Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Nové pásové obrněnce musí obstát v první linii, hájí zadání zkušený velitel

  14:00aktualizováno  14:00
Stará "bévépéčka" se hodí spíše do muzea a ne na bojiště, říká v rozhovoru zástupce náčelníka Generálního štábu Miroslav Hlaváč. Nové pásové obrněnce, které ministerstvo obrany vybírá v největší zakázce historie za 53 miliard, musí podle něj obstát v boji v první linii v přímém kontaktu s nepřítelem.

Jde o největší armádní tendr v historii. Proč Česká republika potřebuje pásová bojová vozidla?
Armáda má ze zákona povinnost zajistit obranu země a má také závazky k NATO. Z toho bezprostředně vyplývá úkol mít do roku 2026 plně vyzbrojenou a vycvičenou brigádu těžkého typu. Modernizace a přezbrojení 7. mechanizované brigády je tedy nezbytností, už jen proto, že je vybavena technicky i morálně zastaralými vozidly BVP-2, které nesplňují požadavky na vedení boje a hodí se spíše do muzea než na bojiště.

Miroslav Hlaváč

Miroslav Hlaváč

Vojenskou kariéru začal v osmdesátých letech u dělostřelectva. Počátkem devadesátých let absolvoval Vysokou vojenskou školu pozemního vojska ve Vyškově, aby pak velel dělostřeleckým jednotkám.

V mezidobí v zahraničí absolvoval speciální kurzy ve Fire Support Training Centre v Nozozemsku a vystudoval Command and General Staff College ve Fort Leavenworth v americkém Kansasu a Royal College of Defence v Londýně.

V letech 2007 až 2010 byl náčelníkem odboru bojové přípravy pozemních sil poté až do roku 2016 velel žatecké 4. brigádě rychlého nasazení. Na ministerstvu obrany řídil poté odbor rozvoje pozemních sil a byl zástupcem šéfa sekce rozvoje sil.

Má za sebou zahraniční mise v Bosně a Hercegovině, Kosovu a v Afghánistánu.

Do soutěže se nakonec letos v květnu přihlásili čtyři výrobci, ale prakticky hned se objevily spekulace, že některé parametry, které armáda chce, jsou nesmyslné. Podobná kritika se před časem objevila i v souvislosti s nákupem vrtulníků.
Vytrhávat a zpochybňovat jednotlivá kritéria je asi stejně přínosné jako radit od televize trenérovi fotbalové reprezentace po půlroční přípravě, koho má postavit do útoku.

Nejvíce probíranou a kritiky zpochybňovanou volbou je asi zadání na „osádkovou“ věž obrněnce, tedy s živou obsluhou namísto „bezosádkové“ – dálkově ovládané.
Česká armáda a její vojáci už mají desetiletou zkušenost s dálkově ovládaných věžemi u lehké techniky nebo u obrněných transportérů Pandur. Máme zkušenosti i s osádkovými věžemi doma i v zahraničí. Vzhledem k tomu, jaké úkoly dnes naši vojáci plní a budou plnit, byla jako vhodnější řešení vybrána věž s osádkou.

Proč? Pro jaké úkoly tedy armáda nové pásové obrněnce chce?
Po zkušenostech, které čeští vojáci nasbírali doma i v zahraničních operacích, jsme chtěli preferovat vozidlo pro boj a podporu v první linii v přímém kontaktu s nepřítelem. V takové situaci je zásadní, aby střelec a velitel měli z věže přehled o bojišti. Přímý oční kontakt osádky věže je kritický pro plnění takových typů činností.

Dálkově ovládané věže pro to nejsou vhodné?
Armáda samozřejmě využívá i věže bez osádky, tato technika je ovšem určena k jiným úkolům. Nespornou výhodou osádkové věže je její obvyklejší, jednodušší a bezpečnější dobíjení munice zevnitř korby. To zvyšuje ochranu vojáků a bojeschopnost vozidla, které může i za boje přebíjet nebo odstranit závadu na systému a není třeba se stahovat do týlu mimo palbu nepřítele.

Osádková věž je konstrukčně jednodušší než bezosádková, což zvyšuje bojové použití vozidla ve zhoršených klimatických podmínkách, jako je vlhko či prašno. V případě osádkové věže odpadají také problémy s případy poruch na elektronických systémech způsobené výpadkem napájení.

Myslel jsem, že právě bezosádková věž by měla být pro vojáky pohodlnější.
Zdánlivě banální problém, jako je například rozbitý stěrač nebo zarosené senzory, může být pro bezosádkovou věž v kritickém okamžiku naprosto fatální, protože vojáci ztratí přehled v prostoru. Senzoricky jsou přitom obě věže vybaveny stejně. Dali jsme také přednost tomu, že osádková varianta umožní vojákům v případě potřeby další možnost úniku z vozidla.

Fotogalerie

Dalším zpochybňovaným argumentem je velikost osádky, tedy kolik vozidlo uveze vojáků.
Protože středem pozornosti u české armády je voják a nikoli technika, rozhodly se expertní týmy pro jedenáctičlennou osádku. Hlavním důvodem bylo to, aby osádka byla modulární, tedy aby armáda mohla využívat různé sestavy.

To tedy znamená tříčlennou osádku a osm bojovníků vzadu?
Ano, v této modifikaci lze využít prostor pro roj o osmi lidech, který je schopen se po sesednutí rozvinout do dvou čtyřčlenných týmů. Další variantou využití osádky je šestičlenný roj, který je doplněný o dva specialisty. Při dnešním bojovém nasazení jsou jednotky standardně doplňovány leteckými nebo dělostřeleckými návodčími, kteří jsou využívání pro vyžádání letecké či dělostřelecké palebné podpory, specialisty C4ISTAR (Command, Control, Communication, Computer, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Recconnaissance), kteří přispívají k digitalizaci bojiště a ucelenému přehledu o situaci na všech stupních velení, dále psovody nebo operátory dronů.

Bez těchto nových schopností se už dnešní bojové jednotky jednoduše neobejdou. Mechanizované jednotky dnes vyžadují vysokou flexibilitu, autonomii a on-line připojení do míst velení a řízení. Působí často samostatně v malých uskupeních namísto v obrovských celcích známých z dob minulých, kdy převažovaly konflikty konvenčního charakteru.

Základní specifikace na BVP

  • počet: 210 vozidel
  • osádka: 3 osoby + 6 vojáků mech. družstva + 2 specialisté
  • 7 variant: bojová, velitelská, průzkumná, ženijní, zdravotnická, dělostřelecký průzkum, vyprošťovací
  • životnost: 30 let (minimálně 10 000 kilometrů do generální opravy)
  • programovatelná munice pro kanon ráže 30 mm
  • spřažený kulomet ráže 7,62 mm
  • protitankové rakety (2 v kontejneru, 1 ve vozidle)
  • výmetné zadýmovací granáty pro vytvoření clony 360 stupňů kolem vozidla
  • zaměřovací systém s dosahem minimálně 4 000 metrů ve dne a 3 500 m v noci
  • balistická ochrana (základní na úrovni minimálně K2 + přídavná minimálně K5)
  • ochrana proti improvizovaným výbušným systémům (rušící subsystém)
  • pozorovací a dálkové systémy: denní CCD kamera, noční IR kamera, laserový dálkoměr
  • min. rychlost na silnici 65 km/h, v terénu 40 km/h
  • dojezd minimálně 500 km
  • přepravitelnost letecky
  • spojovací a informační systémy: systém vnitřní komunikace + VKV/UKV radiostanice pro hlasové a datové spojení (GPS, TACSAT a utajované spojení)

Zdroj: AČR

Ministerstvo obrany ale čelí kritice, že požadavků pro výrobce, kteří se chtějí o zakázku ucházet, zadalo poměrně málo?
Parametrů, definujících nepřekročitelné požadavky pro nové pásové vozidlo pěchoty, bylo pro potencionálního dodavatele definováno mnohem více. Například požadavek na balistickou ochranu osádky úrovně K5, tedy ten nejvyšší, obsahuje aktivní prvky ochrany, které se ovšem neslučují se schopností obojživelnosti. Těžké vozidlo by se jednoduše utopilo. Vzhledem k tomu, že Pandur je obojživelný a armáda má v programu výstavby ženijního vojska pořízení nových pontonových mostů, rozhodli jsme se u těžké brigády pro nejvyšší možnou balistickou ochranu osádky nového vozidla.

Kdo parametry sestavoval?
Už v roce 2015 vznikl pracovní tým náčelníka Generálního štábu, který měl za úkol určit jasnou specifikaci na pořízení nového pásového bojového vozidla pěchoty. Byl sestaven z odborníků a vojáků, kteří prošli reálnými bojovými situacemi. Tým renomovaných odborníků z oblasti vědy, výzkumu a inovací zpracoval Studii proveditelnosti, která poskytla armádním specialistům přehled o situaci na trhu a shrnula světové trendy. Proběhlo také srovnání základních požadavků uživatele s reálnými schopnostmi a možnostmi potenciálních dodavatelů.

V žádném oboru na světě neexistuje ideální řešení. Každé specifické řešení má své klady i zápory. Oba pracovní týmy, generálního štábu a projektový, který vznikl na Sekci pro vyzbrojování a akvizice ministerstva obrany, sestavily specifikaci s parametry ušitými na míru současným a budoucím schopnostem a potřebám armády. Výsledkem pak byla v roce 2018 finální specifikace.

A ta se už neměnila?
Tato specifikace se nezabývá jednotlivými výrobci nebo značkami, ale jednoznačně určuje nutné parametry nově pořizovaného vozidla. Jsou to kritéria, která musí být bezpodmínečně splněna. Vojenští experti museli pečlivě zvážit, čemu dají přednost a jasně to zdůvodnit. Armáda na svých požadavcích dlouze pracovala, zvažovala pouze parametry bez ohledu na výrobce, všechny kroky společně s ministerstvem obrany vždy zveřejňovala, stojí si za nimi a nikdy je nezměnila.

Obrněnce od čtyř výrobců si však armáda testovala už v létě 2017?
Ano, průmyslové dny se uskutečnily v roce 2017 a zúčastnili se pozvaní výrobci techniky, ovšem nedorazili všichni oslovení. Armáda nemá a nemůže zkoumat, jaké byly jejich důvody. Akce se tehdy zúčastnily čtyři firmy, které následně podaly i své návrhy do soutěže. 

Autor: natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek...

Otčím, který dostal 22 let za utýrání nevlastního syna, zemřel ve věznici

Vrah lounského batolete, kterého pražský vrchní soud minulý týden poslal na 22 let do vězení, si svůj trest už...

Opilá řidička zavinila havárii, policistu se nepovedlo resuscitovat

Při nehodě dvou osobních vozidel v pražské ulici 5. května v neděli večer zemřel dvaatřicetiletý policista. Další dva...

Muž týdny znásilňoval spoluvězně ve Valdicích, dostal dalších devět let

O devět let delší pobyt za mřížemi čeká Romana Žigu, který téměř dva měsíce ponižoval, vydíral a znásilňoval svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Brně smetla řidička cyklistu, škoda na kole je 300 tisíc

Nepozorná řidička srazila v Brně cyklistu, který se vážně zranil a byl odvezen do nemocnice. Muž jel bez helmy. Škoda...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Kam dolétnou nové ruské rakety? V dostřelu je celá Evropa včetně Česka

Severoatlantická aliance posílí ochranný deštník proti raketám. Nejen jako celek. O vlastní účinnou obranu usiluje řada...

Čeští lovci teroristů budou mít v Africe stejný právní status jako Francouzi

Elitní bojovníci 601. skupiny speciálních sil vyslaní do protiteroristické operace v Mali a v okolním Nigeru a Čadu...

NATO posílí protiraketovou a vzdušnou obranu kvůli Rusku. Detaily jsou tajné

V reakci na rozšiřování ruského raketového arzenálu a vývoj nových střel schopných nést jaderné zbraně NATO posílí...

Babiš trápil na konferenci Metnara: Proč jste nekoupil tu Zuzanu?

Jen pár týdnů staré rozhodnutí o nákupu nových děl Caesar pro armádu se stalo jedním z témat národní konference „Naše...

Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!
Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!

Pro 30 z vás jsme si připravili 6 různých druhů příkrmů HiPP v BIO kvalitě. Těšit se můžete na masová i čistě zeleninová jídla.

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...