„V případě, že již požár vypukl a cestovní kancelář i přesto klienty do destinace zasažené požárem dopravila, tak se již nejedná o nepředvídatelnou situaci, které nešlo zabránit a cestovní kancelář se v takovém případě nemůže zprostit odpovědnosti za škody i nemajetkovou (psychickou) újmu klientů,“ uvedla Marelová. Klientům zároveň doporučuje, aby se v tomto případě nebáli požadovat vyšší odškodnění.
Naopak ti, kteří na jih Rhodu odcestovali ještě předtím, než tam začalo hořet, náhradu výdajů spojených s evakuací, ztracenými zavazadly nebo újmy z narušení dovolené požadovat nemohou. Podle Marelové se jedná o zásah takzvané vyšší moci a cestovní kancelář či agentura neměla možnost, jak situaci zabránit.
Pokud požár destinaci zasáhne až na dovolené, pořadatel zájezdu má povinnost zajistit klientům bezpečí. Podle úterní tiskové zprávy spotřebitelské společnosti dTest se to týká evakuace do vzdálenějšího hotelu nebo zpátky do České republiky.
Pojišťujete si své dovolené pro případ storna?
„Taková situace by byla považována za vadu zájezdu, kterou je pořadatel povinen bez odkladu řešit. Mimo to má účastník zájezdu právo také na takzvanou pomoc v nesnázích zahrnující například údaje o zdravotních službách či náhradní cestovní řešení,“ řekla za dTest Eduarda Hekšová.
Tito klienti mají podle Marelové rovněž nárok na odpovídající slevu z ceny zájezdu. Ta se počítá na základě délky trvání vady a jejího rozsahu. Upozornila však, že je problematika velmi složitá, a svou situaci by proto klienti měli řešit individuálně.
S Čechy v letadle na Rhodos. Svinstvo, zlobí se turisté na jednání cestovek |
Právní předpisy řeší také případy, kdy se klienti do požárem zasažených oblastí teprve chystají. „Pokud z tohoto důvodu nezruší zájezd sama cestovní kancelář, pak máte právo od smlouvy o zájezdu odstoupit a pořadatel je povinen vám vrátit všechny uhrazené prostředky,“ řekla Hekšová.
„Mimořádná okolnost musí nastat přímo v místě určení cesty nebo jeho bezprostředním okolí,“ uvedla dál společnost dTest. Pokud se klienti rozhodnou neodcestovat na sever Rhodu, kde požáry aktuálně nejsou, prodejce zájezdu je podle společnosti dTest oprávněn zaúčtovat klientům odstupné podle ujednání ve smlouvě.
Změna destinace či termínu zdarma
Cestovní kanceláře Fischer, Exim Tours a Blue Style mají aktuálně dostatek míst na to, aby klienti letící na Rhodos mohli využít bezplatné změny destinace či termínu, informovali mluvčí společností. Dodali, že mnoho lidí stále chce na Rhodos odletět. Klientům na Korfu, kde hasiči rovněž bojují s lesními požáry, podle nich v tuto chvíli nehrozí nebezpečí.
„Vyhovíme všem. Kdokoliv nám řekne, že tam (na Rhodos) odletět nechce, tak mu tu dovolenou změníme,“ uvedl mluvčí CK Fischer a Exim Tours Jan Bezděk. Zaměstnanci CK podle něj nyní obvolávají klienty, kteří mají ve středu či ve čtvrtek odletět do severní (požáry zatím nezasažené) části ostrova, a nabízejí jim bezplatnou změnu zájezdu. „Polovina chce změnit, polovina na Rhodu zůstane,“ dodal Bezděk.
Týden požárů na řeckých ostrovech: hasičů je dost, kulhá plánování a evakuace |
Těm klientům, kteří se z ostrova museli evakuovat, CK Fischer a Exim Tours vrátí podle Bezděka v hotovosti peníze za ztracenou část dovolené. „Navíc jako kompenzaci za nepříjemný zážitek dostanou padesátiprocentní slevu na další letní dovolenou, kterou si mohou vybrat do konce března 2024,“ dodal.
Mluvčí CK Blue Style Lucie Bukovanská upozornila na to, že v případě změny destinace či termínu budou muset klienti doplatit rozdíl, bude-li se jednat o dražší zájezd. Naopak za levnější alternativu dostanou peníze zpátky. „Bezplatný je samotný úkon změny dovolené,“ řekla.
V tuto chvíli má CK dost míst na to, aby vyhověla všem klientům, kteří místo na Rhodos chtějí odletět jinam, uvedla. Volné kapacity jsou podle ní například v Egyptě, Bulharsku nebo Tunisku.
Na Rhodosu je 4 500 Čechů. Cestovky nemají do hořících oblastí nikoho vozit |
Možnost bezplatné změny destinace či termínu CK Blue Style dává těm klientům, kteří mají na Rhodos odletět do konce července, řekla Bukovanská již dříve. Ti, co měli odletět na jih zasažený požáry, mohou navíc využít storna zdarma.
V pondělí podle Bukovanské na Rhodos odletělo 129 klientů CK, 37 si jich pak vybralo změnu destinace. Přibližně 95 procentům z těch, kteří se z požárem zasažené části ostrova muselo evakuovat, firma vrátila peníze. Pět procent si naopak vybralo jinou lokalitu dovolené, uvedla.