Šetření, které se provádělo ve 34 zemích, ukázalo, že se svým výkonem je spokojeno 95 procent českých učitel. Mezinárodní průměr je 93 procent.
„Osmdesát osm procent českých učitelů si ale nemyslí, že by si společnost jejich povolání vážila,“ uvedla na středeční tiskové konferenci národní koordinátorka šetření Vendula Kašparová. V Česku se průzkumu zúčastnilo 220 ředitelů a 3 219 učitelů.
Tuzemští kantoři sice vidí ve své práci v porovnání s kolegy ze zahraničí více nevýhod než výhod, tři čtvrtiny by si ale opět zvolily stejnou profesi. „Zdokonalovat se chtějí v informačních technologiích nebo prohloubení znalostí ve svých předmětech,“ uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. V zahraničí je zejména poptávka po know-how ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Učitelé zjednávají pořádek v desetině vyučovací hodiny
Samotné výuce věnují čeští učitelé průměrně 84 procent vyučovací hodiny, což je o něco více než v jiných zemích. Devět procent času jim zabere zjednávání pořádku, 7 procent pak administrativní úkony.
Inspekce školám v reakci na zjištění průzkumu doporučuje, aby si více předávaly zkušenosti a v rámci jedné školy spolu více spolupracovali učitelé i třídy. Sami učitelé vidí rezervy v tom, jak dokáží motivovat žáky nebo ve využívání alternativních vyučovacích metod.
Pokud se učitelé chtějí ve své profesi dále vzdělávat, za největší problém považují to, že na to kvůli svému rozvrhu nemají čas. Každý čtvrtý kantor hodnotí současnou nabídka vzdělávacích aktivit jako nevhodnou.
Ředitelé věnují administrativě polovinu práce
Průzkum také ukázal, že ředitelé českých škol jsou zavaleni papírováním. Administrativa a porady spolknou zhruba polovinu jejich pracovní doby, v mezinárodním průměru je to 41 procent času. Za největší překážky ve své práci čeští ředitelé vidí málo peněz, nadměrné množství předpisů nebo velkou odpovědnost.
Byrokracii by podle Zatloukala měl ředitelům snížit informační systém, na kterém by školy či jejich zřizovatelé sdíleli informace. „Pracuje se na jeho přípravě. Také probíhá audit právních předpisů, které mají dopad na ředitele škol,“ uvedl.
Zrovna ve středu se podle něj kvůli administrativní zátěži ředitelů koná kulatý stůl za účasti zástupců ministerstva i škol.