Jak bolavé téma vztahy mezi dospělými ve školách jsou, zakladatele ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos překvapilo. Stížnosti a dotazy tohoto typu tvořily ve školním roce 2016/17 téměř třetinu jeho agendy.
„Typicky mají učitelé pocit, že je šikanuje vedení školy. Někdy je to trochu pravda, ale ve většině případů se ukázalo, že jde spíše o požadavek ředitele školy, aby přesně plnili své povinnosti,“ říká Hrzal a zmiňuje konkrétní případ školy ze Středočeského kraje, kde učitelé kvůli bossingu ze strany nové ředitelky, který měl zahrnovat i arogantní a bezdůvodné vyhrožování výpověďmi, vyhlásili stávkovou pohotovost.
„Nakonec se ukázalo, že šlo spíš o velmi striktní vyžadování povinností ze strany ředitelky. Obec ředitelku odvolat nechtěla, ze školy odešlo sedm pedagogů, podle mých informací se pak situace uklidnila,“ říká Hrzal.
Ve dvou případech řešil upozornění na šikanu učitele ze strany dětí. „Ani v jednom z těchto případů jsem se o tom nedozvěděl přímo od šikanovaného učitele, ale oklikou,“ říká Hrzal. O to smutnější je, že v případě šikany na 1. stupni základní školy bylo okamžitou reakcí vedení školy, že učitelka nezvládá svou práci. „Řešil to krajský koordinátor, dítě bylo nakonec přeřazeno do jiné třídy,“ dodává Hrzal.
Teprve daleko za stížnostmi na mezilidské vztahy skončila témata, se kterými se na něj obraceli rodiče. Ty nejvíc trápily otázky týkající se předškolního vzdělávání a platby školného na odborných školách.