V loňském roce se situace o málo zlepšila, k očekávanému zlomu k lepšímu však stále nedochází. "Pokles cestujících MHD a jejich přesun na osobní automobily je pro dopravní poměry i pro život ve městě velmi nepříznivý," shrnuje ÚDI ve své studii.
Výsledky průzkumu jsou skutečně alarmující. V uplynulých jedenácti letech vrostl automobilový provoz v Praze více, než za předcházejících sto let existence automobilismu. U osobních automobilů je to nárůst o 159 procent.
Při srovnání let 1970 a 2000 vzrostl automobilový provoz 3,3 krát, při porovnání let 1990 a 2000 se zvýšil 2,3 krát. "Důsledkem je plošné přetížení komunikační sítě ve městě a stále častější dopravní zácpy, které mají negativní vliv na životní prostředí zejména v centru Prahy, které je významným historickým a kulturním dědictvím zapsaným v seznamu Unesco," píší autoři ve své dopravní studii.
Pražští politici ve svých volebních programech opakovaně slibují, že cestování v MHD zvýhodní tak, aby omezili zatěžující osobní automobilovou dopravu ve městě.
Zatím se jim to ale nedaří. Přes prokazatelné výsledky průzkumů jim však optimismus neschází. "Nepříznivý trend poklesu zájmu o MHD se podařilo loni zastavit. Snažíme se MHD podpořit tak, aby cestující přilákala. Už šest let se nemění ceny jízdného, investujeme i do modernizace autobusů a metra, rozšiřujeme trasy MHD," říká náměstek primátora Jiří Paroubek (ČSSD).
Podle opozičního zastupitele KDU-ČSL Mariána Hoška však není počínání současného vedení města příliš účinné, neboť je živelné. "Neexistuje ucelená koncepce na zlepšení situace. Na pozadí zájmu zůstává například budování záchytných parkovišť na okrajích Prahy. Tím se musí začít," upozornil. Je přesvědčený, že osobní doprava by se například měla vytlačit z centra města tím, že se zredukuje počet parkovacích míst, které budou navíc moci využívat pouze zde žijící obyvatelé.
Fungování MHD v Praze zajišťuje Dopravní podnik. Před třemi lety zahájil program zvýšení kvality MHD, který má přilákat další cestující. V rámci něj se snaží zlepšit například ustrojovací kázeň a chování řidičů, pravidelnost spojů, předprodeje jízdenek a postupně modernizovat vozový park. "Podle našich průzkumů se loni zvýšil počet cestujících asi o pět procent," tvrdí generální ředitel Milan Houfek.
"Obtížně řešitelným problémem je ale například prosazení samostatných jízdných pruhů pro autobusy a oddělených tratí pro tramvaje ve městě. Často se tak dostávají do kolon osobních automobilů, což narušuje pravidelnost spojů," upozornil Milan Houfek.
Situace se zlepší, říká primátor |
"Masivními investicemi se snažíme lidi přesvědčit o kvalitě i spolehlivosti městské hromadné dopravy, a tedy o výhodnosti používat ji," tvrdí primátor Jan Kasl. Podle něj současné vedení metropole, které ovládá ODS a ČSSD, prosazuje zvýhodnění městské hromadné dopravy na úkor dopravy osobní. Tvrdí, že v posledním roce se už podařilo stabilizovat klesající zájem o MHD. "Myslím, že nyní se bude situace pouze zlepšovat," zdůraznil. Z dlouhodobějšího porovnání se zájem veřejnosti o MHD příliš nemění a zůstává trvale nízký. To vás nechává v klidu? To znamená... Právě nedostatek záchytných parkovišť řidiči přijíždějící do metropole kritizují. Jsou tak nuceni hledat vhodné místo v centru města, místo toho, aby přijížděli z parkovišť hromadnou dopravou. Zatím se vám to příliš nedaří. Nepomohlo by finanční zvýhodnění cestujících v MHD, například snížením ceny jízdného? Věříte, že se vůbec podaří výrazněji zvýšit množství lidí přepravovaných pražskou MHD? |