O jaké střední školy a učňovské obory je v současné době největší zájem?
Zájem je stále o osmiletá gymnázia, konzervatoře, obory zaměřené na umělecká řemesla, jako je propagační výtvarnictví, užitá fotografie, užitá malba a podobně. V případě učňovských oborů jsou to pak tradiční obory jako automechanik, kadeřník, kosmetička, kuchař a číšník.
Čím je většinou ovlivněn zvýšený zájem o určitý obor nebo školu?
U uměleckých oborů se obvykle poptávka kryje se zájmy a koníčky. Děti navštěvují různé kroužky, školy umění. Potom je to stále více možnost budoucího uplatnění a v neposlední řadě i úroveň školy obecně přijímaná v regionu.
Kde je naopak nejmenší přetlak?
U učňovského školství to platí pro některé stavební obory, například pokrývač, tesař, zámečník, obráběč. Po těchto oborech je přitom poměrně vysoká poptávka na trhu práce, ale jde především o pracovníky, kteří mají již nějakou praxi.
Jaké nové programy nabízejí školy a učiliště? Ruší se nebo vytvářejí se obory s ohledem na poptávku pracovních sil v daných regionech?
Školy spolupracují s úřady práce v regionech. Ale definitivně by tento systém měl být vyřešen vytvořením systému školních vzdělávacích programů, který se nyní připravuje spolu s reformou základního i středního školství.
Dá se říct, že možnosti středoškolského studia v jednotlivých krajích jsou vyvážené a odpovídající tamnímu zájmu? Nebo se postupně zaměření oborů bude měnit a přizpůsobovat poptávce?
Skladba oborů se přizpůsobuje zájmu v regionu. Není to jednoduché, neboť školy musí plánovat dlouho dopředu s výhledem na pět let a teprve nyní po transformaci průmyslu a služeb dochází ke stabilizaci vývoje poptávky po pracovní síle.
Kolik vyučených malých lidí volí posléze možnost dodělat si maturitu?
Bývá to přibližně čtvrtina.
Dělají se ještě někde v zemi přijímací pohovory na učiliště?
Na tříleté učební obory ne, na dvě třetiny čtyřletých studijních oborů s maturitou ano.
Co musí podstoupit žák, aby byl na učiliště přijat?
Podat přihlášku. Na tříleté obory ovlivňuje ve většině případů přijetí průměrný prospěch ze základní školy.