Rádio Dálnice spustí v polovině dubna českotěšínský podnikatel Radim Pařízek. Sází na to, že rozhlas je nejrychlejší způsob, jak dostat aktuální dopravní informace řidičům do aut.
Opírá se o výzkum Centra dopravního výzkumu, který zjistil, že řidiči upřednostňují rádia před informačními tabulemi i internetem. "Rádio Dálnice bude úzce spolupracovat s celonárodně koordinovaným dopravním systém, ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic," uvedl Pařízek.
Národní dopravní a informační centrum vznik takové tématické stanice vítá. "Do našeho systému poskytování dopravních informací velmi dobře zapadá," vysvětil jeho šéf Jaroslav Zvára.
Počet infotabulí se zdvojnásobíBude to stát miliony |
Nové rádio bude v první fázi dostupné pouze na dálnici D1 z Prahy do Kroměříže a na D5 z Rozvadova do Berouna. Zbývající úseky pokryje později. Kromě dopravního servisu chce vysílat tématicky zaměřenou publicistiku a hudbu. Věří, že osloví řidiče preferující mluvené slovo.
Zprávy o nehodách také v cizích jazycích
Dopravní informace chce kromě češtiny vysílat i v němčině a angličtině. Logo rádia připomínající znak amerických dálnic má sloužit i jako jakýsi identifikátor pro cizince. Do rozjezdu Pařízek investuje až 60 milionů korun. Doufá, že do pěti let se mu vrátí.
Kolik posluchačů stanice osloví, zatím podnikatel nedokáže odhadnout. Sází ale na rozšiřování D1 o třetí pruh. To má začít ještě letos. "Stavební práce jsou naplánovány na šest let, chceme z toho těžit," nastínil Pařízek. Jen po D1 projede každý den až padesát tisíc aut.
Dopravní servis: doprava.idnes.cz |
|
Plánuje také navázat spolupráci s Českým rozhlasem a jeho zpravodajskou relací Zelená vlna. Rád by využil především rozsáhlou síť dobrovolných zpravodajů. Vedení ČRo se to ovšem moc nezamlouvá.
"Zatím nás oficiálně neoslovili, vím o nich jen z médií. Neumím si ale představit, co by nám mohli nabídnout," řekl iDNES.cz šéf Zelené vlny Jan Říha. Rozhlas má velmi rozvětvenou síť zpravodajů, registrovaných jich je osm tisíc a další čtyři tisícovky zavolají na linku Zelené vlny aspoň jednou za půl roku.
Vzniká "celoplošné rádio" z regionálních dokrývačů
Provozovatel Rádia Dálnice, společnost Route Radio, dostal licenci na konci roku 2008, loni na podzim se mu pak podařil husarský kousek, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Český telekomunikační úřad firmě přidělili hned 23 frekvencí najednou. Pařízek jich ovšem plánuje získat v konečné fázi až šedesát.
"Radim Pařízek může být spokojen, tohle se opravdu ještě nikomu nepovedlo," komentoval "úlovek" odborný server Digizone.cz. Upozornil v této souvislosti, že některé kmitočty jsou velmi blízko už existujícím stanicím, například pražské frekvenci rádia Kiss 98 nebo východočeské Černé Hory.
Kiss vysílá na 98,1 FM z petřínského vysílače, Černá hora na 98,4 FM z Trutnova. Rádio Dálnice bude v okolí Prahy vysílat na 98,3 FM z Mirošovic. A přestože Pařízkovo rádio bude signál šířit ze slabého vysílače o maximálním výkonu 100 wattů, podle Digizone.cz může "nadělat pěknou neplechu".
Server se odvolává na rozpaky radioamatérů z respektovaného spolku Československého DX klubu.
Radioamatéři a konkurence se bojí zbytečně, tvrdí podnikatel
Ojedinělému rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu se diví i šéf Kiss 98 Martin Hroch. "Je to v jejich pravomoci, nemáme možnost se proti tomu bránit," povzdychl si Hroch.
Zakladatel nového dopravního rádia je přesvědčený, že se stanice navzájem rušit nebudou. "V minulosti jsem od zmíněného klubu zažil v naší branži spoustu výtek a většina z nich byla pod prahem smysluplnosti," navezl se Pařízek do odborníků na radiové a televizní vysílání.
Také mluvčí ČTÚ Dana Makrlíková namítá, že se konkurence nové stanice bát nemusí. "Výpočty ukázaly, že tyto okrajové oblasti jsou již v současné době rušeny a tudíž vysílač Mirošovice 98,3 nebude mít vliv na příjem uvedených vysílačů," sdělila iDNES.cz.
"Nám nezbývá, než tam po startu jejich vysílání poslat měřiče a přesvědčit se o tom," reagoval ředitel rádia Kiss 98.