"Není to sice dramatické, ale citelné určitě," konstatuje mluvčí inspekce Libor Vacek. Ve školním roce 2006/2007 bylo "průměrné" české učitelce na prvním a druhém stupni základní školy 42 a půl roku. Ženský rod je zde legitimní, na jednoho muže na "základce" totiž podle inspekce připadne devět učitelek.
Jen desetina učitelů na 1. a 2. stupni učí méně než tři roky. Absenci mladých, kteří by snižovali pedagogický věkový průměr, považují odborníci v resortu za jeden z nejpalčivějších problémů. Oni totiž vnášejí do škol nové metody a mají často větší elán do práce s dětmi.
Hlavní zápornou roli zde hraje nástupní plat 15 tisíc hrubého. Mzda se navíc zvyšuje podle odučených let bez ohledu na kvalitu odvedené práce. "Mladý a schopný absolvent nemá žádnou perspektivu, že by svůj zápal pro děti a výuku nějak zúročil," říká Libor Vacek.
Nový ministr Ondřej Liška prý hodlá systém odměňování změnit. MF DNES po svém nástupu do funkce řekl, že existuje způsob, jak mladé lidi do školství přivést.