"Zprávu o neštěstí v Otrokovicích se lidé dozvídali, jak ráno přicházeli do práce. Dopadla na město jako tupý úder, mnozí si ji museli opakovat, než byli schopni pochopit, co znamená, jaký je její obsah," napsal novinář Josef Vaňhara, který tehdejší dobu prožil.
Právě vrcholilo období dovolených a zázračně se rozrůstající Zlín se svou unikátní architekturou lákal turisty stejně jako Luhačovice nebo Piešťany. I návštěvníky z jiných měst ale smutná zpráva zaskočila.
Podle Vaňhary byli návštěvníci "zaraženi, bloumali ulicemi... a pohlíželi pátravě do tváří domácích". Smrt Tomáše Bati prostě šokovala všechny, kdo jeho jméno znali.
Za nehodou viděli někteří lidé i sabotáž
Zatímco lidé truchlili, odborníci zjišťovali příčinu nehody. Ministerská komise vyloučila technické selhání stroje, případně sabotáž, o níž se spekulovalo. Za příčinu nehody označila ztrátu prostorové orientace pilota. Ten se v mlze přestal orientovat a nasměroval jejich letoun Junkers F-13 k zemi v části Bahňák.
Let do Curychu tak trval pouhých sedm minut. Problém je ale v tom, zda se pilot Jindřich Brouček nestal viníkem z donucení. Nahoru se mu zřejmě moc nechtělo. Baťa ale rozhodl, že se poletí. Zda pilota donutil, není jisté.
"Baťa byl velký šéf, takže když o něčem rozhodl, diskuse se nepřipouštěla," naznačil historik a ředitel archivu ve Zlíně-Klečůvce David Valůšek. "Současně měl ale s letectvím velké zkušenosti. Myslím si, že by nešel do příliš velkého rizika. Navíc si i před odletem osobně ověřoval, jaké jsou povětrnostní podmínky."
Jiný pilot s Baťou odmítl dál pracovat, zasahoval mu do řízení
Tomu, že Baťa nebyl žádný hazardér, nasvědčuje i vzpomínka šéfa leteckého oddělení závodů Karla Batíka z osudného 12. července 1932. Baťa mu před odletem spílal za to, že před časem havaroval vyřazený podnikový letoun Fokker.
"...mohlo z toho být neštěstí, mohlo to stát životy - a to jste si měli uvědomit," pronesl tehdy Baťa. I proto si Valůšek myslí, že kdyby Brouček řekl, že nepoletí, tak by se neletělo.
"Otázka ale je, pod jakým byl tlakem," podotkl Valůšek. Je jasné, že pod velkým. Baťa otevíral ve Švýcarsku továrnu a měl se tam setkat se synem Tomášem. Proto zřejmě na Broučka přitlačil.
"Tato nehoda je typickým příkladem zásahu nekvalifikované osoby do práce posádky," myslí si publicista Ladislav Keller. Podle něho Baťa nutil létat piloty za každého počasí a kladl jim nepřiměřené požadavky.
O tom svědčí příhoda s anglickým pilotem Seville Stackem, který letěl s Baťou z Indie, let ale nedokončil. A spolupráci s ním přerušil. Tvrdohlavý továrník ho nutil měnit trasu a zakázal mu plánovaná mezipřistání. Jediným cílem byl co nejrychlejší návrat. Stack se vyjádřil v tom smyslu, že se ještě nikdy nesetkal s člověkem, který by tak houževnatě prosazoval svoji vůli.