Nejde o obyčejný přestup reklamního stratéga. Chvojka měl pro občanské demokraty vysokou cenu - a to doslova. Před sněmovními volbami v roce 2006 jim dokázal sehnat největší sponzory. Tehdy přesvědčil kolegu ze své firmy Minority Miroslava Sovu, aby dal ODS pětimilionový dar. A jeho devadesátiletá babička Františka Řezníčková přidala další milion.
Tenkrát to vzbudilo pochybnosti, jestli jde o skutečné mecenáše, nebo jen nastrčené bílé koně. Každopádně se teď Chvojka cítí ukřivděný, že na něj ODS při rozdělování různých postů a kšeftů po vyhraných volbách zapomněla.
"Fotbalovou terminologií řečeno je to, jako bych celý život byl ve Slavii a pořád tam seděl jen na střídačce. A pak mi Sparta nabídla výhodný kontrakt a místo v základní sestavě. Tak jsem to prostě vzal," vysvětluje Chvojka přestup.
Nebyl členem pravicové strany, teď nevstoupil do levicové partaje - chce zůstat jen poradcem.
Zaměstnali svého "vandala"
Před dvěma lety si v ODS hodně cenili jeho schopnosti sehnat armádu mladých dobrovolníků do kampaně. Slavnou akcí Chvojkovy skupiny byla noc, během které přelepili konkurenční billboardy ČSSD.
K fotografii Jiřího Paroubka se sloganem "Budu pracovat pro vás" doplnili text: "Za kakao z Ghany". Šlo o narážku na takzvanou kakaovou aféru bývalého poslance Michala Krause. ČSSD se tehdy zlobila a obviňovala ODS ze zničení billboardů. Ještě netušila, že hlavního "vandala" za dva roky zaměstná.
Dnes hlavní volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík září spokojeností, že dokázal přetáhnout člověka, který zblízka poznal uvažování hlavního konkurenta. "Z naší strany to považuji za konkurenční výhodu, ze strany ODS za hloupost. My zavazujeme naše agentury dlouhodobým závazkem, že nesmí několik let pracovat pro konkurenci," říká Tvrdík.
Chvojka dostal před krajskými volbami dva hlavní úkoly. Jednak reagovat na kampaň, s níž přijde ODS, a pak pomoci získat nové, hlavně mladé voliče, kteří k regionálním volbám moc nechodí.
Avšak občanští demokraté ztráty mladého poradce moc nelitují. "To je jeho problém. Ve štábu teď máme profesionálnější partu lidí než minule," říká volební manažer a senátor ODS Jiří Šneberger.
Jiří Chvojka pro konzervativce před dvěma lety vymyslel road show. To bylo docela úspěšné turné šéfa ODS Mirka Topolánka se středočeským lídrem Vlastimilem Tlustým. Objížděli republiku a do kulturních domů si na mítinky zvali vždy místní elitu - podnikatele, lékaře nebo advokáty.
Chvojkovi v Topolánkově straně ublížil fakt, že byl příliš spojen právě s Tlustým, jemuž dělal krátce poradce na ministerstvu financí. Jenže z Tlustého je dnes stranický rebel - stejně jako ze všech jeho spojenců.