Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seniorů za volantem rychle přibývá, nejstaršímu řidiči v Česku je 102 let

  16:11
Na silnicích rychle přibývá šoférů v pokročilém věku. Každému šestému tuzemskému motoristovi už bylo alespoň 65 let. V provozu patří senioři k nejzranitelnějším, jsou častěji oběťmi než viníky nehod. Za volant jich bude usedat čím dál víc, stárnutí populace tak řeší i dopravní experti.

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Žádný senior neslyší rád, že už na něco nestačí.

„Manžel byl vždycky paličatý a řízení si nechtěl nechat vymluvit. S hrůzou vzpomínám na cesty, kdy k pádu do příkopu nebo srážce s autem v protisměru chyběly doslova centimetry,“ přibližuje svoji zkušenost Zdeňka z Brna. Sama řidičák nemá. Jejímu choti zatrhla další hazardování v autě v pětasedmdesáti letech až praktická lékařka na základě nálezu neurologa.

Podobnou situaci bude řešit stále více rodin. Zatímco nyní je ve věku 65 a více let asi 1,8 milionu Čechů, v roce 2030 by jich mělo být už 2,6 milionu.

Seniorské neduhy? Skoro jako začátečnická nezkušenost

V projektu Consol zjišťovali výzkumníci Centra dopravního výzkumu spolu s odborníky z dalších šesti evropských zemí úroveň mobility a potřeby starších šoférů. Výzkum ukázal, že čeští senioři spoléhají na auto víc než Nizozemci, Dáni nebo třeba Němci. Ti totiž často jezdí za vyřizováním a nákupy na kole.

Čeští řidiči podle věku

Věk / počet řidičů v daném věku / z toho s platným řidičským průkazem (údaje platné k 11. 10. 2016):

  • 15 / 611 / 611
  • 16 / 3251 / 3244
  • 17 / 5968 / 5968
  • 18 / 36325 / 36258
  • 19 / 55180 / 55145
  • 20 / 60710 / 60672
  • 25 / 101332 / 101112
  • 30 / 107305 / 102593
  • 35 / 120401 / 114685
  • 40 / 156464 / 148248
  • 42 / 159025 / 150754
  • 45 / 123819 / 117285
  • 50 / 107073 / 100857
  • 60 / 108628 / 98471
  • 70 / 88501 / 70638
  • 80 / 27460 / 16457
  • 90 / 5500 / 1513
  • 95 / 932 / 124
  • 100 / 52 / 2
  • 101 / 41 / 1
  • 102 / 38 / 1
  • Celkem / 6,38 milionu / 5,78 milionu

Pozn.: Lékaři musejí hlásit pouze ty řidiče, kteří již nejsou způsobilí řídit. Nikoli ty, kteří od nich potvrzení dostanou. Pokud má dotyčný nad 65 let ještě platný řidičský průkaz, avšak sám od sebe se rozhodne o potvrzení už nepožádat (nezakáže mu řídit lékař), není vyzván k odevzdání řidičského průkazu a je tudíž veden jako aktivní.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, pozn.: jde o výběr

„Auta jsou pro seniory důležitým pomocníkem pro zajištění mobility a i jejich počet roste, v roce 2015 připadlo v Česku na tisíc obyvatel 486 aut, v Praze dokonce 584, což ji řadí na jedno z předních míst v Evropě,“ vyčísluje Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu (CDV).

Z oslovených českých seniorů, kterých se výzkumníci ptali na jejich dopravní návyky, vlastní automobil neměla k dispozici pouhá třetina. Řidičák má skoro 5,8 milionu Čechů, z toho 824 tisíc je ve věku od 65 do 79 let, od 80 let výš stále řídí 91 tisíc lidí. Nejstaršímu řidiči s platným průkazem je 102 let.

Besip ověřil, že seniorské neduhy mohou mít na nehodovost stejně neblahý vliv jako začátečnická nezkušenost, zejména v situacích vyžadujících rychlé reakce a prostorové vnímání. Senioři si však podle odborníků většinou jsou vědomi svých limitů, zhoršené zdraví kompenzují opatrností a daleko častěji než viníky fatálních kolizí jsou jejich oběťmi.

„Senioři patří k nejvíce ohroženým skupinám v silniční dopravě. Podle statistik z roku 2015 při nehodách zemřelo 140 lidí ve věku nad 65 let, což je prakticky čtvrtina z celkového počtu úmrtí při dopravních nehodách,“ upozorňuje Strnadová.

Když se počet zaviněných nehod vztáhne k počtu ujetých kilometrů, jsou na tom senioři nad 65 let podle staršího amerického výzkumu sice poměrně výrazně lépe než mladí řidiči do 24 let, ve srovnání s lidmi ve středním věku však o dost hůř, jak ve svém odborném článku na toto téma upozornila přední česká neuroložka Jindra Svátová.

Dílčí závěry letošního průzkumu Asociace dopravních psychologů a Autoklubu ČR však ukázaly, že více než polovinu dotázaných řidičů ohrozil v provozu starší člověk. Každý druhý také uvedl, že zná ve svém okolí seniora, který nezvládá řídit auto bez problémů. Horní hranici pro možnost držení řidičáku by však dotázaní nezaváděli.

Lékař: Systém není třeba měnit

Zodpovědnost za posouzení schopností řidičů u nás leží na bedrech praktických lékařů. „Třeba v Německu podobné kontroly způsobilosti nemají a nemám informace, že by jejich statistiky ukazovaly nějaká dramatická čísla,“ říká k tomu místopředseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka.

Křišťálová Lupa 2016

Stává se, že k němu bezradní příbuzní přicházejí s nářky, že děda už by řídit neměl, ale jejich prosby na něj neplatí. „Dost často přijde rodina s tím, že se dotyčný chystá na prohlídku a už nepovažují za vhodné, aby řídil. Praktický lékař je rodinný lékař, je to hlavně o komunikaci s tím člověkem. Zajímám se třeba i u manželky, jestli se s dotyčným cítí bezpečně,“ přibližuje.

Podle svých slov má dobrou možnost posoudit, jak se vyvíjí obratnost, koordinace či psychický stav člověka. Připouští také, že jen menší část seniorů, kterým se rozhodne doklad o zdravotní způsobilosti již nevydat, sdělení vezme smířlivě a vyrovnaně.

„Žádný chlap se nechce vzdát automobilu. Reakce není vždy pozitivní, ale už dlouho jsem nezažil kvůli této situaci konflikt, je to poměrně okrajová záležitost. Spousta lidí to pozná sama, řídit přestane a nedojde to ani do stavu, abychom jim to museli zakázat my,“ říká.

Když pacient vzdoruje, může ho poslat ke specialistovi nebo na speciální dopravně-psychologické vyšetření, které ale nehradí pojišťovna. „Když jim řeknu, že je pošlu na vyšetření za tři tisíce, a je velká pravděpodobnost, že výsledek pro ně bude negativní, často si to ještě rozmyslí,“ popisuje Šonka.

Na seniory za volantem myslí i automobilky. Vývojářům pomáhá oblek:

21. listopadu 2013

Od roku 2010 se nedaří prodlužovat život ve zdraví

Poprvé musí řidič na kontrolu způsobilosti před dovršením 65 let, posléze za tři roky a pak už každé dva. Úprava platí od roku 2013, do té doby museli k lékaři pro potvrzení už šedesátiletí. Pokud se u někoho projeví diagnóza neslučitelná s řízením i dřív, má lékař povinnost nahlásit to dopravnímu inspektorátu.

„Pokud mám pocit, že za dotyčného dva roky nemůžu ručit, že by se jeho stav mohl zhoršit rychleji, pozvu si ho dřív. Někdo by si mohl myslet, že z něho tím tahám peníze, takže dřívější prohlídku provedu bezplatně a naúčtuji mu až tu pravidelnou po dvou letech,“ vysvětluje lékař.

Ordinoval i na vesnici, takže podle svých slov dokáže pochopit, že pro některé důchodce z odlehlejších končin je auto nepostradatelné.

„Často je to pro ně poslední spojení s okolím. Když vím, že pacient jezdí jen na blízký hřbitov, mohu využít takzvané harmonizované kódy a určit, že může jezdit třeba jen do vzdálenosti 30 kilometrů od bydliště, nějakou maximální rychlostí, s doprovodem, nebo naopak že nemá nikoho vozit ani sedat za volant v noci,“ popisuje méně známou pravomoc praktiků, které však lékaři využívají sporadicky.

Harmonizované kódy

Praktický lékař může řidiči na základě vyhlášky uložit omezení jízdy. Příslušný kód pak dopravní inspektorát zanese do řidičského průkazu, podobně jako například povinnost nosit při řízení brýle.

Lékař smí:

  • Omezit jízdu podle denní doby (například nejdříve hodinu po východu slunce a nejpozději hodinu před soumrakem).
  • Omezit jízdu v okruhu určitého počtu kilometrů od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě či regionu.
  • Nařídit řízení bez cestujících.
  • Nařídit jízdu rychlostí nepřesahující určitý počet kilometrů v hodině.
  • Nařídit řízení výhradně v doprovodu jiného řidiče.
  • Nařídit řízení bez přívěsu.
  • Zakázat jízdu na dálnici a silnici pro motorová vozidla.

O tom, kolik řidičů se některým z těchto omezení musí řídit, nemá ministerstvo dopravy přehled. „Museli bychom požádat firmu, která spravuje evidenci řidičů, aby údaje vyfiltrovala, každý takto složitý požadavek se však platí a musí být řádně zdůvodněn,“ řekl iDNES.cz mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Systém je podle lékaře Petra Šonky nastavený dobře a není potřeba jej měnit. „Předpokládá se, že lidé budou do vysokého věku podávat plný pracovní výkon a na druhou stranu je budeme omezovat? Pravidla bych nezpřísňoval, pokud statistiky neukážou, že přibývá nehod zaviněných seniory,“ míní.

Právě pětašedesáti let se dnešní lidé dožívají v relativně dobrém zdraví, pak už se různé neduhy objevují více a podle dat ČSÚ se od roku 2010 nedaří délku života prožitého ve zdraví prodlužovat.

Ministerstvo dopravy momentálně žádnou novou regulaci neplánuje. „Novela zákona o silničním provozu z poloviny roku 2013 reagovala na to, že se populace dožívá stále vyššího věku a posouvá se tak přirozeně i hranice produktivního věku. Žádné další změny v tomto směru momentálně ministerstvo nechystá,“ doplnil Neřold.

Podle Zuzany Strnadové jde o celospolečenský problém a města by měla usilovat o to, aby byla uspořádána přátelsky a všechny potřebné služby byly dobře dostupné i bez auta. „Čili jak říká jeden britský expert, spíše než se soustředit na to, jak lidem v pokročilém věku umožnit, aby mohli i nadále řídit auto, měli bychom hledat způsoby, jak je zbavit nutnosti sednout za volant.“

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...