Srovnání minulého s budoucím. Armáda v Brně ukázala, jak modernizuje techniku

  • 22
Armáda na sedmnáctém ročníku veletrhu IDET slaví své třicáté výročí. Sovětskou zastaralou techniku postupně nahrazují moderní prostředky z USA, Izraele, ale i Švédska či Německa. Vojáci tak získávají techniku, která je obvyklá v zemích NATO a umožňuje držet krok v moderním prostředí, ale i na novodobém bojišti.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV-90, které kupuje i Armáda České republiky. Koncepcí sice jde o starší vozidlo, ale díky modernizacím je stále nadčasovou technikou.

Ministerstvo obrany a armáda se na letošním ročníku představili s expozicí, která byla tematicky zaměřena na třicet let od založení armády. Výrazný pak je především rozdíl při pohledu na starší a novou technikou i vybavení, což umožňuje získat lepší představu o tom, jak se armáda za posledních třicet let změnila.

Odstartoval veletrh IDET. Veřejnost uvidí i nový tank ve výzbroji české armády

Armáda musela ujít dlouhou cestu. Sovětská technika, které výzbroji dominovala, je postupně na ústupu, případně výrazně zmodernizovaná, včetně zakomponování západních technologií. Dlouhodobě je ale nemožné držet při životě techniku, která je neperspektivní už s ohledem na stále hůře dostupné náhradní díly a servis.

Válka na Ukrajině pak doslova zatloukla hřebík do rakve myšlenkám na další udržování této techniky v chodu. Modernizace je znát ve většině armádních odvětví.

Například vojenští zdravotníci pamatující staré sanitky na bázi legendární Buchanky mohou sice vzpomínat na skvělou průchodnost terénem a spolehlivost, ale prakticky nulový komfort a jen omezený užitek. I to se změnilo, či postupně mění.

Zdravotnická technika

OT-64 Zdrav je zdravotnickým prostředkem na bázi legendárního modelu Skot....
Vůz Pandur 8x8 v úpravě pro odsun raněných.

Vojenské zdravotnictví je kapitolou samo o sobě. Takzvaná praporní obvaziště měla k dispozici různé prostředky. Zodolněná technika by pak byla používána zejména v bojových podmínkách, ale i při zahraničním nasazení.

Příkladem je OT-64 ZDRAV - sanitní provedení obrněného transportéru OT-64 (SKOT). Motostřelecká jednotka v Domažlicích jej používala od roku 1975. Oproti svému předobrazu byla demontovaná věž a interiér uzpůsoben pro práci lékaře. Tento bezmála padesátiletý transportér přepravil až pět raněných.

Oproti tomu KOT-ZDR PANDUR II 8×8 CZ je moderním prostředkem dnešní doby. Zdravotnický transportér je schopen následovat bojové jednotky a identifikovat raněné ve dne i v noci a za snížené viditelnosti a to s vnitřním komfortem, který zahrnuje výkonnou klimatizaci či topení.

Pandur, stejně jako OT-64, dokáže překonávat i vodní překážky a pojme až osm raněných. Armáda kolové obrněné transportéry Pandur v různých verzích objednala v roce 2009. Za 107 vozů zaplatila tehdy vláda necelých patnáct miliard korun.

UAZ 452 Zdrav je sanitní vůz, který využívala AČR v minulosti. Takzvaná...
Armádní sanitka IVECO nahradila v armádě mimo jiné zastaralé sanitky UAZ....

Výrazný posun je znát i v případě „běžných“ sanitních vozů. Jedním z nejdéle používaných byla takzvaná Buchanka, respektive UAZ 452 ZDRAV. Skvělá průchodnost terénem a poměrně jednoduchá konstrukce, včetně motoru, umožňovala opravy doslova na koleně. Hůře na tom byl ale vnitřní prostor, komfort pro raněné, ale i posádku. O klimatizaci nemluvě.

LZTOP IVECO je oproti Buchance zcela jiný svět. Komfort, klimatizace, obrovský vnitřní prostor, který umožňuje i to, aby se lékař ve voze postavil.

IVECO je skoro o metr a půl delší a přesně o metr vyšší, než historický předchůdce. Italský vůz pak disponuje i hákem, tažným zařízením, projede i středně těžkým terénem, ale to vše se podepisuje i na hmotnosti 6200 kilogramů bez posádky.

Buchanka vážila výrazně pod dvě tuny. Armáda má devatenáct těchto vozů, jeden stál zhruba jedenáct milionů korun.

O zbrojařský veletrh je kvůli válce rekordní zájem, firmy museli odmítat

Tanky a bojová vozidla pěchoty

Tank T-72M1 a v pozadí tank Leopard 2A4. Sovětský tank, který je stále v...

Česká armáda v oblasti těžké techniky dlouho tápala. Hlavním bojovým tankem je modernizovaná verze T-72, respektive T-72M4CZ, ale je třeba uvést, že vzhledem k prakticky neexistující servisní podpoře řady technologických řešení, která tato jak se mnohdy uvádí nejlepší modernizace T-72 na světě má, jsou tanky funkční jen v omezeném počtu.

Více než třicet kusů je tabulkový stav, realita je jiná. V tomto ohledu pak lze brát za hlavní armádní bojový tank T-72M1, které Česko dodalo i na Ukrajinu.

Obstarožní obrněnec nemá na moderním bojišti příliš velké uplatnění vzhledem k chybějícím zástavbám moderních komunikačních technologií, ale i balistické ochraně. Tank je nicméně poměrně lehký s ohledem na současnou techniku, váží zhruba šestačtyřicet tun. Rychlost na silnici je šedesát, v terénu pak pětačtyřicet kilometrů za hodinu.

Nový tank, který armáda zařazuje do své výzbroje, je Leopard 2A4. Celkem čtrnáct strojů dostane armáda darem z Německa za techniku poskytnutou na Ukrajinu. V tomto případě ale nelze zatím příliš mluvit o výrazném technologickém posunu.

Stará verze tohoto tanku je sice o něco rychlejší, než T-72M1, ale také výrazně těžší. Posun nastane, pokud se armáda připojí k nákupu moderních verzí 2A8, které jsou špičkovým válečným strojem s řadou nejmodernějších komunikačních prvků.

Útokem na osadu obsazenou nepřítelem vyvrcholilo 22. září 2021 ve vojenském...
Bojové vozidlo pěchoty CV-90. Armáda po řadě let získá v následujících letech...

Armáda v době veletrhu IDET podepsala kontrakt za zhruba šedesát miliard korun. Získá 249 vozů CV90 ze Švédska v různých provedeních. A v tomto případě i přes relativní stáří těchto bojových vozidel pěchoty lze hovořit o obrovském technologickém skoku kupředu. Předchůdce a stále používaný BVP-2 je nejen technologicky, ale i morálně zcela zastaralý.

Chybí moderní komunikační prvky, výrazná ochrana posádky, ale i další technologické vychytávky, které se uplatňují nejen na moderním bojišti, ale i v případě komunikace různé techniky v Alianci.

CV90 je rychlejší, ovládání je moderní, včetně pokročilých navigačních a satelitních prvků. Komfort posádky je zajištěn výkonnou klimatizací, ale i výrazným pohodlím výsadku oproti BVP-2.

CV90 má za sebou úspěšnou účast v operacích po celém světě včetně koaličních operací pod mandátem OSN či NATO. Vozidlo poskytuje vysokou strategickou i taktickou mobilitu a má schopnost působit proti vzdušným i obrněným cílům.

Česká armáda oslaví třicetiny. IDET láká na Leoparda, Moranu nebo Ditu

Protichemické prostředky

BRDM-2 rch je protichemické vozidlo, které používala armáda ještě v nedávné...
Protichemické vozidlo Iveco LOV CBRN II poskytuje vojákům komfortní prostředek,...

BRDM-2 rch používala armáda dlouhá léta. Tento obstarožní protichemický a průzkumný prostředek je sice vybaven dodnes relativně obstojnou ochranou pro možný pohyb v zamořeném prostoru, ale další detekční možnosti, ale i komunikační jsou poplatné době vývoje, tedy sedmdesátých let.

Oproti tomu S-LOV-CBRN, tedy vůz IVECO s dostatečnou ochranou posádky je neustále modernizován, vývoj započal před deseti lety. Pro účely ochrany proti zbraním hromadného ničení (CBRN) a průzkumu je vybaveno palubním informačním systémem a speciální chemickou nástavbou.

Ochranu osádky proti působení chemických toxických látek, bojových biologických prostředků a radioaktivního prachu zabezpečuje kombinovaný přetlakový systém ochrany. Ve vozidle je přepravován i průzkumný robot Orpheus-AC2.

Vojenské automobily

Vůz UAZ 469, který postupně nahrazují vozy Toyota Hilux v AČR. UAZ byl...
Armáda představila v zásobovacím centru ve Štěpánově na Olomoucku prvních...

Legendární UAZ 469, který je stále v armádě používán, je starý přes padesát let, tedy více, než je například věk současného náčelníka Generálního štábu Karla Řehky či ministryně obrany Jany Černochové. UAZ v armádě částečně nahradil Land Rover Defender, ale ne zcela. Pro vojáky šlo často o první seznámení s vojenskou technikou, která má skvělou průchodnost terénem, ale je poplatná době vzniku.

Chybí jakýkoliv komfort, sedačky jsou více než spartánské, o klimatizaci nemůže být řeč. Maximální stokilometrová rychlost znamenala nejen obrovský apetit, ale také nestabilitu.

Nejnovější vůz Toyota HILUX, které armáda zařazuje do výzbroje od roku 2021, je moderní pick-up s obrovskou ložnou plochou, řadou moderních prvků včetně klimatizace. Moderní dieselový motor pak disponuje dostatečným výkonem, který umožní stosedmdesátikilometrovou rychlost. Úsměvná je však absence autorádia.

Legendární Praga V3S, která sloužila a dodnes u některých jednotek armády...
Armádní Tatra T-810 6x6 z větší části nahradila legendární vozidla Praga V3S....

Vejda, Vejtřaska, zkrátka Praga V3S je bezesporu legendou, která v hojných počtech sloužila v armádě ještě před pár lety. Sice není zcela z výzbroje vyřazena, ale tento sedmdesátiletý vůz s až neskutečnou průchodností je vším, jen ne moderním vozem, který poskytuje posádce solidní komfort, pohodlí, ale i dostatečný výkon.

Ve většině případů byla nahrazena vozem Tatra T-810, případně T-815, ale i další technikou z Kopřivnice. Tatrovky uhání více než stokilometrovou rychlostí, jsou komfortní, výkonné a nabízí i skvělou průchodnost terénem.

Zastánci Vejtřasky poukazují na to, že tato letitá technika má lepší průchodnost. To je ovšem diskutabilní.

Například v roce 2017 Tatra 810 4×4 vytvořila světový rekord, když vozidlo překonalo nejvyšší uměle vytvořenou překážku. Umělá bariéra, nazývaná Brut Monster, je jednou z nejextrémnějších svého druhu. Tatře se podařilo vystoupat a sestoupit 146 %, respektive překonat sklon 55°, na 7,5 metrů vysoké překážce.

Vozy Tatra používá nejen armáda, ale i vojenští hasiči. Na veletrhu IDET byla k vidění i nejnovější hasičská verze Tatra Force, která i při famózní průchodnosti měří na výšku pouhých 2850 milimetrů, což je světový unikát. Mobilní rušička STARKOM, kterou zařadila armáda do výzbroje na začátku tohoto roku a je osazena na podvozku Tatra dokonce získala ocenění Zlatý IDET.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video