Dnes už neexistují satiristický časopis Dikobraz patřil k nejpopulárnějším titulům na tehdejším trhu. Vznikl bezprostředně po druhé světové válce jako nezávislé médium, ale po komunistickém puči v roce 1948 sloužil režimu jako nástroj k manipulování s veřejností.
I přesto jím prošla celá řada světově uznávaných autorů - Vladimír Renčín, Jiří Winter Neprakta, Jan Vyčítal, Vladimír Jiránek nebo Adolf Born, autor slavného Večerníčku o žácích 3. B Machovi a Šebestové.
"Nedívám se na žádné své ilustrace v časopisech, pro které jsem kreslil. Beru to jako dobrou část svého života, ale uzavřenou minulost," řekl iDNES.cz Adolf Born v narážce na rok 1968.
"Byla to taková doba, na kterou člověk vzpomíná mírně zhnusen," odpověděl Born na otázku, co se mu vybaví při pohledu na jeho nechtěně "věštecký" vtip, v němž se to kolem mapy Československa zaplněné holubicemi hemží vojenskými holinkami. "Hele, jak pořád provokují," otextoval kresbu Born.
Repro: Dikobraz, 23. 7. 1968
Kreslíř, jehož tvorbu v roce 1974 v Kanadě ocenili titulem Karikaturista roku, si raději vybavuje díla, kterým srpen 1968 nedal cejch chmurné předtuchy.
"Pamatuji se třeba na vtip, jak se setkají dva papaláši - však víte, jak se tehdá vítali - a jeden říká druhému: Líbáš perfektně, soudruhu," líčí s úsměvem v hlase Born. Líbání špiček režimu tehdy vůbec patřilo mezi oblíbenou munici humoristů.
Repro: Dikobraz, 11. 7. 1968
S Bornovým názorem se plně ztotožňuje i Vladimír Renčín, jehož kreslený lampasák učil ptáčky zpívat "sloužím socialistické vlasti". "Na kresby se nedívám, nevzpomínám na ně," bere je podobně jako Born za uzavřenou věc.
Muž, kterého v 70. letech vyšetřovala Státní bezpečnost a nemohl publikovat, se navíc s ostatními kreslíři, s nimiž se setkával na poli satiry, ani moc nevídá.
Příliš se minulostí nezabývá ani Jan Vyčítal, i když částečně z prozaičtějších důvodů. "Jak dělám i muziku a jiné věci, tak není tolik času." Přesto si vybavuje ilustraci, na které Češi stojí na Řípu a praotec Čech káže zůstat "aby to sovětští poradci neměli tak daleko".
Repro: Dikobraz, 23. 7. 1968
"Já jsem si v té době trošičku to riziko uvědomoval," připouští Vyčítal. "Však se mi to patřičně vrátilo. Ale nedalo mi to." Zmíněná kresba vyšla v Dikobrazu 23. července, do příjezdů tanků s rudými hvězdami a bílými pruhy zbýval necelý měsíc.
Není bez zajímavosti, že šéfredaktor Dikobrazu Eduard Littman spolupracoval na jaře 1968 s vídeňskou pobočkou mnichovské vysílačky Radio Evropa.