Všichni maturanti budou psát jednu písemku z češtiny navíc. V novém didaktickém testu, který je povinnou součástí státní maturity, dostanou třeba tuto otázku: "Ve které z následujících nabídek nemovitostí se nadbytečně opakují informace?"
Následuje několik možností, které obsahují slova jako "variabilně využitelný areál" či "dům s možností podnikání v kanceláři zřízené v přízemí".
Učitelé češtiny se bojí, že právě v této části zkoušky někteří studenti pohoří. Takzvanou "čtenářskou gramotnost", tedy to, zda školáci dokážou porozumět textu a interpretovat ho, proto už začala zkoumat i Česká školní inspekce.
Podle její výroční zprávy textům zcela bez váhání rozumí jen 4 žáci z 10. A každý pátý student střední školy má vážné nedostatky při interpretaci textu.
"Z výsledků vychází, že školy se snaží práci s textem učit, ale ne vždy si úplně vědí rady. Učitelé se však snaží reagovat tak na mezinárodní srovnání, podle kterého české děti zaostávají," říká mluvčí školní inspekce Libor Vacek.
Podle mezinárodních průzkumů jsou čeští žáci pozadu hlavně v získávání informací z textu. Výborně to zvládá jen šest procent dětí, zatímco v evropský průměr je 11 procent. Devět procent českých dětí neumí získat informace z textu téměř vůbec.
Na střední škole už je pozdě, říkají učitelé
Učitelé češtiny na středních školách vidí problém v tom, že se chápání textu těžko dohání. Vyvíjet se začíná už na prvním stupni základní školy a v patnácti letech už bývá poměrně stabilní.
"Je velký rozdíl mezi dětmi, které přicházejí ze základní školy, a těmi, které za sebou mají čtyři roky víceletého gymnázia. Ti první se někdy nemají čeho chytit, když dostanou do ruky text," říká češtinář Aleš Říman z havlíčkobrodského gymnázia.
Některé děti jsou podle něj znevýhodněny i způsobem výuky, kterou prošly.
"Stále je časté, že si mají přečíst ukázku z čítanky, odpovědět na tři hloupé otázky, naučí se obsah díla a nemají přímý kontakt s textem. Nedá se říct, že by děti byly automaticky čtenářsky negramotné, ale jde o to, jakým kontaktem s textem projdou," říká Říman.
"Čtení nemůžeme nařídit"
Přestože novou maturitu provází reforma výuky, zřejmě se nedá čekat, že by se školáci začali ze dne na den učit jinak a na poslední chvíli začali chápat texty lépe. Ministerstvo školství přesto nechce chystané maturity upravovat.
"Je jasné, že české děti v čtenářské gramotnosti zaostávají, ale test není zas tak těžký, aby kvůli tomu neodmaturovaly," říká mluvčí ministerstva Kateřina Böhmová.
Ministerstvo chce teď hlavně podporovat programy na zvýšení čtenářské gramotnosti.
Školáci a čteníVýborně a bez váhání rozumí přečtenému textu 41 % školáků. V interpretaci textu si zcela bezchybně počíná 31 % školáků. 9 % to vůbec nezvládá. Na středních školách selhává 18 % studentů. Posoudit, jakou má text formu, nedokáže 14 % školáků. 12% středoškoláků neumí posoudit obsah textu.
|