Jako první se objevily na dálnicích D1, D2 a D6. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s policií vytipovaly celkem 66 dálničních sjezdů, kam plánovaly značku umístit. Správci dálnic je osazovali od července 2019, celkem jich řidiči mohou potkat 68. „Nyní už jsou veškeré plánované značky Stop, protisměr nainstalované,“ přiblížil aktuální situaci mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Aktuálně jsou osazené vybrané sjezdy na téměř všech dálnicích. Značení chybí jen na D43, D49, D52, D55 a D56. „Naše priorita je, aby tyto značky byly postupně na všech sjezdech a výjezdech na dálnici,“ řekla policejní mluvčí Hana Rubášová.
Jízdy v protisměru na dálnicích ovšem stále nejsou úplnou vzácností. V roce 2018 policie zaznamenala kolem 300 takovýchto případů. V roce 2019, kdy začala instalace výstračných značek, to bylo dokonce o téměř sto případů více. Loni pak počet těchto řidičských prohřešků klesl na 311, nicméně policie ve statistikách zmiňuje, že celkově poklesl kvůli koronaviru provoz na všech silnicích včetně dálnic. O jednoznačném efektu značek se tak nedá hovořit.
Značky jsou především zaměřené na prevenci. Jízdy v protisměru na dálnici totiž často skončí tragicky. „Když se objeví vozidlo v protisměru, způsobí vysoké riziko fatálních následků a velké ohrožení dalších řidičů,“ varoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Výstražná značení nejsou jediný prostředek v boji proti této nebezpečné jízdě. Ministerstvo dopravy letos navrhlo zvýšení pokuty v rámci bodového systému na 7 až 10 tisíc korun. Návrh nyní míří na Legislativní radu vlády. Aktuálně za couvání, otáčení nebo jízdu v protisměru na dálnici je řidiči přičteno sedm bodů a hrozí mu pokuta od 5 do 10 tisíc korun a dokonce i zákaz činnosti na 6 měsíců až 1 rok.
Příčina? Nepozornost i zakryté značky
Častá příčina jízdy v protisměru je i nepozornost. „Může se za špatného počasí stát, že značka bude zasněžená, tudíž je kladen apel na řidiče, aby při své jízdě byli obezřetní a dávali si pozor, kam vjíždí,“ komentuje za policisty Rubášová.
Podle vedoucího BESIP Tomáše Neřolda si řidiči chybu uvědomí často až po ujetí dlouhé vzdálenosti. „Nejdůležitější je, aby řidič v momentě, kdy si uvědomí, že je v protisměru, nezmatkoval a nesnažil se na dálnici auto otočit,“ apeluje Neřold. Otáčení auta na dálnici je vysoce rizikové vzhledem k vysoké rychlosti projíždějících aut. V momentě, kdy se řidič na dálnici v protisměru ocitne, je důležité dodržovat předepsaná pravidla.
Co dělat, když se ocitnete v protisměru
|
Policie a BESIP se prevenci jízd v protisměru věnují i na svých sociálních sítích a apelují na řidiče, aby byli za volantem obezřetní, řídili se danými předpisy a aktuálními podmínkami na silnicích a neřídili pod vlivem alkoholu, což bývá příčina mimo jiné i jízdy v protisměru. „Na sociálních sítích propagujeme různé kampaně zaměřené na prevenci, které se týkají kromě jízdy v protisměru také povolené rychlosti nebo jsou zaměřené na chodce,“ doplnila Rubášová.
V plánu další úpravy
V roce 2021 ŘSD plánuje upravovat české dálnice komplexně, a tím také zamezit jízdě v protisměru a zpřehlednit dané úseky. „V letošním roce uskutečníme další akce pro zvýšení bezpečnosti,“ potvrdil mluvčí Studecký.
Na dálnicích přibude vodorovné a svislé dopravní značení, například šipky ve směru jízdy, které fungují jako primární označení silnic.
„Značení Stop, protisměr vždy následuje až jako doplňkové, poslední varování umístěné za značením zákaz vjezdu všech vozidel,“ vysvětlil Neřold z BESIPu. Značka Stop–protisměr je zvýrazněna retroreflexním podkladem pro lepší viditelnost.
Tragické následky jízdy
V minulosti většina případů skončila tragicky. Štěstí měl starší řidič, který se otočil na dálnici D3 do protisměru a jel tak dvacet kilometrů. Policistům se ho podařilo zastavit, jen zázrakem nikdo neutrpěl zranění. Podle výpovědi si řidič neuvědomil, že se nachází na dálnici. Takové štěstí už neměla řidička, která v listopadu vjela do protisměru z čerpací stanice. Následný střet s autem nepřežila.
V některých evropských státech doplňkové značení na upozornění jízdy v protisměru využívají také. „Rakousko, Slovinsko nebo Chorvatsko používají značení se symbolem ruky jako v Česku,“ připomněl Neřold. V Německu naopak řidiče varuje pouze značka zákaz vjezdu.