Z nedávného rozsáhlého výzkumu na školách vyplynulo, že se obětí kyberšikany stala desetina dětí. "Padl mýtus, že děti nevědí, kdo je šikanuje. Dvě třetiny z nich agresora znají, bývá ze stejné třídy," řekla MF DNES koordinátorka projektu Kateřina Vágnerová.
Úkolem školáků bylo vytvořit kampaň, konkrétně videospot, audio a plakát. Některé žákovské výtvory měly dost drsnou podobu. Například tým z Praktické základní školy v Bochově na Karlovarsku se rozhodl, že jeho videospot skončí sebevraždou šikanované dívky.
Žáci z pražské Základní školy Hanspaulka zase upozorňují na fakt, že každé třetí dítě se přiznalo, že si samo kyberšikanu vyzkoušelo. Jejich kampaň skončila na druhém místě, hned za tou plzeňskou.
Videospot ZŠ Hanspaulka, Praha
Třetí příčku obsadila ZŠ Hrádek u Rokycan. Její hlavní slogan zní: Kyberšikana si vás najde všude! Vítěze vybírala odborná porota, kde mimo jiné usedli i marketingoví a reklamní odborníci.
Před tím, než se tříčlenné týmy dětí s učitelem pustily do přípravy kampaně, absolvovaly mediální seminář, kde se naučily pracovat s potřebnými programy a technikou. Dozvěděly se také základní pravidla, jak správně tvořit reklamu, vymýšlet slogany a v reklamní zkratce vyjádřit to podstatné.
Akce Stop kyberšikaně se uskutečnila v rámci programu Minimalizace šikany, který už od roku 2005 připravuje občanské sdružení AISIS. Prošlo jím zatím sedmdesát základních škol. Na všechny kampaně se můžete podívat zde.
Videospot ZŠ Hrádek u Rokycan
"Zaujala nás vysoká kreativita a originalita dětských tvůrců a v některých případech velmi vysoká úroveň vytvořených kampaní," uvedla další z koordinátorek projektu Jana Udatná.
"Ukázalo se, že děti dokázaly zachytit nebezpečí číhající na síti, ale i to, že jsou ochotné přispěchat na pomoc," dodala.