Policie

Policie - Policejní auto - ilustrační foto. | foto: MF DNES

Přehledné úseky silnic bývají nejnebezpečnější

  • 138
Na rovném úseku z Moravské Třebové do Litomyšle zemřelo od loňského srpna už 17 lidí. Poslední tragická nehoda s pěti mrtvými se tam stala minulý týden. Přesto tam policie váhá navrhnout snížení povolené rychlosti.

Široká, rovná a přehledná silnice, na které není nutné několik kilometrů pootočit volantem.

Tak překvapivě vypadají typické nebezpečné úseky na silnicích, kde pravidelně umírají lidé. Řidiči se tam totiž často nebojí překračovat povolenou rychlost a riskantně předjíždět.

Patří mezi ně třeba silnice Hradec Králové - Poděbrady (spojuje krajské město s Prahou), kde není pět kilometrů žádná zatáčka.

Přehled nejrizikovějších úseků v ČR

Podobně přehledný je i nejnebezpečnější úsek středních Čech Buštěhrad - Kladno a nejobávanější silnice na jižní Moravě, úsek Pohořelice - Lechovice, kterému se přezdívá Nejdelší hřbitov v zemi.

Policie si s těmito místy neví úplně rady, protože tam nelze jednoduše snížit povolenou rychlost a zakázat předjíždění. Řidiči by zákazy podle policie nerespektovali, protože by měli pocit, že jsou tam značky zbytečné.

"Nejnebezpečnější jsou místa, o kterých si řidiči myslí, že jsou bezpečná," říká Vratislav Kelnar z brněnského Centra dopravního výzkumu.

V České republice existuje necelých padesát nebezpečných úseků, kde vícekrát po sobě zemřeli při nehodách lidé - v každém kraji dva až tři. Ale nikdo je centrálně neeviduje.

Kromě silnic, kde se riskantně předjíždí, jsou to ještě složité křižovatky, které se ovšem v poslední době mění na kruhové objezdy. "Nebezpečné jsou všeobecně silnice se špatným povrchem a také ty, které vedou vesnicí, i když bezpečnější by tam byl obchvat," tvrdí Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Zatím poslední tragédie na notoricky nehodovém úseku se stala minulý týden u Hřebče blízko Moravské Třebové. Policie tam navrhne postavit značky, které upozorní, že se na místě staly nehody s vážnými následky.

"Ale nejvyšší povolená rychlost se tam snižovat nebude. Kdo dodrží devadesátku, projede úsek bezpečně," řekl mluvčí svitavské policie Stanislav Dobeš.

Značka "Úsek častých nehod" řidiče k ničemu nezavazuje, jen k opatrnosti. Přesto není úplně zbytečná, protože díky ní od loňska ubylo nehod na stejné silnici u obce Gajer. I tam předtím umírali lidé.

Policie: Nejsou radary
Policie by také dodržování povolené devadesátky měla kontrolovat, ale ne vždy se to daří. Mluvčí policie Dobeš přiznal, že nedlouho před tragickou nehodou u Hřebče dosloužilo svitavské policii auto s radarem, takže silnice není pod tak intenzivním dohledem jako jindy.

Úplně však ochrání řidiče od nebezpečných úseků jedině rekonstrukce nebo výstavba jiné silnice. V dohledné době například "zmizí" po dostavbě dálnice nejnebezpečnější silnice Královéhradeckého kraje spojující Poděbrady a Hradec. "Bezpečnější je stavět více dálnic a mimoúrovňové křižovatky," říká šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Ani u Třebové nemohou za všechno řidiči. "Povrch už by tam potřeboval opravit, protože za tunelem kamiony vyjely koleje, kterými protéká při dešti potok. Mohou auto dostat do smyku," dodal Dobeš.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video