Místopředseda Kobec odmítl potvrdit, zda skandál vyvolal někdejší místopředseda ČSSD Karel Machovec. "Já bych v tuto chvíli nerad předbíhal, protože skutečně nechci zde říkat nějaké spekulace," uvedl. Reagoval tak na nedělní Zemanova slova, že aféru vyvolal z pomstychtivosti někdejší "zhrzený" vysoký funkcionář ČSSD. Pro nedostatek informací se k Machovcovu podílu na skandálu odmítl vyjádřit i Vlček.
Kobes odmítl říci i to, zda karty rozděloval některý člen užšího volebního týmu. Také to si prý musí pečlivě prověřit. K otázce, jak dospěla ČSSD k 200 000 korun, které měl stát spotřebovaný benzín, místopředseda poznamenal, že jde pouze o hrubý odhad. Očekává, že k přesné částce dospěje po jednání s firmou CCS, u níž se benzín čerpal.
ČSSD přiznala, že tajila sponzora a neodvedla daň
Sociální demokraté se přiznali, že v roce 1996 zatajili sponzorský dar od firmy Chemapol Trans a státu neodvedli daně. Místopředseda ČSSD zodpovědný za financování, Karel Kobes, včera po zasedání nejužšího vedení strany oznámil, že od října 1995 do března 1996 strana využívala čipové karty na čerpání pohonných hmot. "Tyto karty byly vydány společností Chemapol Trans a byly použity některými našimi lídry ve volební kampani v roce 1996," uvedl Kobes. Podle něho karty do sociální demokracie přinesl exposlanec Jaroslav Vlček.
"Tyto karty neprošly naším účetnictvím, a tudíž ČSSD z nich ani nemohla zaplatit žádnou daň, jak to bývá zvykem u sponzorského daru," dodal Kobes.
Vedení sociální demokracie jej pověřilo, aby se u firmy CCS pokusil do měsíce zjistit, kolik benzinu straničtí představitelé projezdili. "Pak požádáme o dodatečné zdanění. Osobně chápu, že se stala chyba, kterou je třeba napravit," řekl Kobes. ČSSD disponovala deseti CCS kartami.
Podle velmi hrubých odhadů tak mohla na náklady Chemapolu Trans utratit částku vyšší než tři sta tisíc korun.
Sociální demokraté se k černému sponzoringu přiznali tři dny poté, co informaci o čipových kartách z Chemapolu poprvé zveřejnila Mladá fronta DNES. Jde o první prokázaný případ nelegálního financování ČSSD.
Předseda strany a premiér Miloš Zeman, který vždy zdůrazňoval, že ČSSD nemá žádné tajemné sponzory, a nečeká ji tudíž finanční skandál jako bývalé vládní strany, včera odmítl převzít za skrytý sponzoring Chemapolu politickou odpovědnost. "Samozřejmě že za to odpovědnost necítím," prohlásil. "Pokud se domníváte, že budu kontrolovat řidiče, na jakou kartu jezdí, tak máte patrně dojem, že nemám co na práci."
ČSSD NEDOKÁŽE VYSVĚTLIT, KDO ROZDĚLOVAL KARTY
Sociální demokraté sice včera přiznali, že v případě benzinových karet od Chemapolu zatajili sponzorský dar, ale kdo je za distribuci těchto karet zodpovědný, zatím vysvětlit nedokážou. "Budu se snažit, abych tuto záležitost objasnil," řekl včera místopředseda strany pro finanční otázky Karel Kobes, který do Lidového domu nastoupil až po letošním dubnovém sjezdu.
Bývalý hospodářský tajemník Lidového domu Ivan Havlíček, který je nyní místopředsedou Senátu, se ostře ohradil proti tvrzení, že CCS karty od Chemapolu dostávali volební lídři v Lidovém domě a že měly být zapsány v účetnictví strany. "Nezlobte se na mě, ale pan Kobes je mimo mísu. Někdo mu něco nakuká, nevím kdo, a on má pocit, že to musí touto cestou řešit. Podle mého názoru to řeší úplně špatně," prohlásil včera Havlíček na adresu Kobese. Ten však na tiskové konferenci tlumočil nikoliv svůj názor, ale názor celého vedení strany.
Havlíček, který byl před volbami 1996 zodpovědný za stranickou pokladnu, říká, že využívání čipových karet od Chemapolu je soukromou záležitostí jednotlivých lídrů strany. "Prostě oficiální ani neoficiální cestou sociální demokracie žádné karty nedostala. Aby teď sociální demokracie přebírala problémy každého svého člena, byť funkcionáře, nebo lídra, to podle mého názoru prostě možné není," tvrdí Havlíček.
K využívání čipových karet před volbami v roce 1996 se v minulých dnech veřejně přiznali tito lídři: Petra Buzková, Eduard Zeman, Michal Kraus, František Brožík a Jan Bláha.
Všichni uvedli, že kartu dostali v Lidovém domě, ale na otázku, od koho, odpověděli: "Už si nepamatuji." Další tehdejší volební lídři, například Stanislav Gross či Václav Grulich, si nepamatovali už ani to, zda kartu měli, či nikoliv.
Podle včerejšího sdělení Karla Kobese měli kartu k dispozici všichni volební lídři v jednotlivých krajích a také bývalý první místopředseda ČSSD Karel Machovec a volební manažerka Vlasta Štěpová. Machovec jako jediný otevřeně přiznal, že kartu měl a že pocházela z Chemapolu. Zároveň uvedl, od koho ji dostal: "Dal mi ji Ivan Havlíček." Ten to však popřel.
Místopředseda ČSSD Kobes včera uvedl, že ti, kdo karty využívali, jsou v celém případu nevinně: "Oni ty karty dostali přidělené zde v Lidovém domě a používali je v dobrém úmyslu a měli asi zcela jiné starosti přes volební kampaň, než aby se starali, kdo ty karty platí." Kobes sice zatím nedokáže říct, kdo konkrétně nesl v Lidovém domě odpovědnost za distribuci CCS karet, ale připomněl, kdo tehdy seděl v úzkém volebním štábu ČSSD. "V takzvaném malém volebním týmu byl Karel Machovec, Vlasta Štěpová, místopředseda Senátu Havlíček a pan Michopulos za firmu M.P.L., která byla pověřena řízením této kampaně," uvedl Kobes.
Michopulos, stejně jako Havlíček, však popírá, že by o CCS kartách věděl. "Mohu vám odpřisáhnout, že jsme s tím neměli nic společného," řekl včera. Štěpová se k případu zatím vůbec nevyjádřila, byla mimo území republiky.
Předchozí vývoj:
Místopředseda pro řízení ČSSD Karel Kobes v pátek na tiskové konferenci odmítl možnost, že by o využívání karet na benzín sponzorovaných Chemapolem věděl předseda Miloš Zeman. Nedokázal ale popřít možnost, že Zemanova Tatra na tyto karty jezdila. „Na vyřešení celé kauzy jsem dostal od grémia přesně měsíc. Jediné, co zatím vím přesně, je že autobus Zemák na tento benzin určitě nejezdil,“ řekl Kobes. „Jestli si za karty Jaroslav Vlček, který s nimi přišel, chtěl koupit volitelnou pozici na kandidátce, to nevím. Jde zatím o spekulaci,“ dodal Kobes.
Karty se v Lidovém domě objevily v říjnu roku 1995 a měly sloužit po čas volební kampaně do března 1996. Využívat je měly podle Kobese krajští lídři a vedoucí volební kampaně. Jedním z nich však byl i Miloš Zeman, který působil jako lídr na
Rozhovor MF DNES s Milošem Zemanem |
Pověřil jsem místopředsedu strany pro řízení Karla Kobese, aby prošetřil celý tento případ. Úkolem tohoto šetření je zjistit, jak se tyto karty do Lidového domu vůbec dostali. A jestli si myslíte, že předseda strany zkoumá benzinové karty jsme na omylu. Zatím se ukázaly jen dvě věci: za prvé, že na tento benzin nejezdil autobus Zemák a že byly staženy ještě před volební kampaní v březnu 1996. |
Věděl jste o existenci těchto karet? Ne, dozvěděl jsem se to až z novin. |
A vaše služební tatrovka nejezdila na tento benzín? Pokud se domníváte, že vím na co jezdila moje tatrovka, tak si mě pletete s řidičem. |
Na tiskovce pan Kobes řekl, že benzín používali krajští lídři, to znamená, že to jste byl i vy: |
Neměl byste z tohoto případu vyvodit politickou zodpovědnost? Pokud se opravdu domníváte, že budu kontrolovat řidiče na co jezdí, tak si myslíte, že opravdu nemám co na práci. |
Celý problém je v tom, že karty neprošly účetnictvím ČSSD a tím pádem za ně nemohla strana ani zaplatit daň. Jsme připraveni ji zpětně doplatit," tvrdí Kobes.
Nikdo ze strany nyní nedokáže říct, kolik se vlastně projezdilo. Neexistují žádné doklady ani u nás ani u Chemapolu. Jediný, kdo by mohl něco doložit je společnost CCS, která karty poskytla," uvádí Kobes. Zároveň však dodal, že do dneška ještě nestačil firmu CCS kontaktovat.
I samotný konec fungování karet je zatím nevysvětlený.. Podle mých informací prý karty najednou přestaly fungovat. Jeden z těch, kdo je využívali jel natankovat a při placení mu řekli, že karta je zablokovaná," říká Kobes.
Jestli si za karty chtěl Jaroslav Vlček, bývalý lídr Strany zelených, který chtěl kandidivat v posledních volbách za ČSSD, kartami koupit volitelnou pozici na kandidátce, zatím nikdo neví. To je zatím spekulace,"odmítá Kobes.
Skrytý sponzoring ČSSD potvrzují nové důkazy
Další jednoznačné důkazy dosvědčují, že sociální demokraté jezdili v roce 1995 a 1996 načerno na benzin hrazený dceřinou firmou Chemapolu - Chemapol Trans.
MF DNES má k dispozici účtenku, podle níž jeden z lídrů ČSSD platil benzin u pumpy v Zásmukách u Kolína kartou CCS, jejíž majitelem byla firma Chemapol Trans. Tehdejší představitel strany, který kartu použil, si nepřál být jmenován.
Ústředí ČSSD dosud nebylo schopno případ skrytého sponzoringu uspokojivě vysvětlit.
Také bývalý člen představenstva firmy Chemapol Trans Jiří Císař potvrdil, že sociální demokraté od této firmy dostali benzinové karty. "Vím přesně, jak to bylo. Sociální demokracie od nás dostala univerzální karty CCS k používání," uvedl Císař. Potvrdil, že to byl dar firmy Chemapol Trans. Do Lidového domu podle něho před volbami 1996 odešlo deset čipových karet.
Zamlčením tohoto sponzorského daru ČSSD porušila zákon a vzhledem k tomu, že dar nevedla ani v účetnictví, je podezřelá z nezaplacení darovací daně.
To, že sociální demokraté měli před volbami v roce 1996 možnost jezdit na benzin hrazený Chemapolem, vyšlo najevo už před dvěma dny. Tehdy bývalý šéf Chemapolu Václav Junek potvrdil, že Zemanova strana čipové karty na čerpání pohonných hmot od jeho společnosti dostala. Junek však tehdy nesdělil nic bližšího.
Telefonát redaktora Jiřího Kubíka z MF DNES Ivanu Havlíčkovi, bývalému hospodářskému tajemníku ČSSD |
Je potřeba rozšifrovat pojem Lidový dům. Lidový dům je pojem, který má nejméně dva významy: je to areál, topologicky místo, a druhý význam je ústředí sociální demokracie. A protože se sociální demokraté setkávají nejčasněji topologicky, tak si tam můžou potkávat a můžou si tam něco vyměňovat. Potom je to také oficiální místo se všemi atributy, centrum instituce. A já tvrdím, že topologicky se to tam odehrát mohlo a pokud se taková událost vůbec stala, tak kde jinde než tam, protože kde jinde se sociální demokraté nejčasněji scházejí. Ale jiná věc je, že, a tvrdím to plnou vahou svou paměti a pověsti, administrativně to sociální demokracií neprošlo, netýká se jí to, protože to bych o tom musel vědět. |
Teprve ve čtvrtek se ukázalo, že Junek "naléval" peníze do Lidového domu prostřednictvím dceřiné firmy Chemapol Trans. Ta se podle výpisu z obchodního rejstříku zabývá pronájmem, leasingem či opravou motorových vozidel.
Jakou částku Chemapol Trans investoval do sociálních demokratů, zatím nelze určit. Bývalý první místopředseda ČSSD Karel Machovec však potvrdil, že on sám na kartu najezdil zhruba za třicet tisíc korun.
Z důvěrných informací vyplývá, že na některé čipové karty najezdili sociální demokraté mnohem více než Machovec: jde o částky blížící se sto tisícům korun.
Po včerejším zasedání politického grémia, které se protáhlo do nočních hodin, přiznal předseda senátorského klubu ČSSD Zdeněk Vojíř, že do skandálu byli zapleteni někteří členové strany. "Není vyloučeno, že někteří členové strany získali nějaký benzín od Chemapolu a že ho za určitých podmínek poskytli některým dalším," uvedl senátor. Případ není podle něj z hlediska stranického šetření uzavřen.
K používání čipových karet před volbami 1996 se přiznala už řada lídrů ČSSD včetně Buzkové, poslanců Michala Krause a Františka Brožíka či ministra školství Eduarda Zemana. Na otázku, zda šlo o karty z Chemapolu, však žádný z nich nedokázal odpovědět. Většinou říkali: Už si nepamatujeme. Pouze Karel Machovec uvedl jasně, že na kartě bylo jméno Chemapolu uvedeno.
Kdo ze sociálních demokratů předání CCS karet z Chemapol Transu do Lidového domu zprostředkoval? Podle výpovědí Machovce a Krause to byl exposlanec Jaroslav Vlček.
Kraus tvrdí, že mu sám Vlček koncem roku 1995 říkal, že karty jsou jeho osobním vkladem do voleb. "Říkal mi, že jsme je získali jeho zásluhou. Jestli je to ale pravda, nebo si to vymyslel, nevím," uvedl Kraus.
Machovec zase řekl, že Vlčkovi osobně kartu po několika měsících vracel: "Tehdy jsem se dozvěděl, že karty do ČSSD přinesl on."
Jaroslava Vlčka není možné již několik dní zastihnout doma ani v zaměstnání. Pouze pro včerejší vydání deníku Právo uvedl: "To, co říká pan Kraus, naprosto popírám."
Vlček přišel do sociální demokracie na podzim 1995 ze Strany zelených, kde byl předsedou, a stal se velmi blízkým spolupracovníkem Miloše Zemana. V září 1995 společně jezdili do německého Bambergu vyjednávat s podnikatelem Janem Vízkem o spolupráci, která měla ČSSD přinést finanční injekci.
Bývalý personální ředitel Chemapolu a někdejší ministr sociálních věcí Petr Miller včera potvrdil, že Vlček měl své kontakty v Chemapolu: "Několikrát jsem ho tady potkal. Svého času se zde snažil získat i zaměstnání."
Případem skrytého sponzorování ČSSD se bude zabývat i policie. Už ve středu to potvrdil jeden z policejních důstojníků.
Doklad poskytnutý jedním z lídrů ČSSD, který potvrzuje čerpání benzinu na kartu firmy Chemapol Trans. |