Navrhovatelé žádají, aby motorové lodě namísto současné neomezené rychlosti jezdily v létě jen do 25 kilometrů v hodině, mimo sezonu do 50 kilometrů. Akrobatické jízdy a triky by směli lidé dělat jen ve vymezených koridorech.
Písemný návrh nové vyhlášky předloží obce a rekreanti plavebnímu úřadu a ministerstvu dopravy. „Ačkoli vzhledem k počtu nehod ročně nevidíme důvody ke změně vyhlášky, ve skutečnosti víme, že provoz na tocích a jezerech se zvyšuje, je rychlejší a musíme na to nějakým způsobem reagovat,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Návrh zpřísnění vyhlášky vadí majitelům lodí. Ti by akceptovali nanejvýš omezení rychlosti v některých místech na vodních plochách. Asociace lodního průmyslu už svoje vyjádření k plánům zakázat rychlou jízdu po vodě zaslala Státní plavební správě.
„Rozhodně nesouhlasíme s plošným zákazem plavby ve skluzu. Malé motorové čluny i vodní skútry jsou velmi dobře ovladatelné a odpovídají evropským normám. Vodní skútr je dokonce podstatně snáze ovladatelný než všechny motorové čluny a má brzdu,“ napsal správě místopředseda asociace Jan Wolf.
Loni v dubnu se po čtyřiceti letech uvolnila pravidla a od té doby smějí na Orlíku či Slapech lodě a skútry plout neomezenou rychlostí.
V červenci se na Orlíku při srážce skútru s pramicí těžce zranila osmnáctiletá dívka, při letecké přepravě do nemocnice zemřela. V pramici seděl kromě mladé ženy jednatřicetiletý muž, který byl se zraněním hospitalizován (o rekonstrukci nehody čtěte zde). Skútr řídil devatenáctiletý mladík, kterého policisté v srpnu obvinili z dívčiny smrti (více čtěte zde).
Po této nehodě začali rekreanti upozorňovat, že některé lodě jezdí vysokou rychlostí blízko břehů i mezi plavci a že jde o život.