Zákon může ochromit zásobování v centru

Praha - Už tak komplikovaná dopravní situace v centru města bude zřejmě ještě horší. Chaos patrně přinese nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, který má začít platit od prvního dne příštího roku. Zákon totiž nepřipouští, aby úřady mohly udělovat lidem výjimky při vjezdu do některých míst. To se může negativně projevit například při parkování obyvatel Malé Strany, na zásobování řady obchodů, na pohybu nákladní dopravy a dokonce i při stěhování. V centru Prahy jsou dosud dvě zóny zakazující vjezd těžších vozidel. Případnou výjimku ze zóny získávají žadatelé na magistrátu nebo na obvodním úřadě. Bez těchto výjimek by se například firmy, které v centru města stavějí nějaký dům, nemohly do něj vůbec dostat.

"Protože nový zákon výjimky nezná, nemohou do centra jezdit nákladní auta třeba se stavebním materiálem," upozornil ředitel magistrátního odboru dopravy Kamil Kotek. "Ve spolupráci s policií a ministerstvem dopravy a spojů hledáme nějaké řešení, ale zatím je to jen kličkování mezi paragrafy tohoto zákona. Nikdo neví, z jakého titulu ze zákona vypadlo ustanovení o výjimkách," uvedl Kotek.

Velmi kritický je k novému zákonu i zástupce ředitele pražské dopravní policie Miroslav Rajchart.

"To, co provedli zákonodárci, je slušně řečeno velmi nešťastné a je to jenom velmi problematicky řešitelné. Všechny firmy s nákladními vozy, které nemají majáčky, by nesměly v centru dělat svou práci. Pokud by například popeláři neměli majáček, nemohli by ani oni vyvážet popelnice. Podobně absurdní je to i u jiných firem," řekl Rajchrt.

Tento policista potvrdil, že kvůli novému zákonu budou problémy i s parkováním aut například na Malé Straně, kde zatím - s výjimkou místních obyvatel - nesmí parkovat nikdo. "Od ledna však výjimky nebudou, takže s parkováním místních je konec. Bylo by možné vytahat značky a zónu zákazu parkování na Malé Straně zrušit, ale pak by zde stálo auto na autě. Co bude od prvního ledna, si opravdu nedokážu představit," dodal policejní důstojník.

Podle ředitele odboru dopravy Kolka by částečným řešením situace byly vysvětlující tabulky prakticky pod každou značkou. Na nich by například byl nápis, že se zásobování centra v nočních hodinách povoluje, ale takové řešení se ani jemu, ani policistům příliš nelíbí. "Byly by to tuny plechu, takže by to bylo i zbytečně drahé," míní Kotek.

Stejně tak by například nemohly jezdit k hotelům v centru ani autobusy přivážející hosty.

"Zatím máme pro naše autobusy výjimku, takže nevím, co budeme bez těchto výjimek dělat," uvedla pracovnice hotelu Jalta, která si však nepřála zveřejnit své jméno, protože nesmí tisku podávat informace. "Každopádně by nám to velmi zkomplikovalo život. Je divné, že kousek od Hradčan jezdí tiráci a autobus s cizinci by vadil. Žádná turistická skupina se nebude vláčet s kufry od nádraží, a přitom je jasné, že turisté přinášejí do města peníze," dodala.

Zákon by velmi zkomplikoval v centru i obyčejné stěhování. "Také my máme pro stěhovací vozy výjimky. Máme sice i menší stěhovací auta, která mohou do centra jezdit i bez výjimky, ale takové stěhování se pak lidem prodraží, protože se auta s nákladem budou muset vícekrát otočit," řekl Jan Stahl z významné stěhovací firmy.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video