SŽDC drasticky varuje před smrtí na kolejích, Facebook kampaň zablokoval

  11:06aktualizováno  11:06
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) minulý týden odstartovala novou preventivní kampaň, kterou doplňují drastické fotografie skutečných nehod. Drsné snímky následně rozmazala kvůli některým negativním reakcím občanů. Kampaň za 200 tisíc korun vadila i provozovatelům sociálních sítí. Podle odborníků však ústupek SŽDC účinek kampaně oslabí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypustila minulý týden do světa sérii preventivních videí ukazujících zásady bezpečnosti na železnici. Upozorňuje například na následky vystupování z rozjetého vlaku či nedovolené přecházení přes koleje. Videa začínají krátkým příběhem a jsou doplněna fotografiemi následků skutečných železničních nehod. Šířit je se SŽDC rozhodla prostřednictvím sociálních sítí. Po týdnu však první drsné video stáhla a snímky rozmazala. Ve stejné podobě pak ve středu vyšel i další díl kampaně.

„Zhruba pět procent z celkového počtu reakcí upozorňovalo na to, že je klip příliš drastický,“ vysvětlila ve středu mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová, proč se SŽDC rozhodlo změnit ostrost fotografií. Ve čtvrtek však připustila, že příspěvek vadil i provozovatelům sociálních sítí. První příspěvek Facebook do čtyřiadvaceti hodin zablokoval. Týden po zveřejnění Instagram spot zkrátil o fotografie z nehod, YouTube přidal věkové omezení. 

„Druhé video s rozostřenými fotografiemi není nijak omezeno,“ dodala Pistoriusová. Ani původní verze však podle ní závadná nebyla. „Šlo o reálné záběry a skutečné následky nehod na železnici. S těmi se setkáváme v průběhu celého roku. Podle nás do kampaně patří,“ dodala.

Kampaň připravili zaměstnanci odboru komunikace SŽDC. „Pouze jsme soutěžili kameru a postprodukční práce. Částka nepřesáhla 200 tisíc korun,“ doplnila Pistoriusová. 

Je jednodušší něco rozrastrovat, než vymyslet řešení

Odborníci jsou však kritičtí. „Myslím, že účinek kampaně se oslabí,“ uvedl ředitel Asociace komunikačních agentur ČR Marek Hlavica. S tím souhlasí i prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. „Je jednodušší něco alibisticky rozrastrovat, než vymyslet jaké kreativní řešení, které by vedlo ke splnění cílů komunikace,“ dodal.

Upozornil také na to, čemu se patrně chtěla SŽDC vyhnout. „Případná stížnost na Radu pro reklamu se může dostat až do správního řízení na živnostenský úřad,“ přiblížil Brabec. Podle něj však nejde jen o finanční postihy, ale i o negativní konotace v souvislosti s medializací. 

Dvě stě mrtvých ročně

I přesto, že jsou cílovou skupinou kampaně především teenageři, video se snaží varovat všechny věkové kategorie. Každý červencový týden pak SŽDC zveřejní prostřednictvím sociálních sítí další příspěvek. Ten ukáže například následky telefonování při řízení auta a s tím spojené nepozornosti v blízkosti železničního přejezdu či přecházení tratě i přes sklopené závory.

Riskování na železnici stálo v roce 2018 bez sebevražd život 212 lidí, z toho 37 mladých do 25 let. V letošním roce zaplatilo životem 106 osob, z toho 22 mladých do 25 let.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Bylo to hrozné, líčí turistka. Při bouři zemřeli v Chalkidiki dva Češi

Převrácený autokaravan v řecké vesnici Sozopoli, v němž zemřeli dva čeští...

Silná bouře na řeckém poloostrově Chalkidiki si ve středu večer vyžádala sedm obětí, šest z nich byli turisté. Mezi...

Misionářka chtěla tak pomáhat Africe, až údajně zabila sto malých dětí

Lékařáská péče v Ugandě

V Ugandě běží soud s americkou misionářkou, která si podle obžaloby hrála na lékařku, přestože medicínu nikdy...

V penzi spolu chtěli procestovat svět. Na řecké pláži je zabila bouře

Na pláži na řeckém poloostrově Chalkidiki v noci na čtvrtek zemřeli dva Češi....

Manželé z Vysočiny si na stáří koupili zánovní obytný automobil. Chtěli procestovat Evropu, být na důchod co možná...

Bouřky, déšť a zima. Počasí kazí Čechům dovolenou v Chorvatsku

Silná bouřka provázená přívalovým deštěm v Praze (6. června 2019)

Chorvatsko je pro Čechy nejoblíbenější letní destinací, každoročně jich tam za mořem vyrážejí stovky tisíc. Na tento...

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Další z rubriky

Ušní implantáty dostávají v Česku víc děti. Ve světě je to jinak, říká lékař

ilustrační snímek

Zpočátku to byla rarita. V současnosti ale má ušní implantát už více než tisíc Čechů. „Dítě, které dostane implantáty...

Při přeměně praporu výsadkářů na pluk bude armáda v Chrudimi mocně stavět

Cvičení 43. VPR Chrudim v Ralsku

Chrudimský 43. výsadkový prapor projde do roku 2026 kvůli zvýšení bezpečnosti zásadními změnami. Povýší na pluk a...

Pitná voda jako ústavní právo? Tři strany se přetahují, kdo návrh prosadí

Voda pro Prahu - Vodní nádrž Želivka

Každý má právo na pitnou vodu a vodní zdroje jsou ve správě státu. Právě to navrhuje napsat do Ústavy České republiky...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz