Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v Kolodějích nad Lužnicí. Jsou to sice jen krátké úseky řek, sportovním a rekreačním lodím by to ale umožnilo vjezd například do samotného centra Pardubic přímo k tamnímu zámku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Opatření, které si vyžádá změnu vyhlášky o plavebním provozu, podle ministerstva umožní soukromým investorům v těchto místech vybudovat pro rekreační plavbu přístavy.

Chrudimka i Cidlina se vlévají do Labe, které je významnou plavební trasou a majitelé motorových lodí už dnes do obou zmíněných řek vplouvají. Tím ale porušují platná pravidla, za což mohou být postihováni, uvádí v materiálu ke změně vyhlášky ministerstvo.

Na obou zmíněných tocích není v současné době povoleno plout s motorovými loděmi s výkonem nad 10 kW, což odpovídá výkonu malé motorky. Přeřazením do kategorie takzvaných vodních cest účelových tato bariéra odpadne a lodě a čluny na nich budou moci jezdit prakticky bez jakéhokoli rychlostního omezení.

Lodě podpoří cestovní ruch

To platí i o Lužnici. „Koloděje mají velký turistický potenciál, protože v sousedství řeky stojí zámek Mitrowicz, který turisté čím dál více navštěvují,“ uvedl Milan Šnorek, starosta nedalekého Týna nad Vltavou, pod který Koloděje spadají. 

Na druhé straně řeky pak koupili buddhističtí mniši pozemek a vzniká centrum teravádového buddhismu. Vybudování maríny by podle něj rostoucí turistický ruch podpořilo. Naopak klidná zákoutí na Lužnici, na která byli zvyklí rybáři, se splavněním řeky potlačí, připustil Šnorek.

Provoz lodí roste i na sousední vltavské přehradě Kořensko v souvislosti s vybudováním nové plavební komory v Hněvkovicích. „Za minulý měsíc jsme proplavili 260 lodí, všemi třemi komorami, tedy Hněvkovice, Malé Hněvkovice a Kořensko proplulo 2 300 lidí. Čísla stále jdou nahoru, proto uvažujeme, co dál,“ řekl úsekový technik Povodí Vltavy Radek Zídek. Spolu s tím však podle starosty Týna nad Vltavou městu vzniká i problém s narůstajícím množstvím neukázněných lodníků, kteří pravidla provozu nedodržují.

Zájem o plavbu roste

Jak se měnila pravidla

Duben 2015 – Vyhláška ruší letitý zákaz a umožňuje motorovou plavbu na dolních tocích řek a velkých vodních ploch. 

Červenec 2016 – Jsou zavedeny bezpečné zóny pro plavce na Slapech a Orlíku. 

Srpen 2016 – Zrušen je zákaz nočního kotvení mimo oficiální kotviště.

Nárůst zájmu o plavbu po Vltavě způsobený splavněním řeky pro rekreační lodě až z Českých Budějovic se projevil i do celkových statistik registrovaných lodí. V důsledku toho zaregistrovala Státní plavební správa vloni rekordní nárůst lodí o 824 plavidel, z toho podle ministerstva dopravy bylo 124 vodních skútrů. To představuje nejprudší nárůst počtu nově registrovaných plavidel za posledních deset let, celkem je v Česku provozováno na 15 tisíc lodí.

Opadnutí trendu není možné očekávat ani v letošním roce. Podle ČTK zaregistrovala plavební správa od začátku roku do poloviny května 313 malých rekreačních plavidel. Nejsilnější letní měsíce, kdy si lidé nechávají zapsat nejvíce lodí, v tomto součtu tak zatím obsaženy nejsou.

V Libicích nad Cidlinou má podle starostky Jaroslavy Vojtíškové přístav vzniknout u silničního mostu spojujícího obec s Velkým Osekem. Sem by se měly následně přesunout všechny lodě, které nyní kotví přímo v obci.

U mostu má rovněž vzniknout přístav v Kolodějích nad Lužnicí. Podle Zídka jde zatím o záměr a přístav hned tak nevznikne. Už nyní ale mají lidé o plavbu do Kolodějí zájem. Po převedení do účelové vodní cesty jim povodí vyznačí plavební dráhu, aby se i neznalí kapitáni mohli vyhnout nebezpečným místům, jako jsou kameny a mělčiny. Samozřejmě budou muset dávat pozor i na plavce.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz