Malý zájem o MHD zatěžuje město

  • 12
Praha - Lidé používají k cestování po Praze stále raději osobní automobily než městskou hromadnou dopravu. Zájem o tento druh cestování zůstává už několik let na relativně stálé, ale nízké úrovni. Podle průzkumů Ústavu dopravního inženýrství (ÚDI) dokonce v porovnání let 1990 a 2000 klesl v průměru o téměř 900 000 osob denně. Pro život ve městě to má velmi negativní důsledky.

V loňském roce se situace o málo zlepšila, k očekávanému zlomu k lepšímu však stále nedochází. "Pokles cestujících MHD a jejich přesun na osobní automobily je pro dopravní poměry i pro život ve městě velmi nepříznivý," shrnuje ÚDI ve své studii.

Výsledky průzkumu jsou skutečně alarmující. V uplynulých jedenácti letech vrostl automobilový provoz v Praze více, než za předcházejících sto let existence automobilismu. U osobních automobilů je to nárůst o 159 procent.

Při srovnání let 1970 a 2000 vzrostl automobilový provoz 3,3 krát, při porovnání let 1990 a 2000 se zvýšil 2,3 krát. "Důsledkem je plošné přetížení komunikační sítě ve městě a stále častější dopravní zácpy, které mají negativní vliv na životní prostředí zejména v centru Prahy, které je významným historickým a kulturním dědictvím zapsaným v seznamu Unesco," píší autoři ve své dopravní studii.

Pražští politici ve svých volebních programech opakovaně slibují, že cestování v MHD zvýhodní tak, aby omezili zatěžující osobní automobilovou dopravu ve městě.

Zatím se jim to ale nedaří. Přes prokazatelné výsledky průzkumů jim však optimismus neschází. "Nepříznivý trend poklesu zájmu o MHD se podařilo loni zastavit. Snažíme se MHD podpořit tak, aby cestující přilákala. Už šest let se nemění ceny jízdného, investujeme i do modernizace autobusů a metra, rozšiřujeme trasy MHD," říká náměstek primátora Jiří Paroubek (ČSSD).

Podle opozičního zastupitele KDU-ČSL Mariána Hoška však není počínání současného vedení města příliš účinné, neboť je živelné. "Neexistuje ucelená koncepce na zlepšení situace. Na pozadí zájmu zůstává například budování záchytných parkovišť na okrajích Prahy. Tím se musí začít," upozornil. Je přesvědčený, že osobní doprava by se například měla vytlačit z centra města tím, že se zredukuje počet parkovacích míst, které budou navíc moci využívat pouze zde žijící obyvatelé.

Fungování MHD v Praze zajišťuje Dopravní podnik. Před třemi lety zahájil program zvýšení kvality MHD, který má přilákat další cestující. V rámci něj se snaží zlepšit například ustrojovací kázeň a chování řidičů, pravidelnost spojů, předprodeje jízdenek a postupně modernizovat vozový park. "Podle našich průzkumů se loni zvýšil počet cestujících asi o pět procent," tvrdí generální ředitel Milan Houfek.

"Obtížně řešitelným problémem je ale například prosazení samostatných jízdných pruhů pro autobusy a oddělených tratí pro tramvaje ve městě. Často se tak dostávají do kolon osobních automobilů, což narušuje pravidelnost spojů," upozornil Milan Houfek.

Situace se zlepší, říká primátor

Jan Kasl"Masivními investicemi se snažíme lidi přesvědčit o kvalitě i spolehlivosti městské hromadné dopravy, a tedy o výhodnosti používat ji," tvrdí primátor Jan Kasl. Podle něj současné vedení metropole, které ovládá ODS a ČSSD, prosazuje zvýhodnění městské hromadné dopravy na úkor dopravy osobní. Tvrdí, že v posledním roce se už podařilo stabilizovat klesající zájem o MHD. "Myslím, že nyní se bude situace pouze zlepšovat," zdůraznil.

Z dlouhodobějšího porovnání se zájem veřejnosti o MHD příliš nemění a zůstává trvale nízký. To vás nechává v klidu?
To určitě ne. Ale musíme vycházet z omezených finančních zdrojů, které máme k dispozici. Pro oblast dopravy je však využíváme v maximální možné míře.

To znamená...
To znamená, že stavíme trasu metra 4 C, tramvajovou trasu na Barrandov, která výrazně zlepší životní prostředí v této části města, pořídili jsme dvaadvacet a koupíme dalších dvacet nových vagonů do metra. Loni jsme modernizovali vozový park Dopravního podniku osmdesáti novými autobusy a třicet dalších bude letos. Podporujeme i výstavbu záchytných parkovišť na okrajích města.

Právě nedostatek záchytných parkovišť řidiči přijíždějící do metropole kritizují. Jsou tak nuceni hledat vhodné místo v centru města, místo toho, aby přijížděli z parkovišť hromadnou dopravou.
Jejich výstavba nepostupuje optimálním tempem. Mnohdy to způsobují problémy v majetkových vztazích k pozemkům, které jsme pro to vytipovali. Ale například výstavbě parkovacího domu ve Zličíně už nic nebrání a stavba velkého parkoviště na Radlické se připravuje.

Zatím se vám to příliš nedaří. Nepomohlo by finanční zvýhodnění cestujících v MHD, například snížením ceny jízdného?
Domnívám se, že ne. Cena jízdného se posledních šest let neměnila a zůstává i pod mírou inflace. Na- opak si myslím, že by se mohla zvýšit cena jednotlivého jízdného, které využívají jen občasní cestující nebo turisté. Ti se dokonce baví tím, jak je to pro ně levné. Například ve Vídni zaplatí v MHD 20 šilinků, v Londýně libru a půl.

Věříte, že se vůbec podaří výrazněji zvýšit množství lidí přepravovaných pražskou MHD?
Výrazně zřejmě ne, neboť to souvisí s civilizačními trendy, kdy většina lidí upřednostňuje svůj vlastní dopravní prostředek. Jsou tak mobilnější a obvykle i rychlejší. Naším cílem je vytlačit osobní dopravu z centra Prahy. K tomu směřuje veškeré naše snažení.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video