Orloj na Staroměstském náměstí bude část neděle ukazovat starý čas. Změnu na nejslavnějších hodinách si Zámečník nechává až na nedělní dopoledne, kdy zároveň seřídí i vypouštění apoštolů na jejich malé představení.
Praha má více než čtyři stovky veřejných hodin v ulicích, ale většina z nich se přeřídí na letní čas automaticky podle signálu vysílače ve Frankfurtu nad Mohanem.
Firma, která se o pražské hodiny stará, v neděli pouze zkontroluje ciferníky hodin a případně hodiny mechanicky přeřídí. Podobné to je i v dalších městech.
ŠEDESÁT LET DEN CO DEN
Motoristé už nemusí ve dne svítit Řidiči už nebudou muset mít od neděle povinně rozsvícená světla po celý den. Podle nového zákona o provozu na pozemních komunikacích musí řidiči svítit i ve dne od podzimu do jara. V neděli, po zavedení letního času, tato povinnost skončí a začne platit zase až na podzim. |
Díky její péči zvládají hodiny i každoroční změnu na čas letní i návrat k času zimnímu. "Teď na jaře je to jednodušší. Ručičky pouze posunu o hodinu kupředu a stroj natáhnu. To na podzim, když letní čas končí, musím do věže dvakrát. Nejprve vždy hodiny zastavím a přesně za šedesát minut znovu pustím," popisuje rituál spojený se střídáním času.
"Zda tentokrát hodiny posunu už v sobotu nebo to nechám na neděli, to ještě nevím. V každém případě ale v neděli už půjdou zase správně," ujišťuje žena.
Mechanický stroj vyžaduje každodenní obsluhu, bez jeho natahování v pravidelných čtyřiadvacetihodinových intervalech by se hodiny zastavily. "Dříve jsme na to byli dva s mužem, dnes už chodím sama," říká dvaaosmdesátiletá žena. Obsluha věžních hodin ji s přibývajícími roky stále více namáhá, ale už by si denní režim sotva dovedla bez zavedeného rituálu představit.
"Nevím, kdo to po mně převezme. Každodenně vystoupat nějakých patnáct schodů v těsné věži není nic jednoduchého." Od války hodiny nebijí, stále více se předcházejí, zub času vytrvale nahlodává jejich letitý mechanismus.
DUKOVANY PŘEŘÍDÍ AUTOMAT
Také jaderná elektrárna v Dukovanech musí svoje systémy přesunout na letní čas. "U nás vše proběhne automaticky, nikdo nebude o sobotně-nedělní noci přijíždět navíc, aby posunul hodiny," říká mluvčí elektrárny Petr Spilka. Místní výpočetní technika je na přechody času připravena a nikdy v minulosti nebyl zaznamenán žádný problém v této oblasti. Lidé, kteří přijdou v sobotu na noční směnu, mají výhodu, že tato jarní noc v zaměstnání pro ně bude o hodinu kratší. "Naopak na podzim při druhé přeměně je noční směna o hodinu delší, což se nikomu nelíbí," dodal Spilka.
VLAKY NABEROU "ZPOŽDĚNÍ"
Cestující na železnici změnu času příliš nepocítí, mezi druhou a třetí hodinou ranní velký provoz není. Na cestě jsou víceméně jen dálkové rychlíky.
Vlaky, které mají ze stanic vyjíždět v době změny, vyjedou až po třetí hodině letního času. Budou proto o 60 minut zpožděny.
Ranní přípoje na tyto vlaky budou zachovány podle místních podmínek. "Na trati v okrese Třebíč změna času nebude mít žádný vliv," potvrzuje třeba přednosta třebíčské stanice Drahomír Vejmelka.
V kritickém okamžiku neprojíždí okresem ani žádný rychlík. Horší to bývá na podzim při změně na zimní čas. Některé vlaky musí často čekat ve stanicích, aby nedojely o hodinu dříve.