Dodavatelská firma bude rozhodovat také o tom, ke kterým stránkám budou mít přístup. Na školních stránkách bude moci vystavit informace, jež sama vybere.
Ministr sice před měsícem požádal AutoCont On Line a Český Telecom o zveřejnění smlouvy, dodavatel to však odmítl. "Tomu projektu nikdo nevěří. Máme pocit, že by to bylo zneužito jako volební téma," tvrdí mluvčí projektu Jiří Chvojka.
"Po volbách ztratí většina lidí o smlouvu zájem, pak ji zveřejníme." V příloze o řízení projektu se vedle obchodního náměstka či týmu právní podpory dočteme i o Krizovém týmu Nikita. Jeho úkolem je: Řešení technických krizí. Řešení "politických" krizí. Přispívání "netypickými" informacemi.
Ministerstvo mlčí
Ministr školství Eduard Zeman se ústy své mluvčí odmítl ke znění smlouvy vyjádřit.
"Když má škola problém třeba s připojením k síti, jede tam tým technologů," říká mluvčí Chvojka. Co je myšleno politickými krizemi a netypickými informacemi, však vysvětlit nedokáže: "No comment. Nevím. Netuším."
Na pondělí připravuje Balbínova poetická strana tiskovou konferenci, kde se chystá zveřejnit podrobnosti o projektu Internet do škol, které její členové zjistili.
Generální dodavatel bude mít přístup do všech poštovních schránek. Takovou možnost má kterýkoliv správce poštovního serveru. Jinou moc má však někdo, kdo má přístup do pošty jedné nebo několika škol, a jinou ten, kdo má přehled o korespondenci 3620 škol.
Kromě e-mailů žáků a učitelů bude moci generální dodavatel také sledovat, které stránky na webu navštěvují. Školy budou připojeny na jednotnou školskou síť - takzvaný školský intranet. Teprve odtud se budou přes jeden kanál připojovat do veřejné sítě.
V jedné z příloh smlouvy se dočteme, že "veškerý provoz se bude monitorovat, analyzovat a vyhodnocovat". "Smlouvu nikdo nezveřejnil. Nebudu se vyjadřovat k něčemu, co máte na stole," říká mluvčí projektu Chvojka.
Prodej informací
"Statistiky, data o tom, na které stránky se žáci a učitelé dívají a co na nich čtou, se dají dobře prodat," říká Jiří Peterka z pražské pedagogické fakulty. Zástupci generálního dodavatele se podle něj na seminářích také netajili tím, že se chystají marketingové studie dělat.
Generální dodavatel bude mít přehled o všem, co na počítači dělají žáci a učitelé.Tím však jeho moc nekončí. Bude také rozhodovat, ke kterým stránkám budou mít přístup.
A konečně, na školské stránky bude zavěšovat programy a informace. Na ministerstvu školství vznikl před časem materiál, který navrhoval, aby vznikla obecně prospěšná společnost. Ta měla shánět peníze na další počítače z reklamy zavěšené na školních stránkách a z organizování spotřebitelských soutěží pro žáky. Ve vládě se nakonec tento návrh neobjevil.
O tom, že generální dodavatel bude mít kromě státních miliard i peníze od firem, však hovoří další z příloh už podepsané smlouvy. "Odmítám se vyjadřovat," reaguje mluvčí Chvojka na otázku, za co budou firmy dodavateli platit.
Plánované spotřebitelské soutěže se však znovu nabízejí. Právě mluvčí projektu Internet do škol Jiří Chvojka je totiž zároveň spolumajitelem agentury GoodCom. Ta mimo jiné žije z reklamy pro řetězce potravinářských supermarketů Billa.