Když je dálnice rovná, ať se tam jezdí 150 km/h, navrhli poslanci

  1:11aktualizováno  1:11
Část poslanců hospodářského výboru k právě projednávanému návrhu o zvýšení rychlosti na vybraných úsecích silnic první třídy navrhla, aby se zvýšila i rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h. „Mně by vyšší rychlost vyhovovala,“ hájí nový návrh poslanec Jaroslav Foldyna. Odvážný krok však má příliš mnoho oponentů včetně ministra dopravy Dana Ťoka.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Tento týden bude Sněmovna v posledním, třetím čtení schvalovat návrh ministerstva dopravy, aby se na vybraných čtyřiadvaceti úsecích silnic 1. třídy mohlo jezdit místo tradiční devadesátky rovnou 110 kilometrů v hodině. Někteří poslanci však chtějí na vybraných rovných úsecích dálnic jezdit stopadesátkou.

Tento návrh je zatím nový a neprodiskutovaný. V praxi by to znamenalo, že například na trase z Prahy do Brna by mohly vzniknout extrarychlé úseky. Označovala by je speciální značka. Jinak by zůstala stotřicítka.

Mezi zastánci stopadesátky je severočeský poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Mně by vyšší rychlost vyhovovala. Představuji si, že by mohla platit na opravených úsecích D1 a na dálnici D8 směrem na Drážďany,“ míní.

S návrhem přišli poslanci hospodářského výboru, kde se překvapivě našla většina, a k zákonu ho „přilepili“. Oponentů je však poměrně hodně a nemá tak velkou šanci na schválení.

Ministr dopravy Ťok proti novince důrazně vystupuje, stejně jako někteří poslanci za ANO. „Každý poslanec je řidič a taková témata vyvolají nejživější diskusi. Zvyšování limitů je problematické. Mohli bychom se ptát, proč sto padesát? Proč sto šedesát? Buď bych zachoval stotřicítku, nebo limity zrušil jako v Německu,“ reagoval poslanec Martin Komárek z ANO.

Revoluce na silnicích 1. třídy

Na rozdíl od těchto debat je už téměř jisté, že 110kilometrovou rychlostí v hodině se svezete například mezi Teplicemi a Bílinou, z Jihlavy k dálnici D1, z Chomutova do Křimova či z Pardubic do Hradce Králové. „Jde o čtyřproudé silnice s oddělením směrových pruhů. Příkladem je úsek mezi Hradcem a Pardubicemi, který má téměř úroveň rychlostní silnice,“ řekl Ťok.

Návrh pravděpodobně projde. Pro jsou dvě nejsilnější politické strany, ČSSD a ANO. „Měli bychom umožnit vyšší rychlost tam, kde to stav silnice umožňuje,“ souhlasí šéf poslanců ČSSD Roman Sklenák.

Souhlasíte s návrhem zvýšit rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 6388
NE 6160

Fakticky jde jen o kosmetickou úpravu. Zrychlení se týká zpravidla několikakilometrových úseků, takže řidič si ve výsledku příliš nepomůže. Snad jen na osmadvaceti kilometrech mezi Teplicemi a Mostem už se dá pár minut ušetřit.

Přesto představuje zrychlení o dvacet kilometrů v hodině revoluci. V uplynulých dvaceti letech zákonodárci řidiče různými zákony spíše zpomalovali, aby snížili počty mrtvých na silnicích. Teď už se stala kritériem větší plynulost dopravy. „Nemělo by to být nijak nebezpečné,“ hájí návrh Ťok.

Nápad na zvýšení povolené rychlosti je už čtyři roky starý. V minulém volebním období ho sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).

Novela zákona o provozu na silnicích obsahuje ještě jednu formální změnu, kterou řidiči prakticky nijak nepocítí. Pouze se vymění cedule. Stávající takzvané rychlostní silnice (například Praha–Liberec) se nově budou jmenovat „dálnice“. Ostatně, jako dálnice vypadají a může se tam už dnes jezdit 130 kilometrů v hodině. „To je spíš náprava dvacetileté praxe, kdy se ‚déčka‘ financovala z federálních peněz a ‚erka‘ z národních peněz. Proto se silnice i jinak jmenovaly. Federaci už nemáme, tak jsme to chtěli sjednotit,“ vysvětluje Ťok.

Znamená to, že zatímco dnes má Česko 750 kilometrů dálnic, po přejmenování se najednou bude moci vláda pochlubit dálniční sítí o délce 1 200 kilometrů. Přeznačení vyjde řádově na miliony korun.

Starostové změnu vítají

Zástupci radnic s místy, kde by se řidiči mohli prohánět o dvacet kilometrů v hodině rychleji, souhlasí. V Plzni jsou na seznamu dvě silnice spojující centrum s dálnicí D5. Podle náměstka primátora Petra Náhlíka je tam zvýšení rychlosti namístě.

„Vítáme to. Čím rychleji tam budou auta odjíždět mimo Plzeň, tím lépe pro město. Trasa vede nezastavěnou částí města kolem věznice a od roku 2006 si už na ni řidiči zvykli. Kdyby šlo o nově spouštěný přivaděč, možná bychom vůči zvýšení rychlosti měli výhrady,“ popsal Náhlík.

Nové pojetí dálniční sítě berou s povděkem například i v Lišově. Do Českých Budějovic je to z Lišova 15 kilometrů, ale zvýšení rychlosti se týká asi pětikilometrového úseku. „Jde o přehlednou silnici, kde stejně skoro každý jezdí rychleji než devadesátkou, takže půjde o takové narovnání stavu. Já denně do Lišova z Budějovic dojíždím a navýšení rychlosti by mi přišlo vhod,“ říká tajemník Městského úřadu v Lišově Jan Kudlata.

Odbornice na konstrukce dálnic Miloslava Pošvářová je však k oběma návrhům kritická. Vysvětluje, že posoudit, zda se může na daném úseku dálnice zvýšit rychlost, je poměrně složité. Například je třeba zohlednit klopení zatáček. Jsou potřeba dostatečně bezpečná svodidla.

„Podle mě je zrychlení na sto deset spíš politický konsenzus, přidaná hodnota pro daňové poplatníky, aby nebylo tolik vidět, že se nové dálnice moc nestavějí a neotevírají. Lepší by bylo, kdyby se stavělo,“ poznamenala Pošvářová.


  • Nejčtenější

S Gottem se na Žofíně loučilo téměř 50 000 lidí. Dostalo se i na poslední

Na pražském Žofíně lidé dávali poslední sbohem zesnulému zpěvákovi Karlu Gottovi. Rozloučení skončilo deset minut před...

Rakev s Karlem Gottem vyprovodily ze svatého Víta rodina, potlesk a zvon

Stovky hostů z řad umělců, sportovců, politiků a blízkých se rozloučily se zesnulým Karlem Gottem na zádušní mši v...

Nemocnice si kvůli rekondičnímu pobytu „šťouchla“ do Zemana, Ovčáček se zlobí

Nařčení z neetického chování, kterým by se měl zabývat ministr zdravotnictví, si od mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka...

Skončíte s rozdrceným tělem a roztříštěnými kostmi, hrozí čínský prezident

Čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě Nepálu pohrozil, že kdokoliv se pokusí rozdělit Čínu, skončí s "rozdrceným...

Syrská armáda se přesouvá k severním hranicím, aby odrazila turecký útok

Jednotky syrských vládních vojsk se přesouvají na Kurdy ovládaný sever země, kde mají "čelit turecké agresi vůči...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Ústavní soud se podruhé zastal muže, kterého exekutor připravil o byt

Ústavní soud se podruhé zastal muže, který kvůli nevelké pohledávce přišel o družstevní byt. Už před pěti lety ÚS...

Mám nárok na pár dní odpočinku, řekl o svém pobytu v nemocnici Zeman

Prezident Miloš Zeman v pořadu Týden s prezidentem na TV Barrandov promluvil o svém zdravotním stavu a čtyřdenním...

Premium

Zvrhlého pána usvědčil počítač. Sexuální predátoři však po síti krouží dál

Muž, jenž si na internetu říkal Zvrhlý pán, nebo také Zralý chlapák a jehož při lovu dětí na síti odhalil reportér MF...

Chceme odstoupení rektora Zimy, žádají po smlouvě s Home Creditem akademici

Po podpisu smlouvy o partnerství s firmou Home Credit vyzývají k odstoupení rektora akademici a tři členové vědecké...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz