O možnosti vrácení letounů uvažovalo ministerstvo obrany jako o krajní. Souběžně tlačí na Omnipol, aby poruchové dopravní letouny opravil. Uplatňuje sankci, která činí 150 tisíc korun denně.
"Zajímalo nás především, zda lze celý kontrakt zrušit. Z posudku je ale zřejmé, že by to bylo nesmírně složité. Soudní spory by se vlekly donekonečna. Vypovědět smlouvu je téměř nereálné," citoval server zdroj blízký sekci vyzbrojování ministerstva.
Poslední termín, kdy má armáda převzít opravené transportní letouny, je konec listopadu.
Závady, které letouny mají, nedovolují jejich nasazení v bojových podmínkách. V zimě poslal autopilot jeden ze strojů nečekaně do strmého klesání, problémy má avionika i systém pasivní ochrany. Ten varuje posádku před raketou mířící na letadlo, případně vypouští klamné cíle. I proto armáda upouští od plánu poslat letos jednu casu do Afghánistánu.
Čtveřice transportních letounů stála Česko tři a půl miliardy korun a pět bitevníků L-159. Ministerstvo obrany je koupilo i přesto, že armáda upozorňovala, že o jejich vhodnosti lze pochybovat. Casy nahradily v letectvu zastaralé antonovy.