Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v Kolodějích nad Lužnicí. Jsou to sice jen krátké úseky řek, sportovním a rekreačním lodím by to ale umožnilo vjezd například do samotného centra Pardubic přímo k tamnímu zámku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Opatření, které si vyžádá změnu vyhlášky o plavebním provozu, podle ministerstva umožní soukromým investorům v těchto místech vybudovat pro rekreační plavbu přístavy.

Chrudimka i Cidlina se vlévají do Labe, které je významnou plavební trasou a majitelé motorových lodí už dnes do obou zmíněných řek vplouvají. Tím ale porušují platná pravidla, za což mohou být postihováni, uvádí v materiálu ke změně vyhlášky ministerstvo.

Na obou zmíněných tocích není v současné době povoleno plout s motorovými loděmi s výkonem nad 10 kW, což odpovídá výkonu malé motorky. Přeřazením do kategorie takzvaných vodních cest účelových tato bariéra odpadne a lodě a čluny na nich budou moci jezdit prakticky bez jakéhokoli rychlostního omezení.

Lodě podpoří cestovní ruch

To platí i o Lužnici. „Koloděje mají velký turistický potenciál, protože v sousedství řeky stojí zámek Mitrowicz, který turisté čím dál více navštěvují,“ uvedl Milan Šnorek, starosta nedalekého Týna nad Vltavou, pod který Koloděje spadají. 

Na druhé straně řeky pak koupili buddhističtí mniši pozemek a vzniká centrum teravádového buddhismu. Vybudování maríny by podle něj rostoucí turistický ruch podpořilo. Naopak klidná zákoutí na Lužnici, na která byli zvyklí rybáři, se splavněním řeky potlačí, připustil Šnorek.

Provoz lodí roste i na sousední vltavské přehradě Kořensko v souvislosti s vybudováním nové plavební komory v Hněvkovicích. „Za minulý měsíc jsme proplavili 260 lodí, všemi třemi komorami, tedy Hněvkovice, Malé Hněvkovice a Kořensko proplulo 2 300 lidí. Čísla stále jdou nahoru, proto uvažujeme, co dál,“ řekl úsekový technik Povodí Vltavy Radek Zídek. Spolu s tím však podle starosty Týna nad Vltavou městu vzniká i problém s narůstajícím množstvím neukázněných lodníků, kteří pravidla provozu nedodržují.

Zájem o plavbu roste

Jak se měnila pravidla

Duben 2015 – Vyhláška ruší letitý zákaz a umožňuje motorovou plavbu na dolních tocích řek a velkých vodních ploch. 

Červenec 2016 – Jsou zavedeny bezpečné zóny pro plavce na Slapech a Orlíku. 

Srpen 2016 – Zrušen je zákaz nočního kotvení mimo oficiální kotviště.

Nárůst zájmu o plavbu po Vltavě způsobený splavněním řeky pro rekreační lodě až z Českých Budějovic se projevil i do celkových statistik registrovaných lodí. V důsledku toho zaregistrovala Státní plavební správa vloni rekordní nárůst lodí o 824 plavidel, z toho podle ministerstva dopravy bylo 124 vodních skútrů. To představuje nejprudší nárůst počtu nově registrovaných plavidel za posledních deset let, celkem je v Česku provozováno na 15 tisíc lodí.

Opadnutí trendu není možné očekávat ani v letošním roce. Podle ČTK zaregistrovala plavební správa od začátku roku do poloviny května 313 malých rekreačních plavidel. Nejsilnější letní měsíce, kdy si lidé nechávají zapsat nejvíce lodí, v tomto součtu tak zatím obsaženy nejsou.

V Libicích nad Cidlinou má podle starostky Jaroslavy Vojtíškové přístav vzniknout u silničního mostu spojujícího obec s Velkým Osekem. Sem by se měly následně přesunout všechny lodě, které nyní kotví přímo v obci.

U mostu má rovněž vzniknout přístav v Kolodějích nad Lužnicí. Podle Zídka jde zatím o záměr a přístav hned tak nevznikne. Už nyní ale mají lidé o plavbu do Kolodějí zájem. Po převedení do účelové vodní cesty jim povodí vyznačí plavební dráhu, aby se i neznalí kapitáni mohli vyhnout nebezpečným místům, jako jsou kameny a mělčiny. Samozřejmě budou muset dávat pozor i na plavce.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Méně zplodin v lodní dopravě. Elektrický trajekt dokončil první plavbu

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z...

Plně elektrický trajekt Ellen, který je největší na světě, dokončil svoji první plavbu mezi dánskými ostrovy Aero a...

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Vlakem na Ukrajinu či do Budapešti. RegioJet oznámil plány na příští léto

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

Od příštího června plánuje RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury spustit nové noční spojení z Prahy na hranice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz