojů Boeing stěžuje více pilotů. Indonéští vyšetřovatelé proto firmu vyzvali, aby vydala speciální manuál, podle kterého by piloti problémy s kontrolou úhlu stoupání dokázali vyřešit. 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video