Mezi žáky základních škol je průměrně 3,5 procenta romských dětí. Víc než čtvrtina romských dětí, konkrétně 26,2 procenta, se ale vzdělává podle pravidel pro děti s lehkým mentálním postižením.
Jde o takzvaná pravidla se sníženými nároky. Takový nepoměr podle veřejného ochránce práv vzbuzuje otázky, zda je v Česku zajištěno rovné zacházení s Romy v jejich přístupu ke vzdělávání a jeho poskytování. Ombudsman na to upozornil na svém webu.
Kdo je to ombudsmanoficiálně veřejný ochránce práv, je mimosoudní kontrolní úřad, který je státem pověřen k řešení stížnosti jednotlivců na jednání veřejné správy. Nyní je ombudsmanem JUDr. Stanislav Křeček. |
Už loni veřejný ochránce práv upozornil, že v pedagogicko-psychologických poradnách kvůli zastaralé diagnostice často nemusí poznat u dětí rozdíl mezi lehkým mentálním postižením a sociálním znevýhodněním.
Projevy komplikovaného sociálního zázemí romských dětí tak mohou psychologové a speciální pedagogové mylně interpretovat jako mentální postižení. To má podle veřejného ochránce zásadní vliv nejen na vzdělávání těchto dětí, ale především na jejich budoucí pracovní uplatnění a další život.
Situaci by mohlo podle ombudsmana zlepšit využívání vhodnějších diagnostických nástrojů, které dovedou možné sociální znevýhodnění lépe odhalit.
Cigoši. M*dky černý, řvala žena na romské děti. Přestupek, uzavřela policie |
Jde například o testy, které se zaměřují na zmapování poznávacích procesů dítěte nebo sledují vývoj jeho schopností v čase, než aby výsledky srovnávaly s předem danou škálou hodnocení. Podle dostupných informací ale výměna zastaralých diagnostických nástrojů za modernější probíhá pomalu.
Naplňování práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací veřejný ochránce práv monitoruje díky projektu Norských fondů. V monitorovacích zprávách přináší informace o vývoji sledovaných indikátorů úrovně rovného zacházení v oblasti vzdělávání romských dětí a dalších dvou monitorovaných oblastech – rovném odměňování žen a mužů a procesních otázkách.
Monitorovací zprávy jsou tři, navazovat na ně bude závěrečná monitorovací zpráva. V ní veřejný ochránce práv shrne vývoj ve sledovaných oblastech za celé monitorovací období let 2020 až 2023. Doporučí také, jaká opatření by bylo vhodné přijmout, aby se v daných oblastech naplňování práva na rovné zacházení zlepšilo.
Školní rok | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 |
---|---|---|---|---|
Podíl romských žáků v základních školách | 3,5 % | 3,6% | 3,6 % | 3,5 % |
Podíl romských žáků mezi dětmi vzdělávanými se sníženými nároky | 24,2 % | 25,3 % | 26,9 % | 26,2 % |
Z toho v prvních třídách | 14,5 % | 19,1 % | 16,9 % | 17 % |
Zdroj: MŠMT/Veřejný ochránce práv