Učitelský kodex radí, jak řešit klima, šátky i sexuální identitu, říká spoluautor

  • 226
Na světě je etický kodex učitelů. Jeho spoluautor, pedagog Michal Kaderka z Učitelské platformy v Rozstřelu řekl, že jde o živý dokument, který se ještě bude vyvíjet. „Je to jakýsi návod pro učitele, jaký mají zaujmout postoj k situacím, které se v současnosti na školách odehrávají. Je to reakce na 21. století, které se nám do škol postupně dostalo.“

Etický kodex nevymyslel stát ani žádná instituce. Iniciativa na jeho sepsání vzešla přímo od učitelů. Ti se při výuce setkávají s novými podněty, které musí před žáky reflektovat.

Kodex nelze právně vymáhat

„Je to profesní kodex. A každá profese něco podobného potřebuje. Existuje novinářský kodex, kodex lékařů nebo pacientů,“ říká Kaderka. „Kodexy jsou důležité, protože řeší situace, na které je často zákon krátký.“

„Samozřejmě, že kodex není vymahatelný, závazný. Stejně jako si nemůžete právně vynutit, aby vás někdo v tramvaji pustil sednout, pokud nemůžete chodit. Záleží skutečně čistě na svědomí konkrétního učitele a na kultuře konkrétní školy, zda se kodexem budou řídit,“ vysvětluje Michal Kaderka.

Kodex vznikl ve spolupráci patnácti organizací, spolků a ministerstva školství. Na jeho tvorbě se kromě Učitelské platformy podíleli také zástupci školní inspekce, Asociace děkanů pedagogických fakult nebo Unie rodičů.

Ekologie a klimatický boj

Dva body kodexu vzbudily zvýšený zájem veřejnosti. Jeden z nich se týká životního prostředí. V kodexu se přímo píše: „Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity, zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.“

Podle Kaderky se s klimatickými výzvami setkávají učitelé denně. „Představte si následující situaci: Jako učitel jedete na výlet. Na výběr budete mít buď rychlý a neekologický spoj, nebo spoj šetrný k životnímu prostředí, ale cesta zabere o hodinu nebo dvě déle.“

„Kodex samozřejmě neříká: musíte použít vlak. Ponechává pedagogům autonomii. Ale dává návod, že učitel by měl jít dětem příkladem,“ vysvětluje Kaderka s tím, že by bylo ideální, aby se kantor zamyslel nad tím, co je v dané chvíli správné.

Sexuální identita a gender

Další diskutovanou částí kodexu je bod číslo 5: „Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.“

Řada učitelů se už s genderovou problematikou na školách setkala. Zejména studenti na středních školách mohou během školního roku procházet procesem změny pohlaví. Zatímco ještě v září vystupovali jako chlapci, na konci pololetí nebo školního roku dokončují tranzici a vystupují už jako dívky.

Školy pak řeší specifické problémy. Třeba to, kam má konkrétní student chodit na toalety. Mnozí učitelé je navíc odmítají oslovovat novým jménem a trvají na oslovování podle údajů v evidenci školy. Někteří pedagogové se k těmto studentů chovají odtažitě, nezřídka s despektem.

Etický kodex pro učitele

  1. Učitel vytváří prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně
    Dítě se cítí ve školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává žákovi možnost prožívat školní prostředí jako dobré a spravedlivé.
  2. Učitel přijímá spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu i své žáky
    Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak podporují demokratickou kulturu ve škole.
  3. Učitel uznává své kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy
    Učitel se nechává inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního rozvoje.
  4. Učitel respektuje práva rodičů a zákonných zástupců žáka, vnímá je jako partnery a naslouchá jim
    Učitel si umí nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, žákům i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí žáka zachází eticky s údaji o něm i jeho rodině.
  5. Učitel je vnímavý ke kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí
    Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.
  6. Učitel kontinuálně usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky
    Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
  7. Učitel připravuje děti na život ve stále se měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální kompetence
    Učitel klade důraz na etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje profesní standardy i v online světě.
  8. Učitel pracuje udržitelně, a to s ohledem na své vlastní síly i životní prostředí
    Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.
  9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci
    Učitel se všemi účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či erotické vztahy mezi učiteli a žáky jsou nepřípustné.
  10. Učitel propojuje vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy žáka
    Učitel aktivně hledá příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, jež žáci získali při mimoškolních aktivitách. Vhodně na ně ve výuce navazuje a zamýšlí se,jak je zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů.

Zdroj: Učitelská platforma

„V kodexu není vyloženě popsaný postup. Samozřejmě že každá škola má úplně jiné podmínky. Ne každá má prostory na nové toalety nebo šatny. Každopádně škola by měla vyvinout snahu vytvořit co nejbezpečnější prostředí právě pro tyto studenty a studentky,“ míní Kaderka.

Má škola dítěti vyhovět respektovat jeho odlišnou sexuální identitu, přestože jeho rodiče nesouhlasí? Jak přistupovat k propagaci náboženství? A řeší kodex muslimské šátky na školách? I o tom hovořil Michal Kaderka z Učitelské platformy v Rozstřelu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video