Letos poprvé se totiž dozvědí, v čem konkrétně jsou dobří a kde mají mezery: zda v počítání, nebo ve čtení a psaní.
Změnu přinesl nový školský zákon, který platí od 1. ledna.
"Dětem to nejspíš bude jedno. Ale osobně si myslím, že jedna velká známka byla lepší," míní učitel prvního stupně Základní školy Mendíků v Praze.
První pololetí první třídy je podle něj hodně zvláštním obdobím. "V podstatě děti vodíme za ručičku. A to vysvědčení s obrovskou jedničkou je víc motivovalo," vysvětluje.
Výhoda pro méně úspěšné
Jenže zdaleka ne každé dítě chodilo domů s velkou jedničkou. A právě kvůli méně úspěšným prvňákům ministerstvo novinku zavedlo.
"Pro toho malého člověka je lepší, když dostane víc známek než jen jednu velkou dvojku či trojku. Z toho ani nepoznal, v kterém předmětu je dobrý a kde by měl přidat," vysvětluje opatření náměstek ministryně školství Jaroslav Müllner.
Nový školský zákon zavádí ještě další změnu, pokud jde o vysvědčení. Školy, kterým se klasické známkování dětí nezdá dost spravedlivé a vypovídající, mohou žáky až do deváté třídy hodnotit slovně.
Dřív měli tuto možnost jen učitelé prvního stupně základních škol. "Určitě to do budoucna využijeme," říká ředitel základní školy v Sedlčanech Jaroslav Nádvorník.
Slovní hodnocení, které jeho škola dosud využívala do druhé až třetí třídy, podle Nádvorníka lépe zachytí pokroky, které děti udělaly.
"Například u předmětů, jako je výtvarná či hudební výchova, bude jen dobře, když ho budeme používat co nejdéle. Nikdo přece nemůže za to, že neumí zpívat a jen stěží se to naučí," podotýká Nádvorník.
Nejvíc propadají sedmáci
Pololetní vysvědčení si ze školy přinese přesně 1 514 803 žáků, studentů a učňů základních a středních škol. Soudě dle statistik, s obavami předstoupí před rodiče s výsledky své půlroční práce hlavně sedmáci.
Hlavně ti z nich, kteří dnes přinesou nějakou tu pětku, by měli udělat vše pro to, aby se do konce roku, kdy by jim mohlo hrozit propadnutí, zlepšili.
Ústav pro informace ve vzdělávání totiž spočítal, že právě v sedmé třídě základní školy jde dětem učení nejhůř. A nejčastěji tento ročník také opakují. Už podruhé letos chodí v Česku do sedmé třídy 1696 dětí, které propadly.
Za neúspěch dětí v sedmé třídě může podle odborníků puberta a také to, že přijímací zkoušky na střední školy jsou ještě v nedohlednu.
Odborníci na rodiče apelují, aby hlavně u sedmáků přimhouřili oko a za špatné známky děti pro jistotu netrestali: jinak si říkají o problémy. Případy dětí, které se bojí přinést domů špatné známky, mohou skončit tragicky.
Předloni se jeden chlapec v Česku kvůli hrozící dvojce z chování oběsil. A desítky dalších pravidelně utíkají z domova. "Naštěstí je obyčejně rychle najdeme," říká Danica Hrabalová z tiskového oddělení policie.