V jeho rámci úřad pořádal konference a výstavy. Nyní se však ukázalo, že nemalé peníze ústavu putovaly i jinam. V jeho výroční zprávě je podrobně popsáno, že vedení například zaplatilo více než tři čtvrtě milionu korun za vybavení kanceláře ředitele Pavla Žáčka.
Další více než dva miliony korun stál nákup dvou služebních aut – ředitelské Škody Superb a šestimístné dodávky Volkswagen Caravelle pro přepravu zaměstnanců a dokumentů.
Cena 849 tisíc korun za nové vybavení Žáčkovy kanceláře zahrnuje mimo jiné nákup žaluzií, koberce, knihovny, zasedacího a pracovního stolu a židlí. "Původní vybavení bylo velmi opotřebované a nevyhovující," tvrdí mluvčí ústavu Jiří Reichl.
Sám Žáček včera investice svého úřadu nekomentoval. Nechal vypracovat odpovědi své podřízené, kteří označují nákladný nákup nábytku i aut za nezbytný.
Útraty Ústavu pro studium totalitních režimů vyšly najevo poté, co MF DNES zkoumala, jak státní úřady, podniky a instituce nakládají v době ekonomické krize s veřejnými penězi.
Zjistila například, že prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal, který má zacházení s veřejnými penězi kontrolovat, si nechává od státu platit dvousetmetrový byt se stometrovou terasou na pražských Vinohradech za 70 tisíc měsíčně. Většina šéfů státních úřadů pak má k dispozici limuzínu s řidičem. Dohnal může využívat dokonce tři luxusní vozy.
Radní: "Když se kvůli krizi šetří, má se to dodržovat"
Ve zcela nové Škodě Superb za 1,1 milionu korun s řidičem se nechává vozit i Pavel Žáček z Ústavu pro studium totality. Zároveň nechal nakoupit nové vybavení své kanceláře za 850 tisíc.
čím jezdí historiciŘeditel Pavel Žáček Škoda Superb za 1,1 milionu korun, zakoupena v roce 2008 Náměstkové ředitele Ředitel kanceláře Patrik Košický: Škoda Octavia 2.0, starší model Ostatní úředníci ústavu |
Podřízení však Žáčka brání. "Pan ředitel dosud využíval opotřebovaný vůz BMW řady 5, který byl poruchový a jeho opravy stály hodně peněz. Vedení proto v rámci hospodárnosti rozhodlo tento automobil nahradit Škodou Superb," hájí šéfa mluvčí Jiří Reichl.
Ústav se podle něho loni zbavil i dalších dvou aut, jejichž údržba stála zbytečné peníze. Reichl také tvrdí, že novým superbem nejezdí jen ředitel Žáček, ale i další lidé z vedení ústavu. Podle informací, které MF DNES získala od několika zaměstnanců, je však nejčastějším pasažérem limuzíny právě Žáček. I proto, že jeho náměstci mají k dispozici další služební Škodu Superb a ředitel kanceláře Škodu Octavia.
Celkem má nyní úřad osm vozů včetně nové, šestimístné dodávky Volkswagen za 1,07 milionu. "Je určena například na cesty na konference a přepravu exponátů na výstavy," vysvětluje mluvčí Reichl.
Žáček ústav vybudoval
Ústav pro studium totalitních režimů vznikl na začátku loňského roku. Sídlí v budově, kde před ním pobývalo zrušené ministerstvo informatiky. Zásluhy o jeho vznik si připisuje především bývalý ministr vnitra z ODS Ivan Langer.
Kolem ústavu je rušno od jeho vzniku. Ze země ho vydupal právě historik Pavel Žáček, který se stal jeho prvním ředitelem. Podle historiků je vznik ústavu právě Žáčkovou zásluhou.
Jeho kroky v čele úřadu však už několikrát vyvolaly nevoli. Je obviňován z politizace ústavu, mnoho historiků navíc na protest proti jeho řízení odešlo. Správní rada dokonce uvažovala o vyhlášení konkurzu na nového ředitele. To nakonec neprošlo.