ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

U televize Češi tráví necelé čtyři hodiny denně, ukázal průzkum

  • 3
Loni televizní sledovanost mírně klesla. Měření sledovanosti pro Asociaci televizních organizací ukázalo, že průměrný český divák starší 15 let trávil v roce 2022 sledováním televizního vysílání tři hodiny a 44 minut denně. V roce 2021 to byly rekordní čtyři hodiny a dvě minuty. Asociace 2. června slaví Den peoplemetrů.

Týdně televizi sleduje na 83 % Čechů starších 15 let, zjistil průzkum, který realizuje pro Asociaci televizních organizací (ATO) už 21. rokem společnost Nielsen.

V posledním roce, tedy od posledního Dne peoplemetrů v roce 2022 do letošního 2. června, bylo podle výzkumu na českých televizních stanicích odvysíláno bezmála 769 tisíc pořadů delších než dvě minuty. Změřeno a reportováno bylo v tomto období na 90 samostatných televizních kanálů.

Data digitální části projektu dále ukazují, že na webech a v aplikacích zapojených médií uživatelé celkově odsledovali dohromady v posledním roce čas odpovídající téměř 20 tisícům let, což je 249 průměrných lidských životů (uvažujeme-li o průměrném věku dožití 80 let).

Nejvíce času uživatelé věnovali online sledování na počítači, na druhém místě na smart TV. Třetí nejdelší dobu strávili sledováním videoobsahu zapojených médií na smartphonech a zdaleka nejkratší pak na tabletu.

Průzkum: Sledovanost TV loni přesáhla čtyři hodiny denně, vedla česká tvorba

Poslední celoroční výsledky Kontinuálního výzkumu, který mapuje změny v charakteristikách televizní populace a provádí se každý rok na vzorku minimálně 12 tisíc domácností, například uvádí, že převládajícím způsobem příjmu televizních stanic je v Česku stabilně pozemní digitální vysílání.

Podle výsledků z roku 2022 ho využívá 56 % televizních domácností, některé v kombinaci s dalšími typy příjmu. Příjem kabelového nebo IPTV („internetového“) vysílání aktuálně deklaruje 37 % českých domácností. Třetí místo pak patří satelitnímu vysílání (18 %).

„Televize jako mediatyp prochází průběžnou technologickou změnou, kdy televizní diváci stále více využívají nové možnosti sledování, které jim moderní doba nabízí. Projekt měření televizní sledovanosti se vyvíjí spolu s mediatypem a nadále garantuje televiznímu a mediálnímu trhu trvalou kvalitu, na kterou se může spolehnout,“ uvedl nový jednatel ATO Michal Jordan, který 1. června ve funkci vystřídal Vlastu Roškotovou. Ta organizaci vedla posledních 12 let.

„Věřím, že projekt se díky kvalitní práci realizátora a kooperativnímu prostředí na trhu i v budoucnu vyrovná s novými technologickými výzvami a nadále zůstane pevným bodem našeho mediálního světa,“ doplnil Jordan.

Platbám za TV a rádio se vyhne méně domácností. Zdražovat mají pravidelně

Výzkum LifeStyle Survey (LSS) pak doplňuje informace o životním stylu a mediálním chování respondentů. Data z roku 2022 podle zprávy ATO například ukazují, že mezi denními mediálními aktivitami u Čechů stále vede sledování živého televizního vysílání (69 % se mu věnuje denně).

Na druhém místě je prohlížení webu, vyhledávání a psaní či čtení e-mailů, kterým se denně zaobírá 59 % lidí, a třetí místo patří sociálním sítím, které denně využívá 47 %.

Každý rok 2. června ATO tradičně slaví Den peoplemetrů. Je připomínkou startu vůbec prvního elektronického měření sledovanosti televize, které pod hlavičkou asociace začalo v České republice v roce 1997.

Peoplemetry nově reagují na proměny mediální konzumace

Projekt měření sledovanosti televize doznal za 26 let řadu změn a technických inovací. Ve své dnešní podobě nese oficiální název Projekt crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM). Kromě tradičního lineárního vysílání televize přináší také data o odložené sledovanosti, sledovanosti videoobsahu na digitálních platformách i řadu dat z podpůrných výzkumů o chování české populace.

Projekt v celé šíři realizuje pro ATO společnost Nielsen (od roku 2002 jako Mediaresearch a později jako Nielsen Admosphere).

„Důležité jádro celého projektu tvoří necelé dva tisíce českých domácností, které poctivě přihlašují svoji sledovanost na peoplemetrech. Za účast v našem panelu jim patří obrovský dík,“ dodal Petr Matyáštík z firmy Nielsen.


Video