Dunaj trápí turbulence a víry. Vltava je jiná, říká k nehodě správkyně řeky

  15:41aktualizováno  15:41
Středeční tragická nehoda na Dunaji stála život minimálně sedm asijských turistů. Situace na nejvytíženějších českých řekách Labi a Vltavě je podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové úplně jiná, než v Budapešti. Jsou méně divoké a nejsou tolik zatížené nákladní dopravou.

Které z řek jsou u nás z hlediska turistických lodí nejvíce vytížené?
Určitě je to Vltava a Labe. V centru Prahy máme jednu z oblastí s nejintenzivnějším plavebním provozem v České republice.

Dá se situace na Vltavě v Praze srovnat s provozem na Dunaji v Budapešti?
Úplně srovnatelné to není. Charakter vodní cesty je totiž zásadně jiný. V Praze na Vltavě jsme na kanalizované vodní cestě. To znamená, že to v podstatě není volná řeka. Máme zde řadu jezů a plaveních komor. Naopak Dunaj je řeka, kde je veliké proudění, není kanalizovaná. Její mocnost, co se množství vody týče, je oproti Vltavě nesrovnatelně větší. Jenom pro představu – budeme-li mluvit o kategorizaci vodní cesty, tak se Dunaj v Budapešti řadí do třídy šest. U nás je Labe od Mělníka po státní hranici na úrovni pět a Vltava v Praze patří do třídy čtyři. Už z toho je jasné, že je situace u nás jiná.

Fotogalerie

Kde se tedy rozdíly projevují?
Na Dunaji je obrovský plavební provoz. Je tam významný podíl nákladní dopravy, která je v Praze zcela minimální. Na vodě samotné se potýkají se silnými turbulencemi, s velkými víry a ohromným prouděním, které tady my nemáme.

U nás je tedy provoz výrazně nižší?
Ano, to je. Zejména je nižší provoz nákladní lodní dopravy. V Praze jsou hlavně osobní lodě a malá rekreační plavidla. Při pohledu z mostu provoz vypadá, intenzivní. A také je. Ale je to především výletní provoz, a ten je úplně jiný, než komplikovaný provoz na Dunaji.

Je u nás nějaká regulace, kolik plavidel smí řeku využívat?
Taková regulace neexistuje. V České republice platí stejná legislativa jako v celé Evropě. Pokud splníte podmínky technické způsobilosti plavidla, to znamená, že máte platné technické osvědčení, a plavidlo vede vůdce, který má příslušné oprávnění, pak můžete plout. Je to takzvané právo svobodné plavby. K určité regulaci dochází v Praze počtem stání, protože ta samozřejmě nejsou neomezená. Když se vyčerpají kapacity, tak to vlastně funguje jako druh regulace.

Mění se nějak bezpečnost na řekách?
K bezpečnosti v České republice teď významně přispívá novela zákona a vnitrozemské plavbě, která zavedla pro velká plavidla povinné vybavení zařízením pro sledování polohy a pohybu, takzvané AIS. Plavidla se díky tomu snadněji navzájem rozpoznají. Zároveň musí být každé plavidlo nahlášeno správci tohoto systému, což je náš úřad. Takže i my na Středisku říčních informačních služeb vidíme polohu jednotlivých plavidel, která jsou tímto systémem vybavená.

Podle dostupných informací byla loď, která havarovala, vyrobena v roce 1949, plují i u nás takto stará plavidla?
Určitě ano, ale stáří lodi nemusí v žádném případě souviset s nehodou. Všechna plavidla totiž musejí mít lodní osvědčení a podrobují se pravidelným technickým prohlídkám, které velmi často znamenají nejenom prohlídku na vodě, ale také prohlídku na souši, kde se kontroluje stav podponorových částí. Stáří u lodí je běžně jiné, než stáří třeba u automobilů. Nemyslím si, že stáří jedné z lodí v Budapešti musí nutně souviset s nehodou.

V Budapešti se na Dunaji potopila loď s turisty, nejméně sedm lidí zemřelo

Takže riziko podobné tragédie je u nás nižší než na Dunaji?
Vyloučit se to samozřejmě nedá, ale vzhledem k jinému charakteru řeky i provozu si troufám říci, že situace je u nás o něco jednodušší. Tím pádem je i zajištění bezpečnosti pro cestující o něco snazší.

Kdyby přesto k podobnému neštěstí došlo, existuje nějaký krizový plán?
Integrovaný záchranný systém, pokud vím, pravidelně cvičí i záchranu plavidel při požáru i potopení. V případě podobné situace by se přivolaly záchranné složky stejně jako při jakékoliv jiné výjimečné situaci.

Jaká kritéria musí splnit člověk, který chce být kapitánem velké lodi?
Musí si vyřídit profesionální průkaz vůdce plavidla. Ta způsobilost se vlastně postupně vyskládává. To znamená, že budoucí kapitán začíná vždycky jako lodník. Už před tím musí naplout určitou praxi a složit zkoušku. Pak získává jednotlivé způsobilosti, až se dostane na způsobilost kapitána pro vedení plavidla na vnitrozemských vodních cestách Evropského společenství. Musí také splnit závěrečné zkoušky, které jsou zatím teoretické. Ale nově na základě evropské směrnice bude zavedená také finální praktická zkouška. Získá tím oprávnění, které je uznatelné v rámci celé Evropské unie. Nejkratší cesta k takovému oprávnění však trvá minimálně šest let. Rozhodně to není povolení, ke kterému se dostane každý.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Bylo to hrozné, líčí turistka. Při bouři zemřeli v Chalkidiki dva Češi

Převrácený autokaravan v řecké vesnici Sozopoli, v němž zemřeli dva čeští...

Silná bouře na řeckém poloostrově Chalkidiki si ve středu večer vyžádala sedm obětí, šest z nich byli turisté. Mezi...

V penzi spolu chtěli procestovat svět. Na řecké pláži je zabila bouře

Na pláži na řeckém poloostrově Chalkidiki v noci na čtvrtek zemřeli dva Češi....

Manželé z Vysočiny si na stáří koupili zánovní obytný automobil. Chtěli procestovat Evropu, být na důchod co možná...

Bouřky, déšť a zima. Počasí kazí Čechům dovolenou v Chorvatsku

Silná bouřka provázená přívalovým deštěm v Praze (6. června 2019)

Chorvatsko je pro Čechy nejoblíbenější letní destinací, každoročně jich tam za mořem vyrážejí stovky tisíc. Na tento...

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Expremiér Nečas si koupil byt. Finanční transakce však nahrávají spekulacím

Manželé Petr a Jana Nečasovi přicházejí na slavnostní  recepci, kterou...

Byt o velikosti téměř sto metrů čtverečních s terasou o výměře 37,66 metrů čtverečních v sedmém patře Rezidence Na...

Další z rubriky

Šéf Svazu průmyslu se pyšní diplomem z „Oxfordu“. Nedorozumění, hájí se

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák čelí dalším problémům. Po osočení protestujících studentů při stávce...

Nejen Jourová. Vláda musí do eurokomise najít dva kandidáty, rozhodne v srpnu

Premiér Andrej Babiš a eurokomisařka Věra Jourová se zúčastnili v Černínském...

Českou vládu nejspíš čeká úkol najít dva vhodné kandidáty do nové Evropské komise, z nichž by si nová šéfka Evropské...

Podvedení v kauze H-System čelí nové žalobě. Hrozí, že budou platit nájem zpětně

Večerní setkání bývalých klientů zkrachovalé společnosti H-Systém. Podle...

Správce konkurzní podstaty společnosti H-System Josef Monsport podal žalobu na bytové družstvo Svatopluk o zaplacení 21...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz