S projektem takzvaných pachových "zdí" přišel Karel Hrouzek z Českomoravské myslivecké jednoty, který nový postup ochrany zvěře i řidičů zkoušel na 121 kilometrech silnic na Litoměřicku a Žatecku.
PACHOVÝ KOLÍKPachový kolík, neboli oplocenka, je dřevěný kolík, na nějž je nanesena chemikálie Hagopur. Jedná se o pěnu s repelentem proti spárkaté zvěři, která imituje pachy velkých predátorů a zvěř tak z místa odpuzuje. Podle Českomoravské myslivecké jednoty, která projekt s pachovými oplocenkami rozjela, je jejich účinnost 80 až 90 procent. |
Pachové oplocenky tvoří linie několika pachových kolíků, na které je nanesena stavební pěna s koncentrátem Duftazaun společnosti Hagopur. "Tato pěna má fungovat jako repelent proti spárkaté zvěři, silně zapáchá po velkých predátorech a zvěř to odrazuje," dodal Pubal.
Někde se pěna nanášela na kolíky, jinde postačil keř nebo hustý porost. Podle Pubala koncentrát účinkuje asi čtyři měsíce, pak se musí obnovit.
Kromě srnců, kterých je v oblasti projektu nejvíce, kolíky zabraly i na zajíce a bažanty. S tím se původně vůbec nepočítalo.
ZVĚŘ NA SILNICIPočet zvířat, která každoročně uhynou na českých silnicích. Zajíc polní 566 400 |
"Chceme zabránit srážkám se zvěří, ale ne zabránit zvěři zcela přecházet silnice. Kolíky v nepřehledných místech, kterým se vyhne, ji vytlačí na přehlednější území," popsal smysl projektu Pubal s tím, že zvěř i řidiči tak mají čas zareagovat a zvířatům zůstane možnost migrovat za potravou nebo za vodou.
Loni se stalo v Česku 3 084 nehod, při který řidiči srazili nějaké zvíře. Jeden člověk při těchto dopravních haváriích přišel o život.
Pachové oplocenky by se v budoucnu mohly objevit v celé České republice. Už nyní jedná myslivecká jednota s výrobcem chemikálie i s Ředitelstvím silnic a dálnic. To pachové oplocenky užívá od loňského listopadu.
"Jsou umístěny například podél dálnice D47 v Moravskoslezském kraji. U dálnic preferujeme klasické oplocení, nicméně to zde ještě není postaveno. Pachové oplocenky nám sloužily jako provizorní řešení a letos je vyměníme za ploty. Pachové kolíky plánujeme užívat na silnicích nižších tříd," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Užívání pachových oplocenek je podle ní pro společnost výhodné. "Nemá sice stoprocentní účinnost jako ploty, ale je mnohem méně nákladné. Rozhodně se jejich užívání nebráníme, spíše naopak," doplnila.