ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Romští žáci jsou chybně označováni za mentálně postižené, tvrdí ombudsman

  • 257
Situace ve vzdělávání Romů se podle veřejného ochránce práv nezlepšila. Romští žáci odcházejí z psychologických poraden zhruba desetkrát častěji s diagnózou lehkého mentálního postižení než jejich neromští spolužáci, ukazují data ministerstva školství v uplynulém školním roce. Podle ombudsmana je možné, že jde o chybnou zastaralou diagnostiku.

Mezi žáky základních škol je průměrně 3,5 procenta romských dětí. Víc než čtvrtina romských dětí, konkrétně 26,2 procenta, se ale vzdělává podle pravidel pro děti s lehkým mentálním postižením.

Jde o takzvaná pravidla se sníženými nároky. Takový nepoměr podle veřejného ochránce práv vzbuzuje otázky, zda je v Česku zajištěno rovné zacházení s Romy v jejich přístupu ke vzdělávání a jeho poskytování. Ombudsman na to upozornil na svém webu.

Kdo je to ombudsman

oficiálně veřejný ochránce práv, je mimosoudní kontrolní úřad, který je státem pověřen k řešení stížnosti jednotlivců na jednání veřejné správy. Nyní je ombudsmanem JUDr. Stanislav Křeček.

Už loni veřejný ochránce práv upozornil, že v pedagogicko-psychologických poradnách kvůli zastaralé diagnostice často nemusí poznat u dětí rozdíl mezi lehkým mentálním postižením a sociálním znevýhodněním.

Projevy komplikovaného sociálního zázemí romských dětí tak mohou psychologové a speciální pedagogové mylně interpretovat jako mentální postižení. To má podle veřejného ochránce zásadní vliv nejen na vzdělávání těchto dětí, ale především na jejich budoucí pracovní uplatnění a další život.

Situaci by mohlo podle ombudsmana zlepšit využívání vhodnějších diagnostických nástrojů, které dovedou možné sociální znevýhodnění lépe odhalit.

Cigoši. M*dky černý, řvala žena na romské děti. Přestupek, uzavřela policie

Jde například o testy, které se zaměřují na zmapování poznávacích procesů dítěte nebo sledují vývoj jeho schopností v čase, než aby výsledky srovnávaly s předem danou škálou hodnocení. Podle dostupných informací ale výměna zastaralých diagnostických nástrojů za modernější probíhá pomalu.

Naplňování práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací veřejný ochránce práv monitoruje díky projektu Norských fondů. V monitorovacích zprávách přináší informace o vývoji sledovaných indikátorů úrovně rovného zacházení v oblasti vzdělávání romských dětí a dalších dvou monitorovaných oblastech – rovném odměňování žen a mužů a procesních otázkách.

Monitorovací zprávy jsou tři, navazovat na ně bude závěrečná monitorovací zpráva. V ní veřejný ochránce práv shrne vývoj ve sledovaných oblastech za celé monitorovací období let 2020 až 2023. Doporučí také, jaká opatření by bylo vhodné přijmout, aby se v daných oblastech naplňování práva na rovné zacházení zlepšilo.

Odhady podílu romských žáků v základním vzdělávání
Školní rok2019/20202020/20212021/20222022/2023
Podíl romských žáků v základních školách3,5 %3,6%3,6 %3,5 %
Podíl romských žáků mezi dětmi vzdělávanými se sníženými nároky24,2 %25,3 %26,9 %26,2 %
Z toho v prvních třídách14,5 %19,1 %16,9 %17 %

Zdroj: MŠMT/Veřejný ochránce práv

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video