"Oproti roku 2006 rozdali loni revizoři o třicet tisíc pokut méně," řekla Eva Dydová z Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Podíl černých pasažérů mezi cestujícími však zůstal prakticky stejný, v roce 2006 totiž jízdenku muselo ukázat více cestujících.
Během celého roku proběhlo 38 procent všech kontrol v tramvajích. Na metro se kontroloři zaměřili hlavně v červenci, to v podzemní dráze proběhla téměř polovina všech kontrol. Měsícem kontrol v autobusech byl leden, kdy v nich proběhlo téměř 30 procent všech prověrek.
Největší "žně" zažili revizoři v květnu, kdy vypsali celkem 22 tisíc pokut. Naopak v prosinci to bylo pouze 15 tisíc. Letos si budou moci přijít na ještě větší peníze, za jízdu bez lístku totiž provinilec zaplatí 700 korun. Loni to bylo o 200 korun méně.
Pokuty však tvoří jen malou část příjmu Dopravního podniku. Třeba v roce 2006 získal přes 4 miliardy z prodeje jízdenek a přes dalších 8 miliard dotaci od pražského magistrátu.
Každý revizor vybral v průměru téměř 1 700 pokut
Revizoři jsou odměňováni podle své aktivity. K základní mzdě získávají prémie za uložené pokuty. Ze sankce zaplacené na místě dostávají 110 korun, z dodatečně zaplacené pokuty 150 korun. Od července jejich odměny o desetikorunu stoupnou.
Počet revizorů se během roku pohybuje kolem čísla 136, během loňského roku každý z nich vybral průměrně 1 688 pokut. Ne všichni černí pasažéři jsou však s pokutou smířeni. Za minulý rok způsobili cestující kontrolorům 25 zranění, dalších 22 napadení se obešlo bez újmy na zdraví.
Snížit počet cestujících, kteří jezdí v metru zadarmo, by mohlo zavedení turniketového systému. Pražský Dopravní podnik zpracovává expertní studii, která má ukázat jeho výhody a nevýhody. Rozhodnutí by mělo padnout na začátku druhého čtvrtletí příštího roku.
Kontroloři by se v tom případě přesunuli do tramvají a autobusů. Ve světě cestují uzavřeným metrem například v Paříži, New Yorku nebo ve Varšavě.