Do devíti zemí světa putovaly před dvěma týdny ze zámku v Lednici medaile pro nejlepší ledová a slámová vína v soutěži těchto speciálních vín nazvaná Ice Wine du Monde 2012. "Soutěž je jedinou svého druhu na světě a zasluhuje naši zvláštní pozornost," chválil předseda Světové organizace pro víno a vinohradnictví Jean-Claude Ruf.
Soutěž pro milovníky vína ale platil stát a proto se kolem ní vznáší stín podezření z klientelismu a vysoké ceny. Ice Wine du Monde 2012 pořádá česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism. Jde o vládní agenturu, která má za úkol propagovat Česko jako atraktivní turistickou destinaci v zahraničí.
CzechTourism vypsal letos výběrové řízení na kompletní realizaci čtyř ročníků soutěže Ice Wine du Monde v letech 2012 až 2015. Stalo se tak 27. března, tedy těsně předtím, než začal platit přísnější zákon o veřejných zakázkách. Novela klade vyšší nároky na transparentnost výběrových řízení než zákon předchozí.
Jedna firma - jasný vítěz
Do tendru se přihlásily pouze dvě firmy - pražská komunikační agentura KRM a mezinárodní PAM market. To je překvapivé, podobných agentur jsou na trhu desítky. Hodnotící komise navíc PAM market kvůli formálním chybám vyloučila. Společnost nedodala například výpis z evidence rejstříku trestů či potvrzení finančního úřadu o daňové bezdlužnosti.
Jedinou platnou nabídku odevzdala firma KRM, a tak zakázku získala. Za uspořádání čtyř ročníků soutěže Ice Wine du Monde získá od státu 20 milionů korun. Jedna akce vyjde na pět milionů. "Velmi nás těší skutečnost, že se nám podařilo dokázat, že naše vína jsou srovnatelná s konkurenty z celého světa," obhajuje akci ředitel CzechTourismu Rostislav Vondruška, mimo jiné bývalý ministr pro místní rozvoj v úřednické vládě Jana Fischera.
A právě Vondruška jako náhodou firmu KRM v říjnu 2000 založil a dlouhá léta ji vlastnil. Tehdy se jmenovala Perfomax. Poté, co se stal Vondruška ministrem, ji v červenci 2009 převedl na podnikatele Milana Kratochvíla. A to za pouhou jednu korunu. Ten společnost přiřadil ke svým firmám a přejmenoval ji na KRM.
Pět milionů za jeden ročník
A právě KRM nyní za dvacet milionů organizuje pro CzechTourism vinnou soutěž v Lednickovaltickém areálu. Její součástí je i akce pro veřejnost - Open Air Festival. "Generální ředitel firmu KRM nikdy nevlastnil," zkoušel nejdříve drobnou "lest" mluvčí agentury Pavel Klicpera.
Samozřejmě že Vondruška KRM nevlastnil - tehdy se totiž jmenovala Perfomax. Jde však o tutéž společnost. "Rostislav Vondruška nemá k firmě KRM, s. r. o., žádný vztah. S panem Milanem Kratochvílem se zná v míře potřebné pro smluvní spolupráci," tvrdil Klicpera. KRM se však potichu podílela už vloni na prvním, startovacím ročníku soutěže.
"CzechTourism vloni zadal část aktivit v hodnotě 1,8 milionu bez DPH společnosti KRM. Jednalo se o dílčí propagaci akce, organizační zajištění soutěže a část akcí v rámci Open Air Festivalu," potvrdil mluvčí agentury Pavel Klicpera.
Zástupci KRM si navíc podle informací MF DNES chystali organizaci letošního ročníku soutěže už od března. Tedy dávno před tím, než oficiálně zvítězili ve výběrovém řízení.
Zajímavá je i cena - pět milionů za jeden ročník. Firma má podle uzavřené smlouvy zajistit vzorky vín do soutěže, profesionální degustaci v zámku Lednice, mezinárodní porotu, zorganizovat slavnostní společenský večer a venkovní akci pro veřejnost. Chybět by tu neměla hudba a stánky s lidovými řemesly.
Podle podnikatelů v oboru je pět milionů korun za akci velkorysá cena. "Hodnota zakázky byla stanovena na základě kalkulace zakázek obdobného charakteru, které CzechTourism zadává," tvrdí mluvčí Klicpera.
Zástupci firmy KRM na dotazy MF DNES nereagovali.