Zřejmě to je pro mnohé řidiče překvapení, zvláště pro majitele dieselových motorů. Ti si připlatili při nákupu nového vozu s vidinou, že investice se brzy vrátí částečně nižší spotřebou a částečně i nižší cenou nafty ve srovnání s cenou nejběžněji užívaného Naturalu 95.
Vývoj cen pohonných hmot na našem trhu však tuto vidinu stále více zamlžuje. Už v listopadu, když ceny pohonných hmot vyskočily nahoru, prodávaly rafinerské společnosti naftu dráž než zmíněný benzin Natural 95.
Ale čerpadláři jednak ze setrvačnosti, jednak aby nenarušili zavedený úzus, a také proto, aby se jim v některých případech vyrovnal celkový profit jejich činnosti, stále drželi ceny benzinů na vyšší cenové úrovni než ceny motorové nafty.
Pochopitelně viděli u svých stojanů raději motoristy, kteří tankují benzin. A co se týká nákladní přepravy, stačí si připomenout zářijovou hrozbu stávkujících kamionů, a přece jen jejich objemnější nádrže.
Postupně se však někdejší cenové nůžky mezi benzinem a naftou stále více svíraly. Ještě v srpnu byl rozdíl mezi těmito pohonnými hmotami čtyři až pět korun, v říjnu to už byly jen koruny dvě. V listopadu už se na mnoha místech, většinou mimopražských, počítal na desetihaléře. V Praze to stále byly až tři koruny.
Proč vlastně došlo k takovému cenovému trendu? Některé zdroje z rafinerií uvádějí, že výrobní cena je u nafty vyšší než u benzinu. Analytici naproti tomu spatřují příčinu zdražování nafty ve stále vyšší poptávce po této komoditě. Stále větší procento dieselů a podíl nákladní dopravy žene zájem nahoru. Zvyšující se poptávka pak samozřejmě tlačí výše i cenu. V každémpřípadě - poslední týdny byla podle provozovatelů čerpadel nafta z ropy tak drahá, že měli z jejího prodeje čím dál nižší příjmy. Nemohli ovšem z konkurenčních důvodů donekonečna kompenzovat "ztráty" na prodeji nafty vysokými cenami benzinů.
Jedinou cestou, jak se dostat z tohoto kruhu ven, bylo nastavení takových cen, které odpovídají realitě. Nůžky se sevřely definitivně. Tento víkend se Liana v Meziboří u Litvínova a Pasoil vDuchcově rozhodly otestovat, co to se zákazníky udělá.
Nyní tedy přišlo na řadu i hlavní město. Jak se to projevilo v objemu prodeje? Nijak. Opět se potvrdilo, že pražský zákazník je atypický a na cenové hrátky někdy reaguje až odevzdaně. Síť levných čerpacích stanic navštěvují většinou jen stálí zákazníci. Špatný marketing? Víra Pražanů ve značkové zboží? Asi od všeho něco.
Co nás v budoucnu čeká? V Evropě je několik zemí, kde je nafta dražší než benzin. Velká Británie, Slovinsko, Bulharsko, v Irsku jsou ceny shodné, v řadě dalších zemí není rozdíl nijak závratný. Zdá se, že vývoj v České republice spěje tímto směrem. A majitelé dieselů se mohou utěšit tím, že jim motory déle vydrží a že jsou úspornější. Jen návratnost bude o něco pomalejší.