Inzerát Ministerstva zdravotnictví k plánované vakcíně proti onemocnění covid-19 | foto: MZČR

Blatného inzerát je v nemilosti. Sežeňte si lepší marketéry, zlobí se Babiš

  • 323
Premiér Andrej Babiš kritizoval z Bruselu inzerát ministerstva zdravotnictví k propagaci očkování, označil ho za katastrofální. Ministr zdravotnictví Jan Blatný si podle něj má sehnat pořádné marketéry a s kampaní jsou ve skluzu. „Jde o první část mediální kampaně zaměřené na podporu očkování, větší bude v lednu,“ řekla iDNES.cz mluvčí resortu Barbora Peterová.

Ministerstvo zdravotnictví si tento týden zadalo novinový inzerát, ve kterém uvádí důvody, proč by se lidé měli nechat očkovat proti onemocnění covid-19. Zároveň v něm odmítá nepravdivá tvrzení o očkování. Kritici inzerátu poukazovali na grafickou podobu inzerátu i na jeho nevhodnou formu.

Ministr Blatný k dotazu na kampaň odpověděl, že na ni má i pozitivní ohlasy. „Slyšel jsem i pozitivní hodnocení, že to sice není nejhezčí obrázek, ale že je dobře, že se něco děje. Držel bych se spíše tohoto hodnocení,“ uvedl Blatný. Současnou menší kampaň s inzeráty a spoty v rádiích podle Blatného dřívějšího vyjádření připravili zaměstnanci ministerstva.

„Jedná o první, menší část mediální kampaně zaměřené na podporu očkování proti nemoci covid-19. Co se týče komunikační kampaně, jejíž realizace byla Ministerstvu zdravotnictví uložena usnesením vlády, v současné chvíli připravuje advokátní kancelář vybraná na základě výběrového řízení dokumentaci pro výběrové řízení na samotnou mediální kampaň,“ řekla mluvčí resortu Barbora Peterová.

Ministr Blatný doporučil v pátek, jak se lidé mají chovat, i takto:

Osvěta ministra Jana Blatného

Podle resortu je to kvůli transparentnosti při zadávání zakázky. Velká profesionální kampaň, na kterou resort dostal z rozpočtu 50 milionů korun, bude od ledna. „Jejím cílem bude především podpora zájmu o očkování proti onemocnění covid-19, vyvracení dezinformací nebo osvěta ohledně onemocnění covid-19,“ dodala.

Kampaň ministerstva má příští týden být v tisku, celoplošných rádiích, zpravodajských i odborných portálech či sociálních sítích. „Webové bannery navedou čtenáře na informace o vakcíně proti zveřejněné na stránkách ministerstva,“ uzavřela mluvčí resortu Peterová.

Asi dobrý úmysl, ale špatně zpracovaný, říká Hejlová

Způsob zpracování inzerátu je podle vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisy Hejlové špatně, i když s patrně dobrým úmyslem.

Pedagožka popsala jednotlivé části inzerátu a vysvětlila, proč jsou podle ní špatně. Hned v záhlaví jsou podobným fontem titulky, které si lidé spojí. „Titulky čtou lidé ponejvíce. Tyto dva si spojí a budou se domnívat, že to je inzerát proti očkování,“ vysvětlila Hejlová. V textu jsou pak zopakované dezinformace, které si podle ní lidé zapamatují i s tím, že byly podepsané ministerstvem zdravotnictví. Vizuální zpracování také není ideální. „Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu,“ dodala. 

V průzkumech se dlouhodobě ukazuje, že velká část lidí se k očkování obecně staví negativně a odmítají ho. To se podle Hejlové těžko změní jen tím, že se ve veřejném prostoru objeví několik inzerátů.

„Musíte připravit komplexní komunikační kampaň, jejímž základem musí být pečlivé vysvětlování a informování lidí o tom, jaké jsou přínosy, ale i možná rizika vakcíny a k čemu je očkování dobré. Proto si nevystačíte inzeráty a bannery. Navíc když jich bude hodně a budou takto špatné, skutečně to může být kontraproduktivní a vést k tomu, že se lidé naopak zaseknou,“ vysvětlila pro iDNES.cz vedoucí katedry Marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd UK Denisa Hejlová.

Inzerát v novinách je podle Babiše katastrofální

Premiér Babiš v Bruselu novinářům řekl, že úkolem ministerstva zdravotnictví je přesvědčit lidi, aby se nechali očkovat, a k tomu připravit odpovídající mediální kampaň. 

„Doufejme, že bude vypadat jinak než ten inzerát, který jsem viděl, byl úplně katastrofální,“ poznamenal. Dodal, že volal Blatnému, aby si našel pořádné marketéry. „Abychom se za to nemuseli stydět,“ řekl.

Zároveň poznamenal, že ministerstvo zdravotnictví má s kampaní k očkování zpoždění. „Ale samozřejmě stát není firma, takže všechno je složité, nejdřív to posoudí právníci, poté se soutěží, ale už by to mělo být v procesu. Samozřejmě už to mělo být dávno venku, protože máme plno fake news,“ řekl. Zopakoval, že očkování nebude povinné a jde o ochranu zdraví lidí.

Nejnáročnější operace v dějinách Česka

Koordinátor očkování Zdeněk Blahuta řekl, že očkování proti koronaviru, které se plánuje na příští rok, bude jednou z nejnáročnějších logistických operací v dějinách českého a československého zdravotnictví. Do očkování se zapojí desítky organizací, mimo jiné ministerstvo vnitra, kraje, armáda, distributoři léčiv a zdravotnická zařízení.

Blahuta zopakoval, že první dodávky vakcín by měly být v Česku v lednu. Protože se zřejmě bude jednat o vakcínu, která vyžaduje skladování a převoz při velmi nízkých teplotách, počet očkovacích center bude zpočátku omezen. Podle Blahuty se dá rovněž očekávat, že v první fázi bude mít zájem o očkování více lidí, než pro kolik bude mít Česko vakcínu k dispozici.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video