Na tiskové konferenci po jednání vlády v pátek zazněla informace z úst Andreje Babiše, že se ministerstvo zdravotnictví chystá spustit brutální kampaň na podporu očkování proti covidu-19.
„Příští týden bychom chtěli tuto kampaň spustit. Bude to kampaň, jak říká pan premiér, brutální, ale reálná, realistická,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Podle Vojtěcha lidé musí vědět, jak to vypadá v nemocnicích a jak vypadají pacienti, kteří se nenechali naočkovat a skončili na jednotkách intenzivní péče.
Kde se chtějí inspirovat... |
Kampaň by měla být inspirována obrázky, které jsou na přebalu cigaretových balíčků a má ukázat reálný dopad nemoci na zdraví člověka. „Dělali jsme pozitivní kampaně, ale lidé musí vědět, že covid je ohrožení života a zdraví. Jsou tam fotky, které snad ještě víc budou motivovat lidi k tomu, aby se očkovali,“ zdůraznil premiér.
„Chceme některé naše spoluobčany z té letargie probudit, že to skutečně není legrace. A že ta nemoc může být velmi vážná a mít velmi vážný průběh,“ doplnil Vojtěch.
Leží v covidáriu s kyslíkem. Přesto říkají: Očkování nechci, nemám v něj důvěru |
Kampaň by měla být propagována jak na internetu, tak i v tištěných médiích, které čtou i senioři, aby se infromace dostali ke všem věkovým kategoriím.
Sociální sítě umožňují přesné zacílení
Podle Františka Vrabela ze společnosti Semantic Visions sociální sítě umožňují přesné zacílení na různé generace a skupiny lidí, kteří doposud z různých důvodů očkování odmítají. „Doporučili jsme oslovení prostřednictvím TikToku a Instagramu. Další významnou skupinu - mladé ženy - jsme doporučili oslovit prostřednictvím Facebooku,“ popsal pro iDNES.cz František Vrabela.
Podle něj totiž mladé ženy se často obávají neexistujících vedlejších účinků, jako například ztráty plodnosti, či zdravotního postižení až smrti svých dětí. „Což jsou dezinformace, které se houfně rozšiřují právě prostřednictvím této sítě,“ doplnil Vrabel ze Semantic Visions.
„Vzali jsme na vědomí pokračování reklamní kampaně ve prospěch očkování. A konečně přichází brutální kampaň, viděl jsem obrázky,“ prohlásil na páteční tiskové konferenci Andrej Babiš.
Očkovací kampaň ministerstvo zdravotnictví společně s Úřadem vlády spustilo začátkem dubna. Od té doby se výzva k očkování objevuje v novinách, na internetu či běží různé spoty v televizi nebo rádiu. Ve spotech vystupují vedle lékařů také známé osobnosti či běžní lidé. Udat směr kampaně pomáhala resortu skupina expertů pod názvem Cesta ven.
Je třeba cílit na rodiče, říká odborník na komunikaciOdborník na komunikaci Eduard Piňos kvituji v kampani především využití odborníků. „Já osobně bych se cestou slavných osobností nevydal, ale je to věc názoru,“ doplnil Piňos. Jak nyní hodnotíte kampaň, kterou ministerstvo zdravotnictví dělá? Co kvituji je využití odborníků. Hlavní problém je spíš malý mediální zásah - což je čistě otázka množství prostředků na mediální nákup. Druhá věc je, že by kampaň bylo třeba aktualizovat o aktuální témata - třetí dávka. Ty témata se v čase vyvíjí. Proto jsme třeba na jaře neměli kampaň na očkování dětí, jelikož v té době to prostě ještě nebylo na stole. Jakou cestou by se podle vás mělo vydat, aby oslovilo mladé lidí - třeba cestou sociálních sítí? Je ale důležité si uvědomit, že se tu mixují „mladí lidé“ a děti. Na děti pod 18 let za prvé nelze ze zákona cílit reklamu a za druhé (ty do 16 let) ani o vakcíně samy nemohou rozhodovat. Čili je zde třeba cílit spíše na rodiče. Zaznamenal jsem, že MZČR dělá nějakou aktivitu přímo se společností Meta, která snad poskytuje mediální prostor pro bono - to je jistě dobrá cesta a přidat by se mohl i Google se svým YouTubem ideálně. Působí ještě na neočkované televizní či rádiové spoty? |
Loterie úspěch neslavila
Iniciativa Cesta ven však na konci prázdnin ukončila svou činnost. „Více než osmiměsíční práce několika desítek lidí naprosto zásadně k pozitivní změně postojů české populace k očkování. Tím, že naše iniciativa ukončila na konci léta svou činnost, tak se na nás ministerstvo nemohlo obrátit a ani neobrátilo,“ uvedla pro iDNES.cz ředitelka Asociace Public Relations Pavla Mudrochová.
Resort ještě v létě zkusil mladé na očkování nalákat prostřednictvím loterie. Kdy nově očkovaní v očkovacím centru v obchodním centru na Chodově mohli vyhrát tenisky či iPhone. Jenže ani loterie příliš mladé nepřitáhla. „Vidíme, jak v okolních státech, tak i z českých dat, že loterie nefunguje jako motivace pro očkování,“ řekl tehdy pro iDNES.cz mluvčí resortu Daniel Köppl. Loterie tehdy vyšla na zhruba 300 tisíc korun.